افزایش 48 درصدی اجاره مسکن در بهمن ماه چرا قیمت ها مدام در حال افزایش است؟

[ad_1]

فرارو- گزارش بانک مرکزی از شاخص اجاره بها در تهران و کل مناطق شهری در بهمن ماه 1400 نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 48.4 و 52.2 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش فرارو، کارشناسان بازار مسکن معتقدند با افزایش 7 تا 8 برابری قیمت مسکن طی سه سال گذشته، نرخ اجاره بها در فاصله سال های 96 تا 99 کندتر از قیمت مسکن افزایش یافته است. دلیل رشد کندتر اجاره بها نسبت به قیمت مسکن این است که اجاره بها باید متناسب با درآمد خانوارهای متوسط ​​یا پایین باشد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، با توجه به اینکه رشد درآمد خانوارها نمی تواند به سرعت اتفاق بیفتد، بنابراین اجاره بها نیاز به زمان بیشتری برای تطبیق با افزایش قیمت مسکن دارد. به دلیل همین موضوع رشد اجاره بها نسبت به قیمت مسکن همیشه عقب افتاده است، مثلاً زمانی که در دوره‌های سریع افزایش قیمت مسکن هستیم، اجاره بها با افزایش قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد و عقب‌مانده است، اما امسال عقب ماندگی اجاره را جبران کرد.

افزایش 48 درصدی اجاره مسکن در بهمن ماه  چرا قیمت ها مدام در حال افزایش است؟چرا قیمت اجاره امسال اینقدر بالاست؟
مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن گفتگو با فرارو وی با تاکید بر اینکه نیمه دوم سال 99 با افزایش بی رویه قیمت مسکن مواجه شد، گفت: تا سال 1999. «این به این دلیل نبود که با افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید مردم افزایش یافت. در این شرایط، بازار راکد شد، اما بازار اجاره کمتر رشد کرد، زیرا مردم توانایی پرداخت اجاره بیشتر را نداشتند.

این استاد دانشگاه افزود: اما امسال با توجه به اینکه قیمت مسکن اندکی زیر نرخ تورم افزایش یافته است، از سوی دیگر به طور سنتی در روزهایی که قیمت مسکن به سرعت در حال افزایش است، شاهد افزایش چند برابری اجاره بها هستیم. بازار اجاره اندکی رشد می کند، اما زمانی که ترمز افزایش قیمت مسکن فعال شود، همانطور که امسال شاهد بودیم، بازار اجاره به سرعت شروع به رشد خواهد کرد.

سلطان محمدی با بیان اینکه اجاره بها در سال آینده با توجه به شرایط اقتصادی کشور افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: اما سرعت افزایش آن به نرخ تورم و همچنین افزایش انتظارات تورمی بستگی دارد که در صورت احیای برجام می توان انتظار داشت که بازار مسکن ثبات نسبی داشته باشد. و نرخ اجاره بها به سرعت امسال رشد نخواهد کرد، اما اگر برجام به هر دلیلی این کار را انجام ندهد، شاهد افزایش انتظارات تورمی و در نتیجه افزایش مجدد اجاره بها خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه روند افزایش اجاره بها در بازار امسال بسیار غیرقابل توقف بوده است، گفت: بسیاری به قیمت مسکن وابسته هستند چرا که اجاره بها نوعی بازگشت سرمایه در حوزه مسکن محسوب می شود. وقتی شخصی خانه خود را اجاره می‌کند، در کالاهایی مانند مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند و بازده آن سرمایه برابر با نرخ اجاره است.

این کارشناس مسکن افزود: بر این اساس وقتی هزینه سرمایه گذاری در بازار مسکن افزایش پیدا می کند، مسلماً صاحبخانه ای که خانه ای گران خریده است، انتظار دارد اجاره بیشتری از مستاجر نسبت به قیمت تمام شده دریافت کند که در نهایت این یک هزینه است. موضوع. افزایش اجاره بها در بازار

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: دخالت های دستوری دولت در بازار مسکن نتیجه ای نداشت. دولت باید جلوی تورم و خلق پول را بگیرد، زیرا با افزایش تورم، بازار سرمایه از جمله مسکن رشد خواهد کرد.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما