امکان تغییر روش تعیین حداقل دستمزد. آیا «دستمزد منطقه ای» نزدیک می شود؟

[ad_1]

فرارو- کارگری معتقد است که دستمزدهای منطقه ای یا صنفی در کشورهای توسعه یافته تعیین می شود که مشکلی برای پرداخت حداقل دستمزد وجود ندارد. از سوی دیگر، منطقه ای شدن دستمزدها نیازمند الزامات و پیش نیازهایی از جمله اصلاحات بانکی و قانونی است.

به گزارش فرار، هر ساله در خصوص تعیین دستمزد صحبت از «دستمزد منطقه ای» می شود اما این طرح همچنان با تاخیر مواجه است. مخالفان این طرح استدلال می کنند که دستمزدهای منطقه ای مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ را افزایش می دهد، در حالی که حامیان این طرح می گویند که اگر دستمزدهای منطقه ای کمتر از دستمزد ملی نباشد و اشتغال و سایر زیرساخت های اقتصادی در شهرهای کوچکتر فراهم شود، این طرح موفق خواهد بود. . .

تاریخچه تعیین دستمزد بر اساس موقعیت جغرافیایی محل سکونت با این واقعیت آغاز شد که هر چه شهر بزرگتر باشد، هزینه زندگی در این مکان ها بیشتر می شود. یکی از معیارهای تعیین افزایش دستمزد، ارزش سبد معیشت خانوار است. برخی معتقد بودند که ارزش سبد معیشت خانوار در نقاط مختلف کشور متفاوت است و دستمزد کارگران باید بر اساس منطقه تعیین شود.

امکان تغییر روش تعیین حداقل دستمزد.  آیا «دستمزد منطقه ای» نزدیک می شود؟شرایط تعیین دستمزد منطقه چیست؟
فرامرز توفیکی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار و نماینده کارگران در شورای عالی کار گفتگو توسط فرورو وی با اشاره به اینکه نمایندگان کارکنان در شورای عالی کار به دنبال تعیین حداقل دستمزد به صورت منطقه ای هستند، گفت: اگر دستمزد بر اساس منطقه جغرافیایی یا مشاغل و طبقات مختلف تعیین شود، میزان دستمزد بر این اساس تعیین می شود. بدون شک بالاتر از حداقل دستمزد.» که به صورت جهانی و جهانی تعیین می شود.

وی افزود: تعیین دستمزد به تفکیک منطقه جغرافیایی نیازمند زیرساخت های متنوعی است که در حال حاضر وجود ندارد، بنابراین حداقل دستمزد در سطح جهانی تعیین می شود، در حالی که قبل از انقلاب تجربه تعیین دستمزد به تفکیک منطقه جغرافیایی و بر اساس شغل و حرفه وجود داشت. اما در این چهار دهه به دلیل اینکه دولت به وظایف خود عمل نکرده است، هرگز شاهد تعیین دستمزد در منطقه نبوده ایم.

توفیقی گفت: این کار مستلزم تعیین سبد معیشتی بر اساس نوع متراژ و نوع کارگاه های آن مناطق، قدرت خرید مردم آن منطقه، ارزش کالا و خدمات در آن منطقه، پراکندگی و پراکندگی است. از جمعیت حرفه های مختلف و اطلاعاتی از این دست اصلا چنین داده ای وجود ندارد.

یکی از اعضای شورای کار با بیان اینکه امکان تعیین دستمزد به صورت منطقه ای در سال 1401 وجود داشت، افزود: اگر دولت و وزارت کار بتوانند اطلاعات لازم را جمع آوری و در اختیار شورای عالی کار قرار دهند، می توانید تعیین کنید. حقوق منطقه ای یا طبقات مختلف.

وی ادامه داد: قطعا با توجه به سطح تورم مواد غذایی یا سایر افزایش قیمت ها که در مناطق مختلف کشور وجود دارد، نرخ بالاتر از حداقل دستمزد که در سطح جهان تعیین می شود، تعیین می شود. با این حال، همیشه این تصور غلط وجود داشته است که تعیین حداقل دستمزد در منطقه بسیار کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده سالانه و در سطح جهان است، اگر غیر از این نباشد، و بالعکس.

رئیس کمیته دستمزد اتاق عالی شوراهای اسلامی کار با این مثال توضیح داد: اگر مثلاً حداقل دستمزد را چهار میلیون تومان در سال فرض کنیم، کارگران معدن در معدنی دور از پایتخت و در شرایط سخت کار می کنند. مطمئناً شرایط حداقل دستمزد تثبیت‌تر خواهد شد، زیرا کار آنها نسبت به سایر مشاغل دشوارتر است و سطح دسترسی به امنیت و شرایط مطلوب زندگی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین تعریف دستمزد بر اساس منطقه‌ای بستگی به شرایط آن دارد. دارای منطقه و کاری است که می تواند برای حداقل دستمزد تعیین شده سالانه بسیار بالاتر باشد.

[ad_2]

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما