عرضه اینترنتی کالاهای اساسی؛ آیا محصول ارزان تر خواهد بود؟

[ad_1]

فرارو- با انتقال قدرت از قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی از ۱۸ آبان ماه توزیع آنلاین مرغ و تخم مرغ را در تهران برای مهار تورم و حذف واسطه‌های غیرضروری راه‌اندازی کرد. برنج، روغن و شکر موجود است. با قیمت مصوب تعیین شده در سامانه بازار در سامانه بازرگم و ارسال رایگان.

به گزارش فرارو، هم اکنون تحویل آنلاین کالا در سامانه بازرگام در اکثر نقاط کشور انجام می شود و اخیرا به دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز و سیب زمینی، این کالاها به همراه برخی لبنیات به صورت آنلاین نیز عرضه می شود. . در عین حال به گفته گادری فر، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، سامانه بازرگام محدودیتی برای عرضه کالا ندارد و برای جلوگیری از انباشت و میانجی گری برای هر فرد، محصولات سرانه مصرف سالانه در نظر گرفته می شود.

برخی از اقتصاددانان معتقدند اگرچه توزیع آنلاین کالا ایده خوبی است، اما پیامدهای اجتماعی دیگری مانند خروج چندین هزار صنف خرد را به دنبال دارد. از سوی دیگر، بخش غیردولتی باید در توزیع آنلاین کالا نقش بیشتری داشته باشد، بنابراین دولت باید سیاستمدار و ناظر باشد نه مجری، زیرا در شرایط کنونی تعاون روستایی رقیب بخش خصوصی است. بخش

عرضه اینترنتی کالاهای اساسی؛  آیا گوشت و سیب زمینی و برنج و ... ارزانتر است؟برای توزیع کالا باید روش کوپن معرفی شود

مرتضی افگه، کارشناس مسائل اقتصادی گفتگو با فرارو وی درباره عرضه مستقیم کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی توسط دولت به صورت آنلاین گفت: اگر به درستی و اصولی انجام شود یعنی همه بتوانند هفته ای مقدار مشخصی کالا را طبق کد ملی خریداری کنند، این سازوکار می تواند، دلالان و واسطه ها از منابع مالی خود برای خرید مقدار زیادی کالا و انباشت استفاده خواهند کرد.

وی افزود: در این صورت این سازوکار عرضه مستقیم کالا اگر همانطور که گفته شد با محدودیت هایی همراه نباشد مانند سازوکاری که در زمان جنگ کوپنی ایجاد کرد و بر اساس آن کالا موجود است، کار نمی کند. هر کس به اندازه نیاز دارد.» شکی نیست که در چنین شرایطی می توان بازار را کنترل کرد، اما تا زمانی که با پروژه های دیگر تفاوتی نداشته باشد، فقط در این میانه سود دلالان بیشتر می شود و تمام نمی شود.

وی افزود: معمولاً در زمان جنگ اقتصادی و در شرایطی که کشورها با مشکلات زیادی روبرو هستند، استفاده از سیستم کوپن می تواند راهبرد بسیار خوبی باشد زیرا در زمان جنگ بسیار مفید بود، حتی اگر دولت بتواند قبل از اعمال تحریم ها، سیستم را توزیع کند. این یک استفاده پایدار است، بسیاری از ضروری ترین چیزهایی که مردم می توانند به این روش توزیع کنند.

این استاد دانشگاه افزود: با توجه به اینکه سیستم توزیع در کشور استاندارد نیست، می بینیم که مبادله کالا همواره بین واسطه ها و دلالان مختلف صورت می گیرد، در فضایی که قیمت ها برای کالاها و نیازهای اولیه مردم است. به طور مستقیم به مردم ارائه می شود، مطمئناً بسیاری از هزینه های اضافی حذف می شود و مردم می توانند قیمت کمتری برای کالا بپردازند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود نمی یابد، افزود: علاوه بر رفع تحریم ها، اصلاحات اساسی در سیاست های اقتصادی نیز لازم است، زیرا کشور در حال حاضر در یک بحران عمیق اقتصادی قرار دارد تا از این وضعیت خارج شود. در این شرایط، ما نیاز به بازنگری جدی در استراتژی های مورد استفاده داریم، اگر این کار انجام نشود، نمی توان به آینده ای امیدوار بود که تغییر کند.

افکه با اشاره به اینکه نظام اداری و اجرایی کشور با چالش های زیادی مواجه است، گفت: این موضوع به تفکر ضد تولید و سرمایه گذاری نیز مربوط می شود که سال هاست حاکم بوده و به همین دلیل امروز وضعیت اقتصادی کشور در این وضعیت قرار دارد. بنابراین اگر بخواهیم شرایط را تغییر دهیم باید با تغییر پارادایم مواجه شویم وگرنه نه تنها در بلندمدت اوضاع بهتر نمی شود بلکه در بلندمدت اوضاع اقتصادی کشور پیچیده تر می شود.

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما