خطر سقوط حامیان جنبش ملی مسکن

[ad_1]

ثبت نام نهضت ملی مسکن تا 29 اسفندماه ادامه دارد و تاکنون تعداد ثبت نام ها به 5.3 میلیون نفر رسیده است. بر اساس قانون جهش تولید مسکن در مدت 4 سال باید 4 میلیون واحد مسکونی برای این متقاضیان ساخته شود. در عین حال، اگرچه آمارها نشان می دهد که پذیرش در نهضت ملی مسکن به دلیل تقاضای بالا باید رقابتی باشد. اما واقعیت این است که بخش قابل توجهی از این متقاضیان به هیچ وجه حق مسکن عمومی ندارند و نهضت ملی مسکن احتمالاً با خطر کاهش تقاضای مؤثر مواجه خواهد شد.

به گزارش همشهری، بر اساس آخرین آمار معاونت مسکن و خدمات اجتماعی وزارت راه و شهرسازی، تعداد کل متقاضیان مسکن دولتی در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن به 5 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است که از این تعداد، تعداد متقاضیان مسکن عمومی به 5.3 میلیون نفر رسیده است. حدود 1.6 میلیون رد شد. این دوازدهمین طرح ملی مسکن دولت است و پس از ادغام نهضت ملی مسکن و طرح اقدام ملی مسکن در آذرماه، وارد فهرست متقاضیان شد و بر تعداد متقاضیان مسکن عمومی افزود.

نکته قابل توجه این است که حداقل در تهران اکثریت متقاضیان ثبت نام در نهضت ملی مسکن به هیچ وجه حق مسکن عمومی ندارند. اگر در سایر نقاط کشور این وضعیت کمتر دیده می شود، امکان اجرای کامل نهضت ملی مسکن وجود ندارد. به این مشکل باید ناتوانی تعداد قابل توجهی از متقاضیان در پرداخت نقدی به مبلغ حدود 150 میلیون تومان را نیز اضافه کرد که عملا بخشی از نیازهای واقعی نهضت ملی مسکن را غیرفعال می کند.

بهبود آمار با ادغام در طرح مسکن

آذرماه امسال که تنها یک میلیون و 800 هزار نفر در سامانه ملی مسکن ثبت نام کردند، با توجه به تغییر برخی ضوابط و شرایط اخذ مسکن عمومی در این نهضت، شورای عالی مسکن رای به ادغام دو تسهیلات دولتی مسکن به 1.6 متقاضی داد. طرح ملی مسکن که واجد شرایط شرکت در این طرح نبودند نیز امکان شرکت در نهضت ملی مسکن را خواهند داشت. البته این افراد با انصراف از ثبت نام قبلی خود در برنامه اقدام ملی می توانستند مجددا در نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند اما وزارت راه اذعان داشت که انتقال این افراد به نهضت ملی مسکن باعث می شود آمار ثبت نام به حد قابل قبولی برسد. تعداد، و متقاضیان تلاش کمتری می کردند.

تغییر مالکیت مسکن در دو پروژه دولتی مسکن یکی از دلایل این تصمیم بود، چرا که برنامه اقدام ملی تنها متقاضیانی را که از سال 1384 مالکیت مسکن داشتند به رسمیت شناخت، در حالی که در نهضت ملی مسکن این شرط به سال 1395 تغییر یافت. .

علاوه بر این، برنامه اقدام ملی مسکن تمامی متقاضیان را ملزم به رعایت شرایط اقامت 5 ساله در شهر محل درخواست خود کرد، در حالی که نهضت ملی مسکن ضوابط جدیدی را برای این الزام اعلام کرد و شرایط اقامت برای برخی از متقاضیان و سایر متقاضیان را حذف کرد. یک تا سه سال

این در حالی است که چراغ سبز مشروط وزارت راه و شهرسازی برای ثبت نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال در نهضت ملی مسکن و تمدید مکرر مهلت ثبت نام در این نهضت منجر به افزایش شدید آمار و تعداد کل افراد شد. درخواست های ثبت شده 34 درصد بیشتر از واحدها.

اما وزیر راه و شهرسازی از افزایش سهمیه استان های دارای شاخص مثبت در تامین زمین برای اجرای طرح ملی مسکن خبر داد. اما در مجموع به نظر می رسد پس از رصد اطلاعات متقاضیان، تعداد افرادی که حق دارند و مایل به خرید مسکن عمومی هستند به 4 میلیون نفر نمی رسد.

ترکیب متقاضیان مسکن عمومی

نظرسنجی اطلاع رسانی معاونت مسکن و خدمات اجتماعی وزارت راه نشان می دهد که از 5 میلیون و 341 هزار ثبت نام اعلام شده برای نهضت ملی مسکن، یک میلیون و 600 هزار نفر با درخواست NAP رد شده اند و از مجموع 3.7 میلیون ثبت نام مسکن ملی. جنبش همچنین متشکل از 435397 مرد مجرد بین 23 تا 45 سال است.

با توجه به اینکه فرصت ثبت نام در نهضت ملی مسکن تا 29 اسفند ادامه دارد، همچنان امکان افزایش تعداد ثبت نام وجود دارد. اما آیا ساخت 4 میلیون واحد مسکونی پاسخگوی چنین تقاضایی است؟

بررسی تجربه ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن نشان می دهد که در این مدت بدون تعدیل وضعیت املاک مسکونی و سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا کمتر از 25 درصد متقاضیان واجد شرایط شناخته شده اند و مابقی متقاضیان دلایلی مانند فرم قرمز برای مشارکت در برنامه اقدام ملی ساخت و ساز مسکن از سال 2005.

اکنون با تغییر شرایط اخذ مسکن عمومی، احتمال دارد برخی از این افراد واجد شرایط شناخته شوند، اما به نظر نمی رسد بسیاری از آنها تمایلی به حضور در مسکن دولتی داشته باشند، به خصوص که آمارها نشان می دهد از 530 هزار نفر متقاضیان پروژه ها اقدام ملی مسکن حدود نیمی از مردم هیچ پولی نگرفتند و شروع به مشارکت کردند.

نقشه نهضت ملی مسکن در تهران

بر اساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی، 11.2 درصد از کل درخواست‌های مسکن دولتی از متقاضیان تهران است و حدود 600 هزار نفر در استان در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد 124 هزار نفر است. اینها مربوط به مردان مجرد 23 ساله و حدود 117 هزار نفر مربوط به مالکانی هستند که متقاضی استفاده از اشیای نهضت ملی مسکن برای تعمیر و ساخت مسکن هستند.

شایان ذکر است پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خلیل محباکو مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: صلاحیت پایه در نهضت مسکن ملی.

این بدان معناست که تاکنون کمتر از 3.5 درصد از ثبت نام کنندگان در تهران می توانند در طرح های ملی مسکن تهران مشارکت کنند و در عمل طرح ساخت صدها هزار مسکن عمومی در حومه پایتخت توجیه نمی شود مگر اینکه مسئولان توجیه کنند. از بین شرایط قانونی، مسکن را انتخاب کنید.

خطر سقوط حامیان جنبش ملی مسکن

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما