پشت صحنه مقاومت بانک ها برای عدم اعطای وام بدون ضامن

[ad_1]

فرارو- اگر بنا به دستور ابراهیم رئیسی، تمامی بانک های دولتی و نیمه دولتی در مرحله اول باید 50 و 100 میلیون تومان به افراد مزدبگیر و مستمری بگیر با اعتبار و بدون ضامن پرداخت می کردند، در این راستا بانک ها مقاومت کردند. عدم پرداخت وام را نشان می دهند.

به گزارش فرارو، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک ها طبق قوانین موجود کشور موظف به بازپرداخت وام های جزئی مانند گذشته هستند و هرگز نباید وام صادر کنند. به بهانه اینکه قوانین جدید ممکن است اعلام شود پرداخت می شود. روش های گذشته و حال را متوقف کنید، بنابراین روند فعلی باید ادامه یابد.

به گفته وزیر اقتصاد، به گفته خانواده وزیر اقتصاد، طی سه هفته گذشته بیش از 65 هزار نفر از اعتبارات خرد بدون ضامن استفاده کرده اند. موضوع نیز مورد توجه قرار گرفته و تسهیل شرایط وام های خرد بر اساس اعتبار سنجی همچنان جدی خواهد بود.

پشت صحنه مقاومت بانک ها برای عدم اعطای وام بدون ضامنچرا بانک ها اعتبار نمی دهند؟
کامران ندری، کارشناس بانکی گفتگو با فرارو وی درباره پیچ و خم دریافت وام در ایران گفت: اگرچه دولت در صدد حذف ضمانت و ضمانت برای وام های خرد و کمتر از صد میلیون تن است، اما با توجه به شرایط فعلی با موانع زیادی انجام می شود. . «آنها جدی هستند.

وی افزود: با وجود اینکه روش های مختلف اعتباربخشی برای اعتبارسنجی متقاضیان وام وجود دارد، اما بانک مرکزی باید مشخص کند که آیا باید رویه واحدی در این زمینه وجود داشته باشد، آیا هر بانکی ساز و کار خود را دارد و جزییات این موضوع. این مبهم است و نمی توان با قطعیت گفت.

ندری با تاکید بر اینکه گذار از روش سنتی وام دهی به اعتباربخشی با موانعی مواجه است، گفت: اگرچه روش اعتباربخشی در دنیا رواج دارد، اما در کشور ما به دلایل مختلف این روش به جای اجرا اجرا نمی شود. مقاومت وجود داشت. «مقاومت وجود داشت، اما من فکر نمی‌کنم مشکل اصلی این است که مردم در سیستم بانکی چگونه به وام‌دهی می‌دهند، بلکه مشکل اینجاست که بانک‌ها سال‌ها برای وام دادن به متقاضیان از بوروکراسی خسته‌کننده عبور کرده‌اند. بدهی‌هایشان را کاهش می‌دهند. .

وی افزود: در حال حاضر از آنجایی که تقاضا برای دریافت وام زیاد است، بانک‌ها برای تامین این الزامات مقاومت می‌کنند، بنابراین اخذ وثیقه‌های کلان برای وام‌ها و همچنین فرآیند بوروکراسی اخذ اعتبار باید در این زمینه ارزیابی شود. «در حال حاضر عرضه و تقاضای تسهیلات اصلا متعادل نیست، مردم تقاضای زیادی برای وام دارند و منابع بانک ها برای وام دهی بسیار محدود است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در چنین شرایطی بانک ها البته به دنبال مدیریت سطح وام دهی و سخت گیری در این زمینه هستند. هنوز افرادی هستند که اعتبار بالایی دارند اما بانک ها فرصت ها را از دست می دهند. که یکی از مهم ترین دلایل این وضعیت، وضعیت سخت بانک ها از نظر عدم تعادل مالی است.

ندری افزود: چرا که در سال های اخیر دولت با مزایایی که به بانک ها تحمیل کرده است این امکان را برای بانک ها فراهم کرده است که منابع را به صورت تکلیفی هزینه کنند تا نتوانند سرمایه گذاری مناسبی برای کسب سود انجام دهند. از سود و منابع.” در نتیجه می توانند به مردم وام دهند.

این کارشناس اقتصادی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری وام را نوعی رانت می دانند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه همیشه فاصله زیادی بین نرخ واقعی تورم در اقتصاد و سود بانکی وجود دارد، هر بار که فردی وام بانکی می گیرد. نرخ بهره نیز 20 درصد است. با تورم حداقل 40 درصدی در ابتدا با نرخ بهره 20 درصدی مواجه خواهید شد، بنابراین مردم به دلیل تورم تقاضای بالایی برای دریافت اعتبار دارند، زیرا آن را به عنوان یک فرصت می بینند. چه چیزی می تواند در عرض چند سال بازده مالی خوبی برای آنها به همراه داشته باشد، طبیعتا در این شرایط تقاضا برای وام افزایش چشمگیری داشته است.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما