تاریخچه مالیات جدید بر فروش خودروسازان چیست؟

[ad_1]

بر اساس قانون جدید ارزش افزوده که از اواسط دی ماه اجرایی شد، خودروهای تولید داخل نیز مشمول مالیات هستند.

به گزارش تسنیم، بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو مشمول مالیات و عوارض زیست محیطی بر اساس رتبه انرژی مصوب سازمان ملی استاندارد ایران است.

این نرخ مالیات بر اساس رتبه انرژی صفر تا پنج درصد برای خودروها و مینی‌بوس‌های دو کابین محاسبه و اعمال می‌شود. همچنین بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از شرکت سازنده به خریداران مشمول مالیات است. البته علیرغم اینکه این مالیات توسط خودروساز اخذ می شود، مبالغ دریافتی از مشتریان مربوط به قوانین ابلاغی سازمان مالیاتی بوده و در نهایت به خزانه کشور واریز می شود.

مشاهدات بعدی نشان می دهد که بحث مالیات سبز که از 13 دی ماه امسال مطرح شده و به عنوان کرایه اخذ می شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودرو است. این آلودگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می شود. واقعیت این است که این مالیات ابتدا توسط خودروسازان اخذ می شود و سپس به دولت پرداخت می شود.

به عنوان مثال شرکت خودروسازی در یکی از طرح های فوق العاده اخیر برای فروش خودروهایی مانند پارس سال، حدود 4 میلیون تن مالیات جدید در نظر گرفت. قبلاً این مالیات اخذ نمی شد.

تاریخچه مالیات جدید بر فروش خودروسازان چیست؟

بررسی قانون مالیات بر ارزش افزوده نشان می دهد خودروهایی که باید در رده انرژی E باشند مشمول مالیات دو درصدی می شوند. همچنین بر اساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی اخذ می شود.

محمد مسیحی قائم مقام سازمان مالیاتی در این خصوص گفت: بر اساس قوانین جاری مالیات بر ارزش افزوده، اولین واگذاری خودرو از کارخانه ها یا تولیدکنندگان قطعات پیش ساخته داخلی (نصاب) یا واردکنندگان (نمایندگی های رسمی شرکت های خارجی) برای خریداران است. مشمول مالیات

بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده دائمی و بر اساس تبصره ۲ ماده ۳۰ این قانون، اولین واگذاری خودرو از کارخانجات یا سازندگان قطعات پیش ساخته داخلی (نصاب) یا واردکنندگان (موسسات رسمی شرکت های خارجی) به خریداران. و هرگونه نقل و انتقال طبق این ماده به صورت صلح و هدیه به دولت مشمول مالیات نقل و انتقال است.

بدین ترتیب از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون باید مالیات نقل و انتقال را با نرخ یک درصد برای انواع خودروهای تولید داخل و ۲۵ درصد برای انواع خودروهای وارداتی پرداخت کنند. بر این اساس خودرویی مانند پژو پارس با قیمت مصوب 165 میلیون تن حدود 4 میلیون تن مالیات (2 درصد کارمزد و یک درصد مالیات نقل و انتقال) اخذ می شود.

تاریخچه مالیات جدید بر فروش خودروسازان چیست؟

مشاهدات اخیر نشان می دهد که با توجه به دوره های پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، خودروسازان می توانند از این منابع برای سپرده گذاری و سود کوتاه مدت استفاده کنند. به عبارت دیگر، خودروسازان خودرویی با آلایندگی بالا تولید می‌کنند و مردم باید مالیات آلایندگی بپردازند، در حالی که خودروساز می‌تواند در درآمد مالیاتی مشارکت کند و سود بیشتری کسب کند.

[ad_2]

Dale Mckee

سازمان دهنده Wannabe. معتاد اینترنت متعصب زامبی. علاقه مندان به شبکه های اجتماعی. دانش پژوه مواد غذایی

تماس با ما