آیا ایران می تواند بخشی از نیاز گاز جهان را تامین کند؟

[ad_1]

استاد اقتصاد دانشگاه اسلامی آزاد شهرکرد گفت: ایران در درازمدت با سرمایه گذاری های متنوع اقتصادی، زیرساخت ها و گسترش روابط دیپلماتیک با دنیا می تواند صادرکننده گاز به اروپا و کشورهای همسایه باشد.

به گزارش ایسنا، باخمن قدمی دامابی با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت: جهان به سمت تحریم روسیه می رود، کشوری که بزرگترین تامین کننده گاز در اروپا است، در صورت اعمال تحریم، صادرات گاز این کشور با مشکل مواجه خواهد شد. . “.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا ایران با توجه به ظرفیت بالای خود می تواند بازار اروپا را تصاحب کند و به نوعی جایگزین روسیه شود، افزود: بر اساس آمار، ایران پس از روسیه دومین و پس از روسیه سومین تولید کننده گاز است. در مقابل، در ایالات متحده، سهم ایران از خوش بینانه ترین بازارهای جهان حدود یک درصد است.

وی ادامه داد: تولید روزانه گاز ایران بین 800 تا 810 میلیون مترمکعب است که 750 میلیون مترمکعب آن مصرف جغرافیایی است و حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب آن قابل صادرات است که البته همچنان صادر می شود.

قدمی گفت: تولید سالانه گاز روسیه 750 میلیارد مترمکعب است، اگرچه در بسیاری از نقاط کشور هوا سرد است، اما 80 درصد صادرات گاز، حجم زیادی به اروپا صادر می شود و اگر ایران بخواهد جایگزین روسیه شود، باید مصرف داخلی داشته باشد. کنترل شود. و تولید گاز را که نیاز به سرمایه گذاری دارد، بهبود بخشد.

مدرس اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد گفت: دنیا برای توسعه تولید گاز به سمت زیرساخت های LNG حرکت می کند، اما ایران به مرور زمان به سمت این سمت حرکت کرده است، مانند پروژه نابوکو یا پروژه خط لوله گاز اسلامی. که تا عراق هم پیش رفت و نه آن کشور و نه خط لوله گاز پارس که قرار بود روی این موضوع متمرکز شود دخالتی نداشت، اما به دلیل کارشکنی تحریم ها، استفاده از این منافع و مواضع ممکن نشد. .

وی با بیان اینکه دنیا به دلیل مشکلات زیست محیطی به سمت سرمایه گذاری در LNG حرکت می کند، گفت: اگر ایران بتواند در LNG سرمایه گذاری کند، تولید و صادرات گاز را افزایش می دهد.

قدمی افزود: آمارها نشان می‌دهد که اگر ایران می‌خواهد تولید گاز را بهبود بخشد، باید علاوه بر تامین نیاز گاز خود، به فکر صادرات در 10 سال آینده باشد که نیاز به سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری دارد. باید تولید گاز را طی 10 سال آینده دو برابر کند تا علاوه بر تامین نیازهای گاز خود، بازارهای جهانی را نیز تصرف کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه منافع روسیه با گسترش ایران در بازارهای جهانی گاز منافاتی ندارد، گفت: اگر ایران بخواهد در این زمینه سرمایه گذاری کند، روسیه مانعی برای ایران نخواهد داشت، زیرا اکنون 40 درصد بازار اروپا در اختیار روسیه است و دیگران نیز هستند. ظرفیت هایی که می تواند بر صادرات گاز متمرکز شود.

وی افزود: کشورهایی مانند هند و پاکستان به مقادیر زیادی گاز نیاز دارند، به عنوان مثال تا سال 2030 برآورد می‌شود که نیاز هند به گاز به دو برابر وضعیت فعلی افزایش یابد، از سوی دیگر روسیه دیگر نمی‌تواند وارد این گازها شود. چون با مشکلات اقتصادی مواجه است، بنابراین اگر ایران روی این حوزه تمرکز کند، می تواند صادرات خود را افزایش دهد.

در پایان شاهکرد، استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ظرفیت تولید کشور در بحث نفت بالا نیست، خاطرنشان کرد: کشور در شرایطی نیست و در بحث گاز نیز این موضوع صادق است. از سوی دیگر با توجه به ظرفیت فعلی اقتصاد کشور در تولید گاز، تامین گاز اتحادیه اروپا به ایران غیرممکن است و در درازمدت با انواع سرمایه گذاری های اقتصادی، زیرساخت ها، می توانیم گاز اروپا و سایر کشورها را تامین کنیم. کشورها.

[ad_2]

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما