فیس بوک آماده است!

[ad_1]

فرارو- فیس بوک آماده است!فرهاد مانجو، روزنامه نگار آمریکایی که از سال 2008 تا سپتامبر 2013 در بخش فناوری وال استریت ژورنال می نوشت، در ژانویه 2014 به نیویورک تایمز پیوست. او همچنین از سال 2009 در رادیو ملی ایالات متحده برنامه اجرا کرده است. مانجو درباره فناوری، رسانه های جدید، سیاست و جنجال در روزنامه نگاری نوشت.


نیویورک تایمز گزارش می دهد که هیچ توضیحی برای کاهش ناگهانی و شدید ارزش سهام فیس بوک در هفته گذشته وجود ندارد. شرکت مادر فیسبوک متا در گزارشی در مورد درآمد خود اعلام کرد که تعداد کاربرانش از رشد متوقف شده است.

جوانان همچنان در TikTok به عنوان ارزشمندترین گروه جمعیتی فیس بوک وقت می گذرانند. اپلیکیشنی مقاومت ناپذیر برای ویدیوهای کوتاه که در سال های اخیر به سرسخت ترین رقیب فیس بوک تبدیل شده است.

ویژگی‌های حریم خصوصی جدیدی که اپل در سال گذشته به آیفون اضافه کرد، برای یکی از منابع اصلی پول فیس‌بوک، یعنی تبلیغات دیجیتال هدفمند، مشکل ایجاد می‌کند.

این شرکت ادعا می کند که تغییرات اپل می تواند در سال آینده 10 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. متا گفت که سال گذشته 10 میلیارد دلار برای ایجاد همنام جدید خود، Metaars، سرزمین عجایب واقعیت مجازی که فیس بوک روی آن شرط بندی می کند، محصول اینترنتی بزرگ بالقوه بعدی، هزینه کرد، اما این رویا تا زمانی که به واقعیت تبدیل شود، مجازی تر باقی می ماند.

با این حال، بسیاری از مشکلات پرهزینه فیس بوک بر اساس یک مشکل اساسی تر است که بیش از یک دهه است که این شرکت را آزار می دهد، و مارک زاکربرگ، یکی از بنیانگذاران فیس بوک، چگونگی انجام آن را نیافته است.

مشکل اصلی فیس بوک ناتوانی آن در نوآوری است. به نظر می رسد فیس بوک قادر به انجام این کار نیست و با کمبود خلاقیت مشکل دارد. به نظر می رسد که این شرکت نمی داند چگونه چیزهای جدید موفق اختراع کند.

بسیاری از بزرگ‌ترین موفقیت‌های او نه تنها دو محصول اصلی اینستاگرام و واتس‌اپ بودند، بلکه بسیاری از پرکاربردترین ویژگی‌های او، مانند تاریخچه اینستاگرام، در جاهای دیگر اختراع شدند. این نوآوری ها یا از طریق فراگیر شدن یا در صورت عدم موفقیت، با کپی برداری کامل و صریح به فیس بوک رسیدند.

اما خرید و کپی کردن ایده های دیگر برای فیس بوک سخت تر می شود. رگولاتورها در سراسر جهان که نسبت به اندازه و قدرت بازار فیس بوک محتاط هستند، از اینکه فیس بوک رقبای بالقوه بیشتری را حذف خواهد کرد، خشمگین هستند.

بزرگترین برنامه های فیس بوک آنقدر مملو از ویژگی های مدل سازی از جاهای دیگر هستند که تمرکز تنظیم کننده ها را از دست می دهند و فضایی آشفته ایجاد می کنند.

در عین حال، به راحتی می توان فهمید که چرا سرمایه گذاران ممکن است نسبت به فیس بوک به عنوان شرکتی که محصول بزرگ بعدی را اختراع می کند، چه متارس یا هر نوآوری دیگری، بدبین باشند. از زمانی که فیس بوک محصولی واقعاً خلاقانه ایجاد کرده، مدت زیادی می گذرد.

زاکربرگ ایده شبکه اجتماعی را ابداع نکرد، اما دهه اول فیس بوک پر از نوآوری بود. شاید مهم ترین آن انتشار یک فید خبری در سال 2006 بود، سیستمی که دوستان شما را به روز نگه می دارد، همچنین به عنوان بخش عمده ای از فیس بوک شناخته می شود.

فیدهای خبری روش دسترسی کاربران به اینترنت را متحول کرده است و به عنوان یک انقلاب در رسانه های اجتماعی دیده می شود. در شبکه های اجتماعی قدیمی مانند مای اسپیس، باید از صفحات هر یک از دوستان خود دیدن کنید تا متوجه شوید چه بلایی سر آنها می آید.

فیس بوک آماده است!

فید خبری ترکیب پست‌ها در شبکه شما، به نوعی چیزی عمیق در روابط انسانی ایجاد کرده است، یک پنجره مستقیم و قابل دسترس برای هر یک از ما به زندگی اجتماعی هر یک از ما. این واقعیت که فیدهای خبری و بسیاری از کانال های دیگر که از کانال هایی مانند توییتر الهام گرفته شده اند، جهان را به دو صورت مثبت و منفی تغییر داده اند، تنها بر اهمیت آن تأکید می کند. حداقل یک بار، فیس بوک می تواند ایده های جدیدی ارائه دهد که واقعاً می تواند جهان را تغییر دهد.

با این حال، طی ده سال گذشته، فیس بوک عمومی شده است و از آن زمان استراتژی آن کمتر بر نوآوری و بیشتر بر رشد سریع پایگاه کاربران و همچنین تبلیغات تجاری متمرکز شده است.

زمانی بود که ویژگی‌های جالب جدیدی در وب ظاهر می‌شد، و می‌توانستید روی فیسبوک برای دستیابی به گسترده‌ترین مخاطبان حساب کنید، حتی اگر خودش این ویژگی‌ها را اختراع نکرده باشد.

برای سالیان متمادی، استراتژی «کپی برداری از ایده های دیگران» به خوبی جواب داد و هیچ خصومتی در آن وجود نداشت، زیرا بهترین ایده های مرتبط با فناوری اغلب ترکیبی از ایده های مختلف است.

همانطور که استیو جابز گفت: “هنرمندان خوب کپی می کنند. هنرمندان بزرگ دزدی می کنند.” هنر فیس بوک بیشتر در مزیت عملیاتی آن بود تا ابتکار آن.

اینستاگرام را در نظر بگیرید. زمانی که فیسبوک در سال 2012 یک میلیارد دلار برای یک برنامه اشتراک گذاری عکس هزینه کرد، اینستاگرام تنها 13 کارمند، حدود 30 میلیون کاربر و درآمد صفر داشت.

فیس بوک منابعی را برای این شرکت در نظر گرفته است که به بنیانگذاران آن کوین سیستروم و مایک کریگر اجازه می دهد تا شرکت را اداره کنند و پس از آن فیس بوک رشد کرد. امروزه بیش از یک میلیارد نفر هر ماه از اینستاگرام استفاده می کنند و تا سال 2028 ارزش آن می تواند از 100 میلیارد دلار فراتر رود.

گزارش شده است که بنیانگذاران اینستاگرام در سال 2018 پس از تشدید تنش ها با زاکربرگ، این شرکت را ترک کردند، اما آنها معتقدند که این خرید در نهایت برای کاربران مفید بوده است.

کمیسیون تجارت فدرال خرید فیس بوک و واتس اپ را تایید کرد، اما در سال 2020 از فیس بوک شکایت کرد و گفت که هر دو تراکنش بخشی از یک “استراتژی سیستماتیک” برای حفظ انحصار آن است.

احتمال کمی وجود دارد که رگولاتورها به فیس بوک اجازه دهند در آینده نزدیک رقیب بالقوه دیگری را خریداری کند. این به فیس بوک تاکتیک دیگری را می دهد که سال ها از آن استفاده کرده است: وام گرفتن ایده از دیگران.

یک نگاه دیگر به اینستاگرام بیندازید. وقتی این برنامه راه اندازی شد، یک نوار عکس ساده بود. در طول سال ها، فیس بوک آن را با تعدادی از ویژگی های انتخاب شده در جاهای دیگر دانلود کرده است.

اینستاگرام اکنون پخش زنده دارد، قابلیتی که اولین بار توسط استارت آپ هایی مانند Twitch و Periscope معرفی شد. یکی از محبوب ترین قابلیت های استوری اینستاگرام، عکس بی نظیری از خاطرات روزانه کاربر است.

قالب داستان توسط اسنپ چت ایجاد شد که به نظر می رسید موفقیت آن در اوایل دهه 2010 سلطه فیس بوک را تهدید می کرد. زاکربرگ در حال تلاش برای خرید شرکتی بود که اکنون اسنپ نام دارد.

او همچنین چندین راه را برای تقلید از ویژگی های آن امتحان کرد. در سال 2017، او سرانجام موفقیت بزرگ خود را به دست آورد. فیس بوک اسنپ را پس از ارسال استوری در بالای اپلیکیشن اینستاگرام خود خلع سلاح کرد.

در طول سال شبیه سازی بهترین ویژگی اسنپ چت، استوری های اینستاگرام بزرگتر از اسنپ چت بود. فیس بوک استوری ها را به عنوان یک ویژگی به اپلیکیشن های فیس بوک و واتس اپ خود اضافه کرده است.

در سال‌های اخیر، فیس‌بوک سعی کرده همین کار را با Reels انجام دهد و با TikTok مدلسازی کند. ریلز اولین حضور خود در اینستاگرام را در سال 2020 انجام داد و در سال 2021 شروع به ارسال در فیس بوک کرد.

Instagram Reels یک قالب محتوای جدید در این پلتفرم است که به شما امکان می‌دهد ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای بسازید و آن‌ها را در یک فید ویژه جدید با دیگران به اشتراک بگذارید.

زاکربرگ هفته گذشته به سرمایه گذاران گفت که Reels خوب عمل می کند. با این حال، او وارد جزئیات نشد و به رقابت با TikTok اشاره کرد تا این ظن ایجاد کند که کاملاً از نحوه برگزاری مسابقه راضی نیست. من از نارضایتی زاکربرگ تعجب نکردم.

او می‌گوید: «من از اینستاگرام زیاد استفاده می‌کنم، اما فکر می‌کنم روز به روز شلوغ‌تر می‌شود.

در همین حال، برنامه فیس بوک به نظر دلیل نامشخصی برای نفخ است! اینستاگرام نیز مانند رستورانی که انواع غذاها را سرو می کند، آنقدر تلاش می کند که تقریباً هیچ چیز خوبی به همراه ندارد. به نظر می رسد که فیس بوک می تواند محصولات جدیدی ایجاد کند. کسب و کار واقعیت مجازی او که پس از خرید واقعیت مجازی در سال 2014 ایجاد شد.

استارت آپ Oculus تجهیزات جالبی ایجاد کرده است و هزینه های آن در Metawares می تواند به دنیای مجازی جدید شگفت انگیزی منجر شود. با این حال، دلیلی برای شک وجود دارد.

فیس بوک هنوز یک شرکت بسیار موفق است، اما تنگناهای اخیر آن طرفداران قوانین ضد انحصار سخت تر را زیر سوال می برد که فیس بوک هنوز از مزیت رقابتی ناعادلانه نسبت به رقبا برخوردار است.

قیمت سهام فیس بوک اخیراً به کمتر از 600 میلیارد دلار رسیده است، که محدودیتی است که توسط دموکرات های مجلس نمایندگان برای قوانین جدید برای محدود کردن قدرت “فناوری پیشرفته” تعیین شده است.

به گفته بن تامپسون، تحلیلگر، از آنجایی که بازار تبلیغات دیجیتال که زمانی تقریباً به طور کامل توسط گوگل و فیس بوک اداره می شد، اخیراً رقابتی تر شده است.

سوال بزرگ واقعیت مجازی عظیم فیس بوک این است که آیا می تواند روح نوآورانه اصلی این شرکت را احیا کند؟ فیس بوک آنقدر از اختراعات دیگران استفاده کرده است که حالا که دستگاه کپی آن قفل شده است، واقعا سخت است که بدانیم به کجا می رود.

شاید زمان آن رسیده که شعار شرکتی جدیدی ارائه کنیم: سریع حرکت کنید و چیزهای جدید خلق کنید.

[ad_2]

Alina Bentley

کاوشگر. کارشناس سفر. متخصص قهوه. طرفدار تلویزیون عمومی متخصص پرشور بیکن. برگزار کننده آماتور محقق فرهنگ پاپ.

تماس با ما
هرگونه اظهار نظر یا توصیه درباره محتوای این وب‌سایت به معنای تأیید یا توصیه ما برای استفاده از آن نیست، بلکه این محتوا به عنوان یکی از منابع ممکن برای اطلاعات مورد نظر ارائه شده است.