چه کسی برای اولین بار زعفران کاشت؟

[ad_1]

فرارو- از یونان تا ایران، از نقاشی و رنگ گرفته تا ادویه و عطر، طعم و رنگ درخشان زرد زعفران – گرانترین ادویه جهان – اثر خود را در تاریخ بشریت به جا گذاشته است. اما واقعاً چه کسی برای اولین بار این گیاه ارزشمند را اهلی کرد و آن را به عنوان گیاه جهانی کاشت؟ محققان هنر باستانی و ژنتیک اخیرا تحقیقاتی را برای ردیابی منشاء تکاملی زعفران انجام دادند که نتایج آن در مجله Frontiers in Plant Science منتشر شد.

به گزارش فرارو، زعفران از گلهای همنام که انواع گیاهان گلدار از تیره کروکوس و خانواده زنبق زنبق هستند به دست می آید. بین 15000 تا 16000 گل که جمع آوری آنها به 370 تا 470 ساعت کار انسان نیاز دارد، به طور متوسط ​​یک کیلوگرم زعفران به ارزش بین 1300 تا 10000 دلار تولید می کند. با این حال، منشا این گیاه ارزشمند مدت ها مورد بحث محققان بوده است. شکی نیست که دریای مدیترانه زیستگاه بسیاری از گونه های کروکوس است که بیشتر آنها در یونان و ترکیه هستند. بنابراین مطالعه متون و آثار هنری باستانی در این مناطق می تواند به اطلاعات بیشتر در مورد اهلی سازی اولیه زعفران کمک کند.

اولین استفاده از کلمه زعفران به قرن دوازدهم و به اصطلاح فرانسوی قدیم safran برمی‌گردد که از کلمه لاتین safranum، عربی za’farān و فارسی zarparan به معنی “رشته طلایی” گرفته شده است. از آنجا که استانداردهای رایج برای تشخیص گونه های گیاهی قبل از رسمی شدن سیستم لینه استفاده می شد، گونه های مختلف کروکوس های ارغوانی و گلدار تا قرن هجدهم هرگز متمایز نشدند. بنابراین در آن زمان اکثر کروکوس ها یک گونه محسوب می شدند و نمی توان به این متون برای به دست آوردن اطلاعات واضح در مورد گونه اتکا کرد. با این حال، محققان بر این باورند که Crocus cartwrightianus، Crocus thomasii یا Crocus hadriaticus از گونه های مورد اشاره مورخان باستان هستند.

چه کسی برای اولین بار زعفران کاشت؟

در مورد هنر باستانی، تصاویر را می توان به دو دسته تقسیم کرد. از یک طرف با رنگدانه های کروکوس نقاشی شده است و از طرف دیگر با تصویر گل های زعفران. اگرچه استفاده از رنگدانه‌های مبتنی بر کروکوس را می‌توان به حدود 50000 سال پیش در غارهای ماقبل تاریخ در شمال غربی ایران (عراق امروزی) ردیابی کرد، اما اولین نشانه‌های کشت و اهلی‌سازی بسیار دیرتر، حدود 1700 سال قبل از میلاد، در زمان تمدن مینوی ظاهر شد. در کرت کشف شد.

زمانی که ارزش دارویی و ظرفیت آنتی اکسیدانی بالای زعفران مشخص شد، ارزش تجاری آن به عنوان ادویه در دوره های بعدی افزایش یافت و باعث گسترش آن در سراسر مدیترانه شد. «هم آثار باستانی و هم ژنتیک به یونان عصر برنز، در حدود 1700 قبل از میلاد اشاره دارد. دکتر لودویگ مان از دانشگاه درسدن گفت یا کمی قبل از آن، به عنوان منبع اهلی کردن زعفران. دکتر سیده صنم کاظمی شاهاندشتی، دانشجوی مؤسسه علوم زیستی و زمین‌شناسی Forschungszentrum Jülich و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: «پیدا کردن این که زعفران برای اولین بار در کجا و چه زمانی اهلی شد، کار آسانی نیست. آزمایش ژنتیکی این گونه دشوار است، زیرا به جای دو کروموزوم طبیعی، سه نسخه از هر کروموزوم دارد. از آنجایی که هیچ بقایایی از کروکوس باستانی از دوران باستان باقی نمانده است، در اینجا به آثار هنری باستانی که گیاهانی شبیه زعفران را به تصویر می‌کشند، می‌پردازیم. ما انتظار داشتیم که آنها بتوانند ما را به مناطق خاصی هدایت کنند.»

محققان می گویند: «آثار هنری تمدن مینوی احتمالاً قدیمی ترین آثاری هستند که زعفران اهلی را به تصویر می کشند. به عنوان مثال، تکه های بزرگ گل کروکوس بر روی نقاشی دیواری از کلکسیونرهای زعفران از جزیره سانتورینی (حدود 1600 سال قبل از میلاد) نشان از کشت این گیاه دارد. یکی دیگر از نقاشی‌های دیواری در همان جزیره، آدورانتز، گل‌هایی را با کلاله‌های بلند قرمز تیره نشان می‌دهد که نمونه‌هایی از زعفران اهلی هستند. گل هایی با این ویژگی ها در سفال ها و پارچه های یونانی عصر مفرغ نیز به تصویر کشیده شده اند و به صورت نمادین در ایدئوگرام زعفران با خط باستانی B نشان داده شده اند.

چه کسی برای اولین بار زعفران کاشت؟

در مصر، مقبره های 15-14 قبل از میلاد نشان می دهد که چگونه سفرای کرت خراج (شکل مالیات) خود را به شکل منسوجات رنگ شده با زعفران آورده اند. منشا زعفران در یونان عصر برنز نیز با نتایج تحقیقات ژنتیکی در سال 2019 مطابقت دارد. این مطالعه نشان داد که Crocus cartwrightianus که فقط در سرزمین اصلی یونان و کرت وجود دارد، نزدیکترین خویشاوند وحشی زعفران است. نویسندگان می‌گویند: «امروزه، کروکوس زعفرانی با سه ژنوم آن به طور طبیعی یا منحصراً از Crocus cartwrightianus یا از هیبریدهای بین Crocus cartwrightianus و سایر گونه‌های کروکوس مشتق می‌شود. زعفران زعفران را یونانیان عصر برنز به دلیل خواص شگفت انگیزش به عنوان ادویه حفظ کردند.

دکتر تونی هیتکام، مدیر دپارتمان ژنومیک گیاهی دانشگاه درسدن گفت: ما به نظارت بر خواص زعفران ادامه خواهیم داد. امروزه در سرتاسر دنیا تمام کروکوس های زعفرانی مدل هایی هستند که قدمت آن ها به زمان زعفران در یونان باستان می رسد. با این حال، با وجود ژنوم یکسان، زعفران ممکن است بسته به منطقه خواص متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل است که ما شروع به مطالعه علل مولکولی، به ویژه تفاوت‌های به اصطلاح «اپی ژنتیک» برای این تنوع منطقه‌ای کردیم.»

منبع: اخبار علمی

ترجمه: مصطفی جرفی فرارو

[ad_2]

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما