لغو افزایش یارانه نقدی؛ چرا مجلس تصمیم دولت را وتو کرد؟

[ad_1]

فرارو- رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: یارانه پیش بینی شده برای سال آینده 45 هزار تن است و منبعی برای افزایش یارانه در سال 1401 نداریم چرا که یارانه از گندم و سایر کالاهای اساسی به مردم پرداخت می شود. ».

به گزارش فرارو، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1401 افزود: با توجه به اینکه دولت ترجیح ارزی را لغو کرد و مبالغی را برای ارز غالب دارو و گندم در نظر گرفت، یارانه پیش بینی شده 45 هزار تن در نظر گرفته شد.

وی همچنین درباره تصمیم کمیسیون تلفیق برای تعیین یارانه برای خانوارهایی که یارانه آنها قطع شده است، اظهار کرد: کسانی که یارانه آنها قطع شده است می توانند پس از بررسی یارانه خود در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون در سال 1401 برای احیا مجدد ثبت نام کنند.

در همان زمان دولت در زمان لایحه بودجه، ارز ترجیحی را کنار گذاشت و اعلام کرد که به جای ارز ترجیحی، یارانه از 45 هزار و 500 تومان به 110 هزار تومان در ماه افزایش می یابد و حتی پیشنهاد کرد کارت نان نقدی ارز باشد. .

لغو افزایش یارانه نقدی؛  چرا مجلس تصمیم دولت را وتو کرد؟حذف ارز 4200 تومانی قیمت ها را 150 درصد افزایش می دهد.
مرتضی عزتی، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفتگو تمام شد وی با اشاره به اینکه حذف 4200 تنی برای واردات کالاهای اساسی جنبه های مختلفی دارد، گفت: دولت قصد داشت فورا مزیت ارزی را حذف کند. این کار منطقی و به نفع مردم نیست، زیرا باعث ایجاد یک شوک تورمی بسیار شدید می شود که منجر به افزایش قیمت ها در بازار می شود، بنابراین با توجه به شرایط موجود، فوراً این کار را نکنید، به همین دلیل مجلس نیز دخالت کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه انحلال ارز 4200 تومانی باعث افزایش قیمت تمام شده تولید کالا می شود، بنابراین پایه ارز واردات از 4200 تومان به 23000 تومان تغییر می کند که این نرخ در بودجه سال آینده است که باعث می شود کالاها بیش از یکی دو سال آینده که شامل غلبه ارز می شود، تقریباً 150 درصد رشد خواهد کرد.

عزتی گفت: این در شرایطی است که ارز ترجیحی سایر کالاها و خدمات را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند به افزایش قابل توجه قیمت منجر شود، بنابراین در این زمینه مجلس و دولت باید به توافقی تدریجی و طولانی مدت برسند. ” ارز 4200 تومانی را حذف کنید چرا که ادامه تخصیص ارز مورد نظر برای همیشه امکان پذیر نیست و در صورت احیای برجام و رفع تحریم ها ممکن است این موضوع زمینه ساز خروج ارز 4200 تومانی شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه بدون حذف ارز مورد نظر، افزایش یارانه نقدی نیز منتفی است، افزود: سال 88 به خوبی تایید می کند که با توجه به ساختار تورمی اقتصاد ایران، چند سال دیگر هزینه یارانه ها به صفر می رسد، در حالی که تورم به صفر می رسد. به افزایش ادامه دهد.

عزتی ادامه داد: اما اگر دولت بتواند شغل ایجاد کند باعث افزایش درآمد خانوارها به صورت پایدار و رونق اقتصادی می شود. تجربه سایر کشورها در پرداخت یارانه ها در بلندمدت و به طور مداوم نشان می دهد که در واقع پرداخت این مبالغ تولید در این کشور متوقف شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر پرداخت یارانه نقدی به مردم تبعات تورمی بزرگی دارد که شوک های شدید قیمتی را به همراه دارد، بنابراین اگر دولت بخواهد چنین نقدینگی عظیمی را به جامعه پمپاژ کند، سطح کلی قیمت ها قطعا بالا می رود. تنها در صورتی می توانند تورم را کنترل کنند و از منابع درآمد خود برای ایجاد شغل استفاده کنند که از یک سو اقتصاد رونق گرفته و قیمت ها کنترل شود و از سوی دیگر سطح درآمد افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد یارانه ها سطح زندگی مردم را بهبود بخشد، این پرداخت ها تنها باعث افزایش تورم می شود و در نهایت یارانه ها نه تنها قدرت خرید آنها را افزایش نمی دهد، بلکه باید هزینه بیشتری نیز صرف شود. پرداخت کنید تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند، بنابراین در حال حاضر نمی توانید به مردم یارانه پرداخت کنید، زیرا تجربه گذشته در این زمینه به خوبی این را ثابت می کند، بیش از آنچه به مردم داده می شود، باید هزینه کنند، بنابراین نسبت به گذشته توانایی دارند. برای مادام العمر کسب درآمد کنند، بنابراین این عمل در نهایت به افراد آسیب می رساند.

عزتی با بیان اینکه اکثر دولت ها برای اهداف سیاسی یارانه ها را افزایش می دهند، گفت: متأسفانه در سال های مختلف شاهد افزایش یارانه ها از سوی دولت ها برای جمع آوری آرا بوده ایم که به هیچ وجه یک علم اقتصادی نیست. هیچ بهانه ای وجود ندارد. ، یارانه باید به صورت هدفمند توزیع شود که در نهایت به جای افزایش تورم در طول زمان، ارزش افزوده ایجاد می کند.

[ad_2]

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما