اینتل از جزئیات نسل جدید پردازنده های مرکز داده خود – Zomit رونمایی کرد

[ad_1]

در رویداد روز سرمایه‌گذار 2022، اینتل از برنامه سرور جدید خود، چندین تراشه جدید مرکز داده و یک طرح دو طرفه، از جمله مدل‌های جدید متمرکز بر عملکرد، رونمایی کرد. این تراشه‌های جدید Sierra Forest نام دارند و هسته‌های E را به مراکز داده اینتل زنون می‌آورند.

اینتل همچنین در نقشه راه خود به گسترش فرآیند Intel 3 اشاره کرده است که نشان از اعتماد روزافزون این شرکت به این فرآیند دارد. با توجه به آنچه در غرب اتفاق افتاد، رقابت بین اینتل و ایمدا تشدید خواهد شد. زیرا در حال حاضر «امدی» در مدیریت مراکز داده جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.

نقشه بین راه 1

طبق نقشه راه جدید اینتل، استفاده از پردازنده های Granite Rapids یک سال به تعویق افتاده است و به نظر می رسد این شرکت تا سال 2024 از فرآیند فرابنفش (UV) برای تولید تراشه برای مراکز داده استفاده کند.

لازم به ذکر است که حتی معرفی نقشه راه سرور عمومی یک گام بزرگ رو به جلو برای اینتل است. زیرا قبل از آن آخرین نقشه راه منتشر شده تیم آبی با سهم بازار بالای 90 درصد به نوامبر 2019 (آبان 2009) برمی گردد.

اینتل در حال حاضر برای عرضه عمومی پردازنده های Sapphire Rapids در سه ماهه اول سال 2022 آماده می شود. این پردازنده ها مجهز به 56 پردازنده اینتل P-core و ساخت اینتل 7 هستند. این نسل از پردازنده ها از نظر هوش مصنوعی و امنیت عملکرد خوبی دارند و از رم DDR5 و پورت های ارتباطی جدید بر اساس استاندارد نسل پنجم PCIe پشتیبانی می کنند.

طبق گفته Tomshardware، پردازنده های Emerald Rapids با همان فرآیند ساخت (اینتل 7) در سال 2023 روانه بازار خواهند شد. این پردازنده ها از Sapphire Rapids دوباره طراحی خواهند شد. این بدان معناست که تاکنون ریزمعماری جدید در دسترس نخواهد بود.

نقشه بین راه 2

طبق تصویر بالا، اینتل نقشه راه خود را به دو مسیر مجزا تقسیم کرده است:

  • مسیر P-Core که به عنوان پردازنده‌های مرسوم مرکز داده زنون شناخته می‌شود، تنها به هسته‌هایی مجهز است که سریع‌ترین معماری‌های اینتل را ارائه می‌کنند.
  • مسیر E-Core که به تراشه‌هایی با هسته‌های تولیدی اختصاص دارد. درست مانند تراشه های آلدر لیک اینتل. این شرکت تعداد هسته های موجود در این مسیر را فاش نمی کند. اما پردازنده های مجهز به هسته های مولد برای حداکثر بهره وری انرژی و چگالی عملکرد بهینه شده اند. بنابراین بیشترین تعداد هسته را خواهند داشت. به گفته اینتل، تراشه‌ها برای بزرگترین مشتریان، شرکت‌های بزرگ و ارائه‌دهندگان خدمات ابری طراحی شده‌اند تا یک ابر بومی را به کار گیرند.

با توجه به تصویر، ترکیب هسته P و E در هیچ یک از دو تراشه مشاهده نمی شود. زیرا اینتل ادعا می‌کند که مشتریانش ترجیح می‌دهند هسته‌های مختلف را از هم جدا نکنند. بنابراین، هر نوع تراشه به طور جداگانه کنترل می شود.

نقشه راه در مقایسه با اینتل 2022 2023 2024
مدیران اینتل P-Core Sapphire Rapids – Intel 7 – 56 هسته ای Emerald Rapids – Intel 7 Granite Rapids – Intel 3
هسته های پیاده سازی P-Core Milan-X – 7 نانومتر | جنوا – 5 نانومتر – 96 هسته ? ?
اینتل E-Core Sierra Forest – Intel 3
عملکرد هسته الکترونیکی برگامو – 5 نانومتر – 128 هسته

تراشه‌های مجهز به هسته‌های P عمدتاً برای اطمینان از عملکرد مناسب هر هسته برای اجرای برنامه‌های با تأخیر کم مانند هوش مصنوعی، محاسبات با کارایی بالا و پایگاه‌های داده استفاده می‌شوند. در مقابل، تراشه های E-Core برای به حداکثر رساندن بهره وری انرژی با اجرای همزمان برنامه های کاربردی با تأخیر بالا، مانند استقرار ماشین مجازی و تجزیه و تحلیل داده ها و خدمات خارجی، طراحی شده اند.

عدم ترکیب این دو نوع هسته در یک تراشه به بهینه سازی بهتر سیستم ها بر اساس نیاز مشتری کمک می کند. علاوه بر این، این رویکرد به اینتل اجازه می دهد تا برای هر نوع تراشه قابلیت های متنوعی را برای اجرای برنامه های خاص ارائه دهد. در میان تراشه های Intel Sierra Forest، این اولین خانواده هسته E از تراشه های سازگار P-core Granite Rapids است. به لطف فناوری محاسباتی اینتل، این تراشه ها از همان بایوس و نرم افزار پشتیبانی می کنند.

نقشه بین راه 3

تراشه های Intel Granite Rapid با هسته های اجرایی (P-Core) با ریزمعماری جدید و فرآیند تولید اینتل 3 در سال 2024 عرضه خواهند شد. این به این دلیل است که از لیتوگرافی در تولید تراشه های Intel Meteor Lake استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که فرآیند اینتل 3 تقریباً 18 درصد عملکرد بیشتری نسبت به فرآیند اینتل 4 ارائه می دهد.تراشه Sierra Forest نیز در سال 2024 با لیتوگرافی Intel 3 در دسترس خواهد بود.

مقالات مرتبط:

نقشه راه Zen 4 اکنون یک رقیب قدرتمند برای Intel Zen است. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، تراشه Sapphire Rapids با تراشه های Milan-X و Genoa رقابت خواهد کرد. تراشه اول هم اکنون در بازار است و تراشه دوم نیز اواخر امسال عرضه می شود که علاوه بر هسته 96 هسته ای Zen 4 با عملکرد فوق العاده، از حافظه DDR5 و فناوری نسل پنجم PCIe پشتیبانی می کند.

به نظر می رسد اینتل مسیر سختی را در پیش دارد و در چند نسل آینده با آینده مبارزه جدی خواهد کرد. البته انتشار نقشه راه چند ساله این شرکت با محصولات جدید نشان از اعتماد روزافزون اینتل به توانایی خود در اجرای این مسیر دارد.

[ad_2]

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما