کشف بزرگترین مولکول در فضا!

[ad_1]

فرارو- در یک کشف جالب، اخترشناسان می گویند که بزرگترین مولکولی که تا به حال در دیسکی از غبار و گاز در اطراف یک ستاره تازه متولد شده پیدا شده است را شناسایی کرده اند که می تواند به درک چگونگی ایجاد حیات در سیارات کمک کند.

به گزارش فرارو، دانشمندان می گویند که در ابر در حال چرخش ستاره توانستند مولکولی حاوی 9 اتم را شناسایی کنند و آن را دی متیل اتر نامیدند. این مولکول حاوی اکسیژن می تواند به عنوان یک ماده ساختمانی برای قندها و سایر مولکول های بیولوژیکی عمل کند، به این معنی که می توانیم آن را یک ترکیب پری بیوتیک در نظر بگیریم. از آنجایی که این دیسک حول ستاره ای به نام IRS 48 می چرخد ​​و سیارات فراخورشیدی را تشکیل می دهد، کشف این مولکول می تواند پیامدهای مهمی برای درک ما از چگونگی پیدایش حیات در کیهان داشته باشد.

ناسکانتی برانکن، ستاره شناس دانشگاه لیدن در هلند، می گوید: «از این نتایج، ما می توانیم درباره منشأ حیات در سیاره خود اطلاعات بیشتری کسب کنیم و بنابراین درک بهتری از پتانسیل حیات در سایر منظومه های سیاره ای به دست آوریم. در واقع، بسیار جالب است که ببینیم این اکتشافات چگونه در فضا قرار می گیرند. لازم به ذکر است که دی متیل اتر یکی از ساده ترین اترها است و اغلب در فضا یافت می شود. در واقع، این مولکول یکی از رایج ترین مولکول های موجود در مناطق بین ستاره ای تشکیل ستاره است که از دو اتم کربن، شش اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن با فرمول شیمیایی CH3OCH3 تشکیل شده است.

اعتقاد بر این است که این مولکول‌ها در مناطق سرد شکل‌گیری ستاره‌ها قبل از تشکیل ستاره‌ها از ابرهای غبارشان تشکیل می‌شوند. دانشمندان بر این باورند که مولکول های ساده مانند مونوکسید کربن به دانه های گرده می چسبند و لایه هایی از یخ را تشکیل می دهند که واکنش نشان می دهند و مولکول های پیچیده تری را تشکیل می دهند. کشف این مولکول در قرص اطراف IRS 48 – ستاره ای در فاصله 444 سال نوری از ما در صورت فلکی Ophiuchus – با یک ویژگی هلالی شکل نامتقارن در دیسک همراه بود که در آن ذرات غبار بزرگتر متمرکز شده است، که ممکن است منجر به دیگری شود. شیء. پروژه بود.

کشف بزرگترین مولکول در فضا!

این “تله گرد و غبار”، همانطور که قبلاً ذکر شد، منطقه ای است که ذرات غبار می توانند در توده های بزرگ جمع شوند، که در نهایت می توانند دنباله دارها، سیارک ها و احتمالاً سیارات را تشکیل دهند. کشف “تله گرد و غبار” در مقاله ای در سال 2013 به تفصیل شرح داده شد. در مقاله‌ای که سال گذشته منتشر شد، ستاره‌شناسان نشان دادند که تله‌های گرد و غبار نیز سرشار از یخ هستند که حاوی مولکول‌های پیچیده است. بنابراین برنکن و تیمش یک شبکه قدرتمند زیر میلی متری آتاکاما (ALMA) در شیلی را روی ستاره متمرکز کردند تا ببینند چه چیزی می توانند تشخیص دهند.

دانشمندان می گویند که وقتی تابش ستاره به تله غبار می رسد، یخ را تصعید می کند، بنابراین اگر از تلسکوپ به اندازه کافی قدرتمند استفاده کنید، مولکول های موجود در آن را می توان با طیف تشخیص داد. از آنجایی که مولکول های مختلف نور را جذب و دوباره ساطع می کنند، می توانند خواص تاریک (جذب) و نور (تابش) را در طیف نوری که به تلسکوپ می رسد ایجاد کنند. محققان می گویند که خواص رهاسازی تعیین شده توسط ALMA با دی متیل اتر بسیار سازگار است. علاوه بر این، آنها متیل فرمت را آزمایش کردند، یک اتر ساده با فرمول CH3OCHO، که بلوک ساختمانی برای مولکول های آلی است.

آلیس بوث، ستاره شناس دانشگاه لیدن می گوید: «کشف این مولکول های بزرگ در دیسک ها واقعاً شگفت انگیز است. ما مدتهاست فکر می کردیم که مشاهده چنین مولکولی غیرممکن است. چیزی که هیجان انگیزتر می کند این است که اکنون می دانیم که این مولکول های پیچیده برای تأمین انرژی سیاراتی که روی دیسک تشکیل می شوند در دسترس هستند. این چیزی بود که قبلاً ناشناخته بود، زیرا در بیشتر سیستم‌ها این مولکول‌ها در یخ پنهان هستند. مقدار زیادی دی متیل اتر در مناطق تشکیل ستاره همراه با این کشف نشان می دهد که این مولکول ممکن است در مقادیر زیادی در دیسک های پیش سیاره ای نیز وجود داشته باشد. این بدان معناست که شما می توانید مسیر کامل بین ستاره های این مولکول ها، از ستاره های تازه متولد شده تا سیارات را ردیابی کنید.

نینکه ون در مارل، ستاره شناس دیگر در رصدخانه لیدن، می گوید: «ما بسیار خوشحالیم که اکنون می توانیم کل مسیر این مولکول های پیچیده را از ابرهای تشکیل دهنده ستارگان تا قرص های تشکیل دهنده سیارات و دنباله دارها ردیابی کنیم. ما امیدواریم که از طریق مشاهدات و تحقیقات بیشتر بتوانیم گامی دیگر به درک منشاء مولکول های پری بیوتیک در منظومه شمسی نزدیکتر برداریم. نتایج این مطالعه در یک مجله واقعی نجوم و اخترفیزیک این منتشر شده است.

منبع: Sciencealert

ترجمه: مصطفی جرفی – فرارو

[ad_2]

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما