افزایش 39 برابری تعداد کارکنان دیجی کالا نسبت به 8 سال گذشته – زومیت

[ad_1]

به گزارش زومیتا، این گزارش دومین گزارش پرسنلی دیجی کالا است که از زمان گزارش منابع انسانی سال 1399 توسط تیم کارکنان دیجی کالا تهیه شده است. بر اساس این گزارش، تعداد کارکنان دیجی کالا نسبت به 8 سال گذشته بیش از 39 برابر و نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، گروه دیجی کالا متشکل از بیش از 2000 پیمانکار است.

تعداد کارکنان دیجی کالا به سه بخش عملیاتی، غیرعملیاتی و فناورانه تقسیم می شود که در نیمه اول سال 1400 نسبت به سال گذشته 111 درصد افزایش داشته است.

دومین گزارش نیروی زنده دیجی کال

بر اساس نوع همکاری، 812 نفر در واحد غیر عملیاتی، 5971 نفر در بخش عملیاتی و 282 نفر در بخش فناور مشغول به کار هستند. در سایر اعضای گروه دیجی کالا، دیجی‌پی نیروی کار خود را ۴۰ درصد، فیدیبو ۴۴ درصد و دیجینکست ۱۳۶ درصد افزایش داد. البته اخیرا شرکای دیگری مانند کمدا، دیجی اکسپرس و اسمارتک نیز به گروه دیجی کالا اضافه شده اند که تعداد آنها تغییری نکرده است.

نسل Z و هزاره در دیجی کال

دپارتمان منابع انسانی دیجی کالا نیز در این گزارش به بررسی تنوع نسل های کارکنان دیجی کالا می پردازد. بر اساس این گزارش، 66 درصد از همکاران دیجی کالا از نسل هزاره هستند. یعنی متولدین 1359-1374. 28٪ – نسل Z; یعنی متولدین 1375-1390. جوان‌ترین همکار دیجی‌کالی ۱۸ ساله و بزرگ‌ترین او ۵۵ سال سن دارد.

از نظر جغرافیایی در 23 استان مشاغل مشابه ایجاد شده است که از این میان تهران با 6846 نفر بیشترین نیروی کار را در دیجی‌کال دارد و پس از آن استان البرز قرار دارد. در عین حال سیستان و بلوچستان، لرستان، زنجان و قزوین کمترین نیروی کار را دارند. شایان ذکر است کارکنان یگان عملیاتی دیجی کالا بیشترین پراکندگی را در ایران دارند.

دومین گزارش نیروی زنده دیجی کال

بر اساس این مقاله، نسبت زنان به مردان در واحدهای غیرکاری نسبت به سال 1399، 31 درصد افزایش داشته است. در سال 1399 ترکیب به شرح زیر بود: 16 درصد برای زنان و 84 درصد برای مردان. در سال 1400، 21 درصد زن و 79 درصد مرد بودند.

به تفکیک تعداد زنان در واحد غیرعملیاتی نسبت به 1399 نفر 26 درصد و در واحد عملیاتی 89 درصد افزایش یافته است. در زمینه فناوری، هیچ تغییری نسبت به سال گذشته وجود ندارد.

رهبری دیجی کالا نیز در سال های اخیر تغییر کرده است و در سال 1400 نسبت زنان به مردان بیشتر از نسبت زنان در کل سازمان بوده است. یعنی در سال 1400، 73 درصد رهبران مرد و 27 درصد زن بودند.

بررسی دیجی کالا از میانگین سنی مدیران دیجی کالا نیز نشان می دهد که اکثر آنها از نسل هزاره هستند. جوانترین مدیر زن در دیجی کال 26 ساله و جوانترین مدیر مرد 24 ساله است. بر اساس این گزارش، فارغ از مقطع تحصیلی، مهمترین معیار دیجی کالا برای جذب سرمایه انسانی، مهارت های تخصصی و نرم است. البته 79 درصد نیروهای خدماتی در یگان های غیر عامل و تکنسین های دیجیتال دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند که نسبت به سال گذشته 22 درصد بیشتر است.

کار در دیجی کالا

در گزارش دیجی کالا، می بینیم که 828 عنوان شغلی با اضافه شدن شرکت های جدیدی مانند دیجی کالا جت، پیندو، دیجی اکسپرس، اسمارتک، دیجی پلاس و پلاس IAI امکان پذیر شده است. 7111 نفر در بخش ها کار می کنند. در قسمت دوم گزارش به پست های خالی که بیشترین متقاضی در دیجی کال وجود داشت اشاره شده است. بر این اساس برای هر شغل در واحد فناوری 149 متقاضی وجود دارد.

علاوه بر این، اگر در سال 1399، 600 جویای کار برای متخصص داده مراجعه می کردند، در سال 1400، 1582 نفر جویای کار در حوزه دانشمند داده بودند. به همین دلیل نسبت متقاضیان پست در بخش فناوری نسبت به سال گذشته 29 درصد افزایش یافته است. بیشترین اشتغال در این بخش بوده و بیش از 31 درصد از کل اشتغال متعلق به این واحد است.

در طول سال ها، رضایت جویندگان کار از فرآیند استخدام افزایش یافته است که نشان می دهد مهارت های مدیریتی دیجی کالا در طول مصاحبه بهبود یافته است. بر اساس این گزارش، در نیمه اول سال 1400 نسبت به سال گذشته میزان رضایت از مصاحبه با کارکنان 95 درصد افزایش داشته است. این رقم در سال گذشته 94 درصد بوده و رضایت کلی از روند جذب نیرو در نیمه اول سال 1400 نسبت به سال گذشته 82 درصد افزایش داشته است.

Digical in the Crown

بر اساس گزارش دیجی کالا، دیجی کالا کار از راه دور و بازدید را در زمان فوران تاج ترکیب کرد. البته همکاران بخش عملیات، بر حسب نوع کار، بیشتر به صورت شخصی کار می کردند. ویژگی اصلی دیجی کالا در حین کار از راه دور، شکل گیری و بلوغ ارتباطات موثر و هدفمند در تمامی سطوح شرکای دیجی کالا بود. عیب اصلی آن عدم تعادل بین کار و زندگی و پیچیدگی فرآیندهای کاری در حین کار از راه دور است.

نقش پلتفرم ها در بهره وری

به لطف توسعه پلتفرم ها و راهکارها، دیجی کالا از سال 2017 تاکنون توانسته است تعداد شرکا را 2.8 برابر، NMV را 21.8 برابر، تعداد مشتریان فعال را 10 برابر و تعداد مشتریان فعال را 23.1 برابر افزایش دهد. -یک افزایش در تعداد کالاهای سفارش داده شده به منظور افزایش بهره وری، بسترها و سیستم های مختلفی از جمله سیستم های اطلاعات منابع انسانی، مرکز استخدام و آزمون، سیستم اجتماعی سازی، سیستم مدیریت و ارزیابی، برند کارفرما و فرهنگ ارزیابی در دیجی کالا و … را توسعه داده است.

برای مطالعه متن کامل این گزارش می توانید از این لینک کمک بگیرید.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما