بازار خودرو در آستانه تغییرات بزرگ؟!

[ad_1]

فرارو- وزیر صنعت می گوید سال آینده بیش از حد نیاز در خودرو تولید خواهیم کرد، بنابراین قرعه کشی انجام نمی شود. سعیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه دو بازار و دو قیمت خودرو داریم، گفت: یکی قیمت بازار آزاد است که ملتهب است و دیگری قیمتی است که خودروسازان دور از بازار محصولات را به فروش می رسانند. 20 تا 150 میلیون تومان بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت علت نابسامانی بازار خودرو را عدم تناسب عرضه و تقاضا دانست و گفت: 500 هزار دستگاه کمتر از نیاز تولید می کنیم که به سرعت برطرف می شود. نکته دیگر – خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است. این بدان معناست که بسیاری از افرادی که خودرو می خرند، نگاه سرمایه ای به آن دارند.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه پیش ثبت نام خودرو در یکی از شرکت های خودروسازی انجام شد که به ازای هر 10 هزار خودرو 4 میلیون نفر ثبت نام کردند و این 4 میلیون واقعی نیستند؛ کل تقاضای بازار خودرو ایران یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال است که نشان از واقعی نبودن بازار خودرو، بلکه رانتی و سوداگرانه بودن دارد.

اکنون برای حل این مشکل، وزارت صمت با همکاری کمیسیون صنعت مجلس در صدد است تا طرحی را برای آزادسازی قیمت گذاری خودرو تدوین کند تا قرعه کشی صورت نگیرد، بلکه تنها خطوط کلی در آزمایشگاه حرفه ای و … وزیر صنعت. سازوکار عملی برای حل این موضوع اعلام نشده است و باید دید آیا چنین طرحی در عمل قابل اجرا است یا خیر.

بازار خودرو در آستانه تغییر بزرگ است.  سه مسیر مختلف برای بازار و قیمت ترسیم کنیدسفارش قیمت برای بازار خودرو فاجعه است
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه قیمت گذاری دستوری خودروها چیزی جز هیجان بازار نیست، گفت: در سال های اخیر کارشناسان و فعالان بازار و صنعت خودرو همواره تاکید کرده اند که نظام دستوری قیمت گذاری در این حوزه پاسخگو نخواهد بود و شاهد هستیم. که شرکت های خودروسازی محصولات خود را با ضرر تولید می کنند و از طرفی مردم به عنوان مشتریان و مصرف کنندگان اصلی خودروها اصلا از این وضعیت راضی نیستند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری خودروها 100 هزار میلیارد تومان رانت دارد، گفت: تا زمانی که خرید خودرو از کارخانه از طریق قرعه کشی سود فوری داشته باشد، وضعیت بازار ساماندهی نمی شود، به 70 درصد می رسد. که جذابیتی دوچندان برای نقدینگی اتفاقی دارد تا بتوانند سودهای کلان و غیرمنتظره ای به دست آورند.

مدنی افزود: تجربه من در سایپا که در سال های 90 و 91 قیمت آن را در بازار تعیین کردیم، نشان داده است که قیمت گذاری می تواند بسیاری از مشکلات صنعت خودرو را هم برای مردم و هم برای تولیدکنندگان حل کند. «امروزه بازار خودرو به شدت نیاز به سرمایه گذاری دارد و هرکسی که واقعاً به خودرو نیاز دارد، چون شانس بسیار کمی برای برنده شدن در قرعه کشی دارد، باید در بازار آزاد خودرویی را با قیمتی خریداری کند. خرید بیش از حد.

این خودروساز سابق افزود: اگر سود آنی در بازار شما از بین برود، این بازار متعادل می شود. تقاضا برای بیش از 3 میلیون خودرو در هر هزار وسیله نقلیه وجود دارد، بنابراین چنین الزاماتی بدیهی است اشتباه است و نیاز واقعی نیست، اما اگر قیمت در بازار تعیین شود، جذابیت خرید یک خودرو به عنوان کالای سرمایه ای برای سود فوری خواهد بود. ناپدید می شوند

مدنی ادامه داد: قدر مطلق قیمت در مرز بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و دیگر با این آشفتگی بازار مواجه نخواهیم شد. علاوه بر این، اگر قیمت در مرز بازار تعیین شود، ابتدا با سه وضعیت بازار مواجه خواهیم شد: «تقاضا و عرضه برابر هستند، بنابراین قیمت‌های بازار تغییر چندانی نخواهد داشت.

این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: ثانیاً حذف سود آنی خرید خودرو باعث کاهش تقاضا می شود و خودروساز به دلیل عرضه ثابت مجبور به کاهش قیمت برای فروش محصولات خود می شود که در این صورت شاهد خواهیم بود. در حالت سوم، اگر قیمت کارخانه را کنار بگذاریم و قیمت بازار ملاک فروش خودروسازان شود، در صورت افزایش تقاضا، حاشیه بازار نیز افزایش می یابد.

مدنی افزود: اما در نتیجه هر چه قیمت بالاتر رود، تقاضا کاهش می یابد و به جایی می رسیم که تقاضا از بین می رود که در این صورت خودروساز باید قیمت را تا سطحی که تقاضا ایجاد می شود کاهش دهد. فروش خودرو.

او اذعان کرد: “بنابراین می بینید که اگر قیمت ها در کوتاه مدت به طور موقت افزایش یابد.” اما در میان مدت و بلندمدت با قیمت گذاری خودروها در حاشیه بازار از یک سو قیمت متعادل و حتی کاهش می یابد و از سوی دیگر وجوه تجاری و واسطه ای در این بازار از بین می رود، بنابراین در علاقه مشتری به ایجاد چنین سیستم قیمتی، خوب است که خودروساز بتواند از فروش محصولات خود سود واقعی کسب کند.

مدنی گفت: نکته مهم در زمانی که سود صنعت خودرو در حال افزایش است این است که دولت باید بر این زمان نظارت کند و اگر سود خودروسازان بیشتر از حد باشد، از شرکت ها مالیات گرفته یا آنها را ملزم به افزایش آن کند. وی افزود: سرمایه و سپس افزایش تولید که اولاً منجر به افزایش تولید خودرو در کشور می شود و ثانیاً خودروسازان سود حاصل از این افزایش قیمت را صرف تحقیق و توسعه و تنوع بخشی به محصولات می کنند، اما باید دیده می شود که اقدامات دولت انجام خواهد شد.

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما