واکنش خودروسازان داخلی به آزادسازی واردات

[ad_1]

یکی از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران گفت: خودروسازان داخلی و قطعه سازان هیچ گاه مخالف واردات خودرو نبوده و حتی برای آزادسازی واردات طرح هایی را مطرح کرده اند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نجفی منش گفت: در سال های اخیر که واردات خودرو ممنوع شد، فشار بر تولیدکنندگان داخلی افزایش یافت و زمانی که واردات حتی به صورت محدود مطرح شد، فشار بر خودروسازان داخلی و قطعه سازان کاهش یافت. آنها می دانند چگونه نفس بکشند.

وی با اشاره به محدودیت واردات خودرو در سال های گذشته گفت: آنقدر برای آنها سخت بود که حتی مسئولان کشوری هم آمدند تا فشار را کم کنند.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی هرگز مخالف واردات نبوده اند، گفت: معتقدیم در کوتاه مدت از سرگیری واردات حتی ممکن است فشار بر تولیدکنندگان داخلی را کاهش داده و فضای کار را برای آنها مساعدتر کند. ” اما اجرای این طرح های جدید نیز نیازمند منابع اعتباری است و هنوز مشخص نیست دولت و مجلس چگونه این مسیر را فراهم خواهند کرد.

نجفی منش اعتبار مورد نیاز برای واردات خودرو را حدود دو تا سه میلیارد دلار برآورد کرد و افزود: باید دید مجلس و دولت این رابطه را چگونه ارزیابی می کنند و منابع لازم را چگونه تامین می کنند.

وی با بیان اینکه فعالان خودرویی در ازای صادرات پیشنهاد واردات داشتند، تصریح کرد: در این راستا اعلام کرده ایم که صادرات خودرو، قطعات یدکی و لوازم جانبی قابل واردات است و از این رو به کشورهای خارجی فشار وارد می شود. همچنین وارد نشوید ما معتقدیم ظرفیت صادرات ایران در این حوزه یک میلیارد دلار است و می توان در این زمینه گام های مثبتی برداشت.

نجفی منش گفت: این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به چالش کشیده شده و با وجود بازدیدهای مکرر هنوز از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست. حتی پیشنهاد دادیم که واردات از صادرات جدا شود و واردکنندگان متخصص در این حوزه وارد شوند اما این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است. بنابراین، برنامه های جدید فقط باید دید کدام طرح توسط تصمیم گیران نهایی می شود.

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما