چهار دلیل که چرا کارمندان «حداقل دستمزد باید بیشتر از کارمندان باشد»

[ad_1]

فرارو- این در حالی است که با موافقت شورای عالی کار، سبد معیشت خانوار کارگری با میانگین 3.3 نفر در ماه، 8 میلیون و 979 هزار تومان تعیین شد. به نظر می رسد بر اساس تعیین 5 میلیون و 600 هزار تن حداقل دستمزد شاغلان در سال آینده توسط کمیسیون تلفیق، همین میزان در حداقل دستمزد سال 1401 تعیین شود.

به گزارش فرارو، فرامرز توفیکی، رئیس کمیته مزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار و نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به تعریف سبد معیشت کارگران در سال 1401، فرارو به گفته وی، این رقم بر اساس تورم دی ماه که به صورت رسمی از سوی مرکز آمار اعلام شد، 8 میلیون و 979 هزار تومان تعیین شده و به طور میانگین برای هر خانوار 3.3 نفر در نظر گرفته شده است.

توفیقی با بیان اینکه کارگران سه خواسته را برای تعیین حداقل دستمزد در سال آینده به دولت مطرح کردند، خاطرنشان کرد: ابتدا دولت باید قدرت خرید از دست رفته کارگران را ترمیم و جبران کند در غیر این صورت کارگران در سال آینده باز هم ضرر خواهند کرد. با مشکلات معیشتی بزرگتری مواجه هستند و ثانیاً دولت باید دست از سرکوب دستمزد بردارد زیرا در طول سالیان گذشته همواره شاهد بوده ایم که دولت های مختلف به دلایل و دلایل مختلف حداقل دستمزد سالانه را همراه با تورم در جامعه افزایش نمی دهند که باعث کاهش تعداد کارگران شده است. «قدرت خرید افزایش یافته و مشکلات زندگی آنها بیشتر شده است.

سخنگوی شورای عالی کار افزود: در نهایت دولت باید برای کنترل قیمت ها و تورم گام بردارد، در غیر این صورت همچنان شاهد تکانه های قابل توجهی در بازار کالاهای اساسی و ضروری و بنابراین در این موضوع خواهیم بود. تورم نیز به شدت افزایش خواهد یافت، بنابراین دولت باید بازار کالاهای مصرفی را با برنامه ریزی هماهنگ و ابزارهایی که در اختیار دارد برای کنترل تورم کنترل کند.

پیش بینی حداقل دستمزد کارکنان در سال آینده  5 میلیون و 600 هزار تندولت حداقل دستمزد را به اندازه سبد معیشتی افزایش نمی دهد
حمید حاجی اسماعیلی، عضو سابق شورای عالی کار گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه طبق تعریف حداقل دستمزد کارکنان در سال 1401، خاطرنشان کرد: در حالی که دولت حداقل دستمزد 4.5 میلیون تومانی را در بودجه پیش بینی کرده بود، کمیسیون تلفیق این مبلغ را به 5 میلیون و 600 هزار تومان افزایش داد. بنابراین می توان گفت حداقل دستمزد کارگران در سال 1401 به همین میزان 5 میلیون و 600 هزار تن خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس طی چند سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه معیشت کارگران و کارمندان انجام داده است، به نظر می رسد اعتراض کارگران، معلمان و اعضای قوه قضاییه برای بهبود وضعیت معیشتی در تصمیمات اتخاذ شده توسط مجلس.” موثر بود، بنابراین برای بحث حداقل دستمزد کارگران باید اقداماتی انجام دهند که بتواند حداقل دستمزد را بیش از 5 میلیون و 600 هزار تن افزایش دهد.

حاجی اسماعیلی با بیان اینکه وضعیت کارگران و کارمندان از نظر مزایا و دسترسی به تسهیلات یکسان نیست، گفت: از سوی دیگر به چهار دلیل حداقل دستمزد باید بالاتر از مصوبه کمیسیون تلفیق باشد. از 42 درصد فراتر رفت که به طور قابل توجهی قدرت خرید کارکنان را کاهش داد.

وی افزود: در رتبه دوم تعریف سبد معیشت کارگران حدود 9 میلیون تن است، در رتبه سوم علیرغم اینکه خطر فقر رسمی در کشور وجود ندارد، اما بر اساس برآورد کلانشهرها فقر است. در نهایت، همانطور که قبلا ذکر شد، دسترسی کارگران به آموزش، مراقبت های بهداشتی، خدمات اجتماعی و غیره بسیار کمتر از کارمندان است، بنابراین دستمزد پایه کارگران باید بیشتر از حقوق کارمندان باشد.

این کارشناس کارگری با تاکید بر لزوم مشارکت فعال و موثر نمایندگان کارگری در مذاکرات حداقل دستمزد، ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر دولت های مختلف به هیچ عنوان در تعیین حداقل دستمزد طبق ماده 41 قانون اقدام نکرده اند. بر اساس این قانون، دولت موظف است حداقل دستمزد را متناسب با تورم افزایش دهد، اما در عمل شاهد هستیم که دولت نرخ را متناسب با حداقل دستمزد تعیین می کند.

حاج اسماعیلی گفت: این بحث که اگر حداقل دستمزد به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند، دولت به دلیل کسری بودجه باعث تورم می شود، دلیل بر عدم افزایش دستمزد کارگران بود، اما این از اساس اشتباه است، زیرا اگر دولت بخواهد دستمزد خود را کاهش دهد. کسری بودجه، باید هزینه های اضافی خود را کاهش دهد و سیاست های اقتصادی ناکارآمد را در چند سال گذشته اصلاح کند. در سال آینده مجددا با افزایش تورم مواجه خواهیم بود که منجر به کاهش شدید قدرت خرید کارگران و کوچک شدن جدول خواهد شد.

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما