سهم قیمت خودرو در 4 سناریو

[ad_1]

مهم نیست که بازار خودرو کشور در سال آینده چه انتظاری دارد، قیمت گذاری نقش تعیین کننده ای در سهم صنعت و بازار خودرو در سال جاری خواهد داشت. قیمت خودرو در حال حاضر از سوی ستاد تنظیم بازار در حال تعیین و اعلام است، اما پیش بینی می شود با توجه به مشکلات این سیاست، نحوه تعیین قیمت خودرو طی سال 1401 تغییر کند.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در سال 1401 چهار گزینه برای قیمت گذاری خودرو وجود داشت. اول انتقال قیمت خودرو به بورس، دوم تداوم وضعیت فعلی (قیمت گذاری توسط ستاد تنظیم بازار)، سوم بازگشت شورای رقابت و چهارم آزادسازی قیمت ها.

چند ماه پیش شورای رقابت مسئولیت تعیین قیمت خودروهای داخلی را بر عهده داشت و پس از کش و قوس های فراوان این اختیار از شورا حذف و به ستاد تنظیم بازار واگذار شد. این ستاد به نمایندگی از دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت خودروهای داخلی را بر اساس مدارک ارائه شده توسط خودروسازان تعیین و اعلام می کند. با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار نسبت به شورای رقابت نسبت به خودروسازان انعطاف بیشتری نشان داده است، اما صدور مجوز افزایش 18 درصدی قیمت ها در آذرماه امسال نشان می دهد، اما بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه خودرو معتقدند روش قیمت گذاری فعلی تغییر را ایجاب می کند. بنابراین، این چهار گزینه احتمالا در سال آینده برای قیمت گذاری خودرو انجام می شود. در حال حاضر به نظر می رسد محتمل ترین گزینه (اگر دولت بخواهد روش قیمت گذاری را تغییر دهد) قرار دادن قیمت در بورس کالا است.

این موضوع از سال گذشته مطرح شده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال تصویب آن بوده اند، اما دولت قبل تمایلی به اجرای آن نداشته و به همین دلیل به بایگانی رفته است. اما به نظر می رسد دولت سیزدهم نظر متفاوتی درباره قیمت گذاری خودروها در بورس دارد و تا حدودی با معرفی آن موافق است. در طرحی که نهاد ریاست جمهوری برای سفارش خودرو و ارسال آن به موسسات تحقیقاتی تهیه کرده است، پیشنهاد شده است هر گونه قیمت گذاری دستوری در خودرو حذف شود و از ظرفیت بورس کالا برای تعیین قیمت استفاده شود. به نظر می رسد با توجه به اینکه دولت از یک سو خواهان آزادسازی قیمت خودرو نیست و از سوی دیگر به دنبال کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری (به ترتیب فعلی) است، تصمیم به تعیین قیمت در بورس کالا گرفته است. . به عنوان به اصطلاح میانگین طلایی. به عبارت دیگر، مبادله قیمت خودرو بدون استفاده رسمی از آزادسازی قیمت، روش فعلی قیمت گذاری (تا حدودی مدل سفارشی) را لغو می کند و خودروسازان از زیان خارج می شوند و رانت بازار به حداقل می رسد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز در نشست خبری گفت: یکی از خودروسازان درخواست جدی برای عرضه محصولات خود در بورس کالا ارائه کرده است و این موضوع در کمیته پذیرش بررسی می شود و در صورت داشتن شرایط لازم به این موضوع رسیدگی می شود. شرایط لازم، اجرا در سال 1401. مجید عشقی ابراز امیدواری کرد: این خودرو در سال آینده به بورس کالا تحویل شود.

بنابراین، اگرچه بسیاری از کارشناسان معتقدند آزادسازی قیمت ها به طور کلی راه حلی منطقی برای عبور از بحران نقدینگی و پایان دادن به اجاره خودرو است، اما در حال حاضر دولت به دلیل ترس از تبعات اجتماعی تمایلی به اجرای این روش ندارد. جامعه نسبت به قیمت خودرو بسیار حساس است و بنابراین نه این دولت که جرأت آزادسازی قیمت ها را نداشت. از سوی دیگر، اگرچه آزادسازی قیمت ها امری غیر معمول نیست، اما برخی معتقدند با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو و کمبود تولید و عرضه، آزادسازی در این مرحله ممکن است همه آثار مثبت را نشان ندهد.

این در حالی است که همین کارشناسان نیز بر این باورند که ادامه قیمت گذاری به صلاح نیست و بهتر است دولت برای غلبه بر آن چاره اندیشی کند و این راه ممکن است مبادله قیمت خودرو باشد. از سوی دیگر، اگر دولت در سال آینده به آزادسازی قیمت ها رای دهد، خودروسازان می توانند قیمت های خود را برای محصولات خود تعیین کنند و این بدان معناست که قیمت کارخانه خودروسازی نزدیک به قیمت بازار تعیین می شود. با توجه به شوکی که آزادسازی قیمت ها به بازار وارد می کند و همچنین تولید کم خودروسازان برای تنظیم بازار، آزادسازی قیمت ها بعید به نظر می رسد اما غیرممکن نیست. برخی معتقدند با توجه به اینکه دولت قصد دارد واردات خودرو را در سال آینده آزاد کند، احتمالاً قیمت های نظارتی ممکن است تعدیل یا لغو شود، البته با دامنه بسیار کمی. این در حالی است که با وجود اینکه شورای هماهنگی سه اختیار دارد (به گفته دولت (برای دومین بار در سه سال اخیر) شورای رقابت از شمول قیمت گذاری خودرو خارج شده است، بازگشت این شورا به قیمت سال آینده بعید است. در سال 97 شورای هماهنگی سران کشورها شورای قیمت گذاری رقابتی را حذف کرد اما این شورا بیش از 19 ماه از خودروها دور نماند. با توجه به اینکه شورای رقابت دارای جایگاه قانونی است (قیمت گذاری انحصاری بر عهده این شورا است) در صورت عدم جوابگویی به روش فعلی قیمت گذاری، بازگشت به قیمت گذاری در سال آینده غیرممکن نخواهد بود. البته با توجه به تجربه قبلی، احتمال بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو چندان زیاد نیست، اما به هر حال نمی توان آن را از لیست گزینه های موجود خارج کرد. در صورت بازگشت شورای رقابت به نظر می رسد همچنان شاهد موجی از انتقادات و گلایه های خودروسازان بابت ضرر و زیان باشیم. در حال حاضر که ستاد تنظیم بازار متولی تعیین قیمت خودروهای داخلی است، خودروسازان چندان خوشحال نیستند و زیان آنها متوقف نمی شود.

شورای رقابت انتظار داشت قیمت خودرو 10 یا اندکی بیشتر یا کمتر افزایش یابد، اما ناظر بازار در اولین مجوز خود به خودروسازان اجازه داد تا قیمت محصولات خود را 18 درصد افزایش دهند. بنابراین به نظر می رسد اگر خودروسازان بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار حق انتخاب داشته باشند، معمولاً مسئول قیمت گذاری هستند نه ستاد. در نهایت نحوه قیمت گذاری فعلی خودروهای داخلی توسط ستاد تنظیم بازار (مدل سفارش) ممکن است در سال آینده نیز ادامه یابد. تعجبی ندارد که دولت سیزدهم با توجه به مسائل اجتماعی و گرفتار شدن در ماجراجویی های به اصطلاح پوپولیستی، در سال آینده همچنان دستور قیمت خودرو را ادامه دهد.

دولت نشان داده است که تمایلی به افزایش قیمت حداقل برای کالاهای اساسی ندارد و با وجود اینکه خودرو در این کالاها گنجانده نشده است، در حال حاضر سیاست قیمت گذاری را دنبال می کند. بعید به نظر می رسد که دولت بتواند به هدف فعلی خود برای رسیدن به هدف بزرگ خود یعنی جهش 50 درصدی تولید خودرو در سال آینده (بدون نیاز به تغییر قیمت) ادامه دهد. علیرغم نگرش بهتر نهاد ناظر بازار به خودروسازان (نسبت به شورای رقابت)، تعیین قیمت خودرو هر چند ماه یکبار با افزودن چند درصدی به قیمت ها به معنای ادامه سیستم غلط تنظیم قیمت است. با ادامه این سیستم، تولیدکننده همچنان متحمل ضرر خواهد شد و به نفع مصرف کننده واقعی نخواهد بود و برنده اصلی آن دلالان و سوداگرانی خواهند بود که مابه التفاوت قیمت کارخانه و بازار خودرو رانت های هنگفتی دریافت می کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه خودرو، اگر دولت بخواهد در سال آینده به جهش 50 درصدی تولید خودرو دست یابد، یکی از الزامات تغییر روش قیمت گذاری است تا خودروسازان و قطعه سازان نقدینگی لازم و کافی را داشته باشند. جهش تولید مستلزم پول است و این پول به دلیل قیمت گذاری اجباری تامین نخواهد شد.

خصوصی سازی و مداخله قیمت گذاری

اما در تعیین قیمت خودروهای داخلی برای سال آینده نباید فراموش کرد که دولت تا شهریور سال آینده مهلتی را برای خصوصی سازی خودروسازان اعلام کرده است. در واقع در خصوص خصوصی سازی صنعت خودرو و واگذاری باقی مانده سهام دولتی ایران خودرو و سایپا این امر در روش قیمت گذاری خودرو ضروری به نظر می رسد. در صورت انصراف خودروسازان از بلیت دولتی، دیگر امکان تعیین قیمت مستقیم (روش فعلی) وجود نخواهد داشت، زیرا ایران، خودرو و سایپا شرکت های بخش خصوصی محسوب می شوند. اگرچه دولت نشان داده است که از محدود کردن قیمت‌گذاری شرکت‌های خصوصی ابایی ندارد، اما در هر صورت اگر ایران خودرو و سایپا برچسب خصوصی دریافت کنند، قطعاً روش فعلی قیمت‌گذاری یا استرداد شورای رقابت برای اعراب اعمال نخواهد شد. . در واقع با خصوصی سازی ایران، شرکت هودو و سایپا دیگر مورد توجه دولت نیستند و دولت نمی تواند مستقیماً در تعیین قیمت محصولات آنها دخالت کند. اصل قیمت گذاری اجباری این است که خودروسازان تحت نظارت دولت هستند، بنابراین زمانی که دیگر در دولت نیستند، حداقل مانند الان نمی توان این سیاست را اجرا کرد. شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که پس از خصوصی سازی ایران، هودو و سایپا در قیمت گذاری یعنی آزادسازی باقی خواهند ماند، اما همچنان احتمال سوال برانگیز بودن آن، یعنی حساسیت دولت به قیمت خودرو به دلیل تبعات اجتماعی زیاد است. حال این سوال پیش می آید که وقتی صنعت خودرو خصوصی می شود و از سوی دیگر دولت نمی خواهد قیمت ها را آزاد کند، این معادله چگونه حل می شود؟ در واقع دولت در حالی که دیگر سهامدار خودروسازان نیست چگونه می تواند در قیمت گذاری دخالت کند و اگر چنین است تکلیف خودروسازان به خصوصی بودن چیست؟

تعویض ماشین، گزینه احتمالی

به نظر می رسد پاسخ این معادله را باید در بورس کالا جستجو کرد. یعنی ممکن است دولت قبل از واگذاری سهام به ایران خودرو و سایپا قیمت گذاری را در بورس کالا بگذارد تا هم خصوصی سازی و هم آزادسازی قیمت ها انجام شود. دولت قبل با مبادله قیمت خودرو موافق نبود و این دولت ابتدا اعتقادی نداشت، اما به نظر می رسد با توجه به تبعات قیمت گذاری دستوری و اینکه انتقال قیمت ها به بورس کالا طبیعتاً از حساسیت اجتماعی بسیار کمتری برخوردار است. به آزادسازی… دیدگاه در این مورد تغییر کرده است. این موضوع البته برای طرح قیمت گذاری خودرو مشکل ساز است و برخی معتقدند تا زمانی که کاستی ها و ابهامات به طور کامل برطرف نشود، نباید این طرح را اجرا کرد، زیرا ممکن است به اندازه کافی برای جایگزینی قیمت گذاری دستوری کارایی نداشته باشد. در عین حال سازمان بورس و اوراق بهادار در واکنش به پیشنهاد دولت مبنی بر مبادله قیمت خودرو اعلام کرد که کارکرد بورس کالا کالاهای ساده، همگن و ساده و خودروهای مشابه، بورس کالا نیست. این سازمان همچنین فروش یکباره خودرو در بورس را پدیده‌ای بی‌سابقه در دنیا می‌داند و یادآور می‌شود که رد و بدل شدن قیمت خودرو می‌تواند بازار خرده‌فروشی را پیچیده کند.

با این حال به نظر می رسد در میان چهار گزینه قیمت گذاری خودرو در سال آینده، محتمل ترین گزینه قرار گرفتن قیمت در بورس کالا باشد.

[ad_2]

Mckenzie Elliott

عاشق عمومی قهوه. مزاحم خشمگینانه فروتن. Wannabe tv متعصب. حرفه ای موسیقی آزاد. بت نوجوان آینده.

تماس با ما