جنون نفت؛ آیا طلای سیاه همچنان به رکوردشکنی ادامه خواهد داد؟

[ad_1]

فرارو- پس از دستور رئیس جمهور آمریکا برای ممنوعیت نفت و گاز روسیه، قیمت نفت برنت از 133 دلار در هر بشکه فراتر رفت. جو بایدن تحریم های جدیدی را علیه بخش انرژی روسیه اعلام کرد و واردات گاز و نفت به آمریکا را ممنوع کرد.

به گزارش فرارو، بایدن در اتاق روزولت در کاخ سفید اعتراف کرد که متحدان اروپایی آمریکا چنین ممنوعیتی را اعمال نکردند زیرا آنها برای نفت و گاز بیشتر به مسکو متکی بودند. بنابراین ما می توانیم زمانی که دیگران نمی توانند آن قدم را برداریم. اما ما همچنین از نزدیک با اروپا و شرکای خود برای توسعه یک استراتژی بلند مدت برای کاهش وابستگی آنها به انرژی روسیه کار می کنیم.

در سال 2021، ایالات متحده به طور متوسط ​​حدود 700000 بشکه نفت و فرآورده های نفتی در روز از روسیه وارد کرد که معادل 8 درصد از کل واردات ایالات متحده است. از این میزان حدود 200 هزار بشکه در روز به نفت خام اختصاص می یابد که حدود 4 درصد از صادرات روزانه روسیه را تشکیل می دهد.

جنون نفت؛  آیا طلای سیاه همچنان به رکوردشکنی ادامه خواهد داد؟نفت 140 دلار از مرز عبور می کند
حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه به نظر می رسد قیمت نفت در کوتاه مدت از 140 دلار نیز فراتر رود، گفت: با توجه به بحران اوکراین و جنگ در این کشور، تقاضا برای نفت به شدت افزایش یافته است، بنابراین اگر همچنان قیمت نفت ادامه داشته باشد. بشکه به نظر می رسد نفت در حال افزایش است و با کمک متحدانش از جمله عربستان سعودی تلاش می کند تا با آزادسازی ذخایر استراتژیک خود، قیمت هر بشکه نفت را کنترل کند.

وی افزود: بنابراین اگر قیمت نفت به 200 دلار و بالاتر برسد، به نظر من حداقل در کوتاه مدت نمی تواند عملی باشد. یکی دیگر از عواملی که می تواند قیمت نفت را کنترل کند برجام است. اگر فقط اخبار از سرگیری توافق هسته ای ایران با غرب را منتشر کنیم، همین عامل می تواند بازار را کنترل کند. از سوی دیگر، بازگشت ایران به عنوان بازیگر اصلی نفت ممکن است کوتاه مدت باشد.مدت قیمت نفت را متعادل کنید.

صالحی با اشاره به اینکه به نظر نمی رسد قیمت نفت باقی بماند، گفت: روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و در صورت ادامه تحریم های اقتصادی روسیه. در بلندمدت بالای 100 دلار. بله، این کشور با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: صندوق درآمد نفتی روسیه بین 500 تا 600 میلیارد دلار منابع ارزی دارد، بنابراین با توجه به اینکه روسیه وابستگی زیادی به واردات کالاهای مختلف به ویژه از اروپا دارد. به نظر می رسد روسیه.” سعی خواهد کرد به نحوی آنها را دور بزند یا با لغو آنها موافقت کند. اگرچه در این زمینه مشکلات زیادی برای دو طرف وجود دارد، اما باید دید کدام طرف می تواند امتیاز بیشتری بگیرد.

صالحی با بیان اینکه روسیه خواستار تضمین لغو تحریم ها علیه ایران در قالب برجام از سوی آمریکا شده است، گفت: از سوی دیگر، ایران طی چند سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در ترخیص کالا از گمرک با روسیه داشته است، بنابراین روس‌ها از آمریکا می‌خواهند که تحریم‌ها علیه این کشور مانع از همکاری با ایران نشود.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به همکاری دو طرف در زمینه تحریم‌ها علیه ایران، یکی از کانال‌هایی که روسیه می‌تواند تحریم‌ها را به‌ویژه در بخش انرژی دور بزند، ایران است، بنابراین چنین درخواستی برای زمین لاوروف وزیر امور خارجه روسیه باید منتظر ماند و دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، اگرچه ایالات متحده رسما اعلام کرده است که چنین تضمینی از سوی روسیه وجود نخواهد داشت.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما