آیا در این مسیر موج قیمت خودرو کاهش می یابد؟

[ad_1]

فرارو- کارشناسان بازار خودرو معتقدند تنها ورود خودرو مدل 1401 به بازار و یا اعلام توافق توافقی می تواند قیمت خودرو را کاهش دهد و در غیر این صورت افت و ثبات قیمت تا شب عید ادامه خواهد داشت. رنسانس برجام آغاز شده است و به نظر می رسد بازار خودرو در صورت امضای مجدد توافق هسته ای دست کم یک شوک احساسی را در مواجهه با کاهش قیمت ها تجربه می کند، هرچند این موج کاهش قیمت ها موقتی به نظر می رسد.

به گزارش فرارو، امین صمت وزیر فاطمی گفت: در سال آینده به دلیل کاهش هزینه ها (تا قیمت ثابت 99) قیمت کمتر از تورم کل خواهد بود و قیمت خودرو افزایش نمی یابد. با این حال، برخی از کارشناسان اذعان دارند که اگر سود فوری در بازار شما از بین برود، این بازار به تعادل خواهد رسید.

در حال حاضر به دلیل بلاتکلیفی این وضعیت در قرعه کشی خودرو که نوعی قرعه کشی است، بیش از 3 میلیون درخواست برای پیش فروش چند هزار خودرو وجود دارد، بنابراین این گونه درخواست ها غیرواقعی بوده و نیاز واقعی نیست، اما اگر قیمت در بازار تعیین شود، خرید جذاب خودرو به عنوان کالای سرمایه ای برای سود فوری از بین می رود.

آیا در این مسیر موج قیمت خودرو کاهش می یابد؟بازار خودرو در رکود کامل است
فربد زاویچ کارشناس بازار خودرو گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه هم اکنون بازار در رکود کامل به سر می برد، گفت: رنسانس برجام افزایش قیمت خودرو را متوقف می کند و بازار می تواند به ثبات نسبی دست یابد، اما نکته مهم این است که با توجه به افزایش قیمت خودرو در چند سال گذشته، مشتریان واقعی هستند. در بازار خودرو فرصت خرید با چنین قیمت هایی را نداشتند.

وی افزود: با توجه به این شرایط، عرضه در بازار بیشتر از تقاضا است و این امر منجر به کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار شده است، اما باید توجه داشت که کاهش انتظارات تورمی تا زمانی که تورم در اقتصاد وجود داشته باشد موقتی خواهد بود. بازارها از جمله خودرو نیز رشد خواهند کرد.

زاویچ گفت: بنابراین در صورت اجرای برجام ممکن است تا چند ماه قیمت ها به صورت احساسی کاهش پیدا کند اما پس از مدتی به دلیل تورم قیمت ها به حالت عادی باز می گردد، همان اتفاقی که در چند سال گذشته بارها رخ داده است.

این فعال حوزه خودرو افزود: به دلیل اینکه ساختار اقتصادی ایران مبتنی بر تورم است، هرگز نمی توان انتظار داشت قیمت ها در میان مدت و بلندمدت تثبیت یا کاهش یابد، بنابراین با توجه به اینکه به نظر می رسد توافق صورت گرفته است. و دو تا سه سال دوام می آورد، نمی توان تصور کرد که چشم انداز خودرو در دراز مدت بسیار بدتر می شود.

زاوه با تاکید بر اینکه دولت برای کنترل تورم باید بودجه را تعلیق کند، ادامه داد: در این راستا دولت باید بودجه بسیاری از نهادهای بودجه ای را کاهش دهد، زیرا این نهادها عموما کارکرد مفیدی برای جامعه و کشور ندارند. و فقط هزینه آنها بر عهده مردم است. از طرفی اندازه دولت در ایران در حال حاضر بسیار بزرگ است و مردم برای آن هزینه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتاً دولت برای جبران هزینه های خود پول چاپ می کند و نقدینگی ایجاد می کند و این منابع نیز از بازار سرمایه از جمله خودرو تامین می شود که منجر به رشد و گرمای بازار می شود. بنابراین تا زمانی که سیاست ها و ساختارهای اقتصادی ایران اصلاح شود، همواره با یک وضعیت تورمی در اقتصاد ایران مواجه خواهیم بود که تا چند سال دیگر مانند چند سال گذشته غیرقابل کنترل خواهد بود.

وی گفت: در صورت رفع ممنوعیت واردات، بازار خودرو به ویژه خودروهای لوکس خارجی با کاهش قابل توجه قیمت مواجه خواهد شد که این امر نیز وجود دارد. این امر به طور غیرمستقیم بر قیمت ها در بازار داخلی نیز تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین باید دید پس از بحث های فراوان دولت و مجلس این موضوع را اجرایی خواهند کرد یا اینکه واردات خودرو برای چندین سال متوالی ممنوع خواهد بود.

[ad_2]

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما