آیا با اینترنت استارلینک می توان طرح «حفاظت» را دور زد؟

[ad_1]

این کارشناس فناوری اطلاعات در خصوص راه اندازی اینترنت ماهواره ای گفت: پروژه هایی مانند استارلینک در کشوری مانند ایران در شرایط تحریم کار نمی کند، اما از سوی دیگر این شرکت ها از قوانین و مقررات دولتی تبعیت می کنند و بدون مجوز خدمات ارائه نمی دهند.

به گزارش ایسنا، میلاد نوری با بیان اینکه برخی از شرکت ها در دنیا از هم اکنون ارائه خدمات اینترنت ماهواره ای را آغاز کرده اند، گفت: این شرکت ها که اینترنت ماهواره ای استارلینک یکی از معروف ترین آنهاست، برخلاف تصور عموم، شرکت های تجاری هستند و کشورهایی مانند چین یا ایران که اینترنت آنها محدود است یا محدودیت های آنها باید با یک طرح حفاظتی تقویت شود، خدمات رایگان ارائه نکنید.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایران، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر عضو اتحادیه بین المللی مخابرات یا ITU هستند که وابسته به سازمان ملل است. یکی از توافقات کشورهای عضو این اتحادیه این است که اگر شرکتی بخواهد در هر کشوری خدمات مخابراتی ارائه دهد، باید از رگولاتوری این کشور مجوز بگیرد، حتی اگر کشوری که هیچ مشکلی با تحریم ها ندارد، مانند ترکیه که اینترنت ماهواره ای دارد. او برای کار در ایران باید از سیستم حقوقی و نظارتی ایران مجوز بگیرد.

این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: بنابراین هر کشوری که بخواهد به یک شرکت مخابراتی مجوز دهد، این شرکت مخابراتی موظف است قوانین و ممنوعیت ها، محدودیت ها و فیلترینگ اعمال شده توسط این کشور را رعایت کند. به عنوان مثال، قانونگذار از حفاظت به عنوان طرحی برای مسدود کردن اینستاگرام استفاده نمی کند، بلکه به اینترنت ماهواره ای اجازه فعالیت در ایران را می دهد، بنابراین از نظر قانونی این امکان در ایران وجود ندارد.

نوری با اشاره به اخباری مبنی بر راه اندازی اینترنت ماهواره ای در اوکراین گفت: در اوکراین استارلینک به صورت غیرقانونی این کار را انجام نداده است. بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی به اشتباه ایران را با اوکراین مقایسه می کنند، در حالی که خود دولت اوکراین رسماً از ایلان ماسک خواسته است تا Starlink را فعال کند زیرا کشور در حال جنگ است. به محض اینکه وزیر تحول دیجیتال اوکراین این درخواست را در حساب رسمی توییتر خود مطرح کرد، به طور رسمی برای ایلان ماسک به رسمیت شناخته شد و ممکن است مکاتباتی انجام شده باشد. اما معمولاً، اگر کشور در جنگ نباشد، گرفتن مجوز می تواند زمان بیشتری ببرد.

Starlink جعبه های مجاز را سرویس نمی کند

وی ادامه داد: از طرفی اگر ما در ایران با شرکت های اینترنتی ماهواره ای توافق کنیم که مقررات ما را بپذیرند اما چون استارلینک یک شرکت آمریکایی است ممکن است به دلیل تحریم ها به ایران خدمات ندهد. شرکت های اینترنت ماهواره ای چینی، روسی یا سایر ماهواره ها ممکن است به ایران سرویس دهند، اما کیفیت و پوشش استارلینک را ندارند. استارلینک که آمریکایی است در حال حاضر بیشترین پوشش را دارد و بعید است به استارلینک اجازه دهد زیرا به اپل، گوگل و بسیاری از شرکت های دیگر اجازه ارائه خدمات تجاری خود را به ایران نداده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه ماهواره های این شرکت ها در فاصله کمی از زمین قرار دارند، گفت: دولت ها و دولت ها به راحتی می توانند این ماهواره ها را بر فراز ایران منهدم کنند. هر کدام از این ماهواره ها نسبتاً گران هستند و از آنجایی که این شرکت ها تجاری تر هستند، اگر دولت آمریکا به آنها اجازه دهد در کشوری مانند ایران و کشورهایی که ممکن است مجوز ندارند فعالیت کنند، خطری را تهدید نمی کند. برای خدمت رسانی به کاربران کشور

نوری در مورد کلاهبرداری سایبری و فروش تجهیزات استارلینک به کاربران گفت: بسیاری از مردم فکر می کنند اگر استارلینک به ایران خدمتی نکند، می توانند تجهیزات آن را در شهرهای مرزی عراق یا ترکیه خریداری کرده و به شهرهای مرزی ایران منتقل کنند. در سؤال متداول وب سایت استارلینک بیان می کند که شما مجاز به تغییر آدرس و مکان هر دستگاهی که از استارلینک خریداری می کنید نخواهید بود، در غیر این صورت تولید آن متوقف خواهد شد. این نشان می دهد که استارلینک در صورتی که بتواند به شما اجازه دریافت خدمات از سایر کشورها و انتقال آنها به ایران را بدهد، به دنبال تنظیم مقررات در کشورهاست.

وی ادامه داد: «نمونه آن این است که استارلینک فقط برای ثبت نام هند به عنوان بخشی از ثبت نام اولیه در سایت باز شد، اما دولت هند بیانیه ای منتشر کرد و اعتراض کرد که چرا از ما اجازه دریافت نکردید و از آن زمان تاکنون. هنوز اجازه ثبت نام داده نشده است، قبل از اینکه یکی از اپراتورهای ژاپنی اعلام کرد که از سال آینده از اینترنت ماهواره ای Starlink استفاده خواهیم کرد. به عبارت دیگر، در کشورهایی مانند هند و ژاپن، دولت ها و دولت ها حرف آخر را می زنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: پس باید توجه داشت که هدف استارلینک در حال حاضر تجاری است و اگر روزی هدف خود را تغییر دهد، در معرض تحریم هستیم، یعنی همه کشورهای اطراف می توانند به ما خدمت کنند. اما ما در تحریم هستیم. در ایران و ما تحت پوشش نیستیم. در عین حال، دولت آمریکا ممکن است تحت شرایط خاصی به این شرکت تخفیف هایی را از تحریم ها علیه ایران بدهد، اما ما همچنان در ایران موانعی داریم که باید برای شرکت ها ایجاد شود.

[ad_2]

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما