بلاک چین های عمومی و قابلیت های آنها

[ad_1]

بلاک چین های عمومی و قابلیت های آنها

بلاک چین های عمومی می توانند کاربرانی را که خواهان دسترسی ایمن به داده هایشان هستند، ردیابی کنند

به گزارش سازندگی، مایکروسافت که یکی از سودآورترین غول های نرم افزاری محسوب می شود، قصد دارد وارد بلاک چین شود. این غول نرم افزاری برنامه ای با عملکرد غیرمتمرکز (DID) توسعه داده است که بر اساس اصول شبکه بیت کوین است و می تواند به کاربران کنترل داده ها و تمام محتوا را بدهد.

در اوایل ماه مه 2019، غول فناوری آمریکایی، سرویس Blockchain Azure را به همراه کیت توسعه Blockchain Azure برای بلاک چین اتریوم معرفی کرد. مایکروسافت همچنین در حال همکاری با استارباکس است تا برای اولین بار از فناوری خود، از قهوه گرفته تا مزرعه و لیوان های کاغذی استفاده کند.

هویت غیرمتمرکز: از کمک به پناهندگان تا مبارزه با تمرکز داده ها

آغاز این ابتکار به تابستان 2017 برمی گردد. در آن زمان، مایکروسافت با Accenture و Avaade برای توسعه یک پایگاه داده مبتنی بر بلاک چین کار می کرد. این پایگاه داده باید به چندین گروه اجازه دهد تا به داده های مشابهی با “سطح بالایی” از امنیت و قابلیت اطمینان دسترسی داشته باشند.

نسخه اولیه Microsoft Azure، پلتفرم ابری این شرکت، برای پشتیبانی از ID 2020 منتشر شد. ID 2020 یک گروه غیرانتفاعی است که شامل بخش های خصوصی و عمومی است که برای شناسایی هویت دیجیتال 1.1 میلیارد نفر در سراسر جهان ایجاد شده است. مخصوصاً افراد با پیشینه اجتماعی معمولی که فقدان مدارک اجازه مشارکت در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و زندگی عمومی را به آنها نمی دهد.

برای پرداختن به این مسائل، مفهوم هویت دیجیتال به طور گسترده مورد بحث قرار گرفته است. به عنوان مثال، سازمان ملل استفاده از آن را برای کمک به پناهندگان که بخش قابل توجهی از افراد فاقد مدرک را تشکیل می دهند، پیشنهاد کرده است. فیلیپو گراندی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) در اکتبر 2017 اظهار داشت: «ما می خواهیم هر پناهنده ای یک هویت دیجیتال منحصر به فرد داشته باشد. این امکان پاسخگویی را افزایش می دهد و ارتباط بین پناهندگان و ارائه دهندگان را تسهیل می کند. همچنین از تعداد افراد بی تابعیت می کاهد و این مشکل را حل می کند.»

در همان زمان، ردموندی ها یک نسخه اولیه را برای کمک به کاهش شکاف هویتی معرفی کردند و به عضویت بنیاد هویت غیرمتمرکز (DIF) درآمدند. مایکروسافت از آن زمان به تحقیقات خود در زمینه تمرکززدایی از اعتبار دیجیتال ادامه داده است. این موضوعی است که نه تنها به کسانی که اطلاعات رسمی ندارند، بلکه به کاربران عادی اینترنت نیز کمک می کند، به عبارت دیگر، همه می توانند از آن استفاده کنند.

از فوریه 2018، مایکروسافت جزئیات بیشتری در مورد طراحی خود بر اساس فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) منتشر کرده است. به طور خاص، غول نرم‌افزاری اعلام کرد که فناوری بلاک چین اجازه می‌دهد تا شناسه‌های غیرمتمرکز (DID) در بالای کتاب توزیع‌شده قرار داده شوند و بنابراین، برخلاف سرویس‌ها و «برنامه‌های بی‌شماری»، با کنترل از راه دور، به کاربران کنترل بیشتری بر داده‌های شخصی‌شان می‌دهد.

آنکور پاتل، مدیر ارشد نرم افزار مایکروسافت در آن زمان، نوشت: «با پیچیده تر شدن و افزایش سرقت داده ها و اطلاعات شخصی، کاربران باید هویت خود را داشته باشند. پس از آزمایش سیستم‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، پروتکل‌های رایج، بلاک چین و استانداردهای جدید، به این نتیجه رسیدیم که فناوری و پروتکل‌های بلاک چین برای ارائه اعتبارنامه‌های غیرمتمرکز مناسب هستند. “ما به یک مرکز دیجیتال رمزگذاری شده (ID Hubs) نیاز داریم که بتواند با اطلاعات کاربران ارتباط برقرار کند و به حریم خصوصی و کنترل افراد بر داده های آنها احترام بگذارد.”

اکنون مایکروسافت یک مفهوم جدید و اساسی‌تر را معرفی کرده است: شبکه DID (شبکه پوشش هویت) مبتنی بر بلاک چین، که به نام شبکه پوشش هویت یا به اختصار ION شناخته می‌شود، که ظاهراً به بخش دیگری مرتبط است. DIF ها به گونه ای طراحی شده اند که “ده ها هزار تراکنش در ثانیه” را در خود جای دهند.

در اصل، ION به کاربران اجازه می دهد تا داده های خود را با مدیریت ساختار کلید عمومی (PKI) کنترل کنند. دانیل بوشنر، مدیرعامل Microsoft Identity گفت: «امروزه، رایج‌ترین شناسه‌های دیجیتالی که ما استفاده می‌کنیم، آدرس‌های ایمیل و نام‌های کاربری مورد استفاده برنامه‌ها هستند. او می‌افزاید: «این به ارائه‌دهندگان این مدارک این امکان را می‌دهد که ارتباطات ما و هر تعامل دیجیتالی را که در زندگی انجام می‌دهیم کنترل کنند. هدف ما ایجاد یک اکوسیستم شناسایی غیرمتمرکز است که در آن میلیون‌ها سازمان، میلیاردها نفر و دستگاه‌های بی‌شماری بتوانند به طور ایمن حول یک سیستم تعاملی که بر اساس استانداردها و مؤلفه‌های منبع باز ساخته شده است، ارتباط برقرار کنند.

به عبارت دیگر، داشتن یک DID به کاربران این امکان را می دهد که محتوا و داده های خود از جمله عکس ها و اطلاعات ورود را کنترل کنند. امروزه در اکثر شبکه های اجتماعی این امکان وجود ندارد و این شبکه ها چنین اطلاعاتی را در سرورهای متمرکز خود ذخیره می کنند. در نتیجه، برخی از پلتفرم ها ممکن است در مورد مفهوم DID کاملا نامطمئن باشند. به گفته CoinDesk، فیس بوک که برای شرکت در پروژه مایکروسافت DID دعوت شده بود، این پیشنهاد را رد کرد و “در عوض به رویکرد قدیمی خود برای داده های کاربران ادامه داد.” به گفته برخی روزنامه ها، این روش شامل درآمد حاصل از این داده ها نیز می شود.

به گفته چارلی اسمیت از Blackforce، DID ها در برابر هک و درز اطلاعات آسیب پذیر هستند. Blockforce Capital، تحلیلگر شرکت مدیریت دارایی Cointelegraph می گوید: «با توجه به اینکه بلاک چین های عمومی به طور گسترده ای غیرمتمرکز هستند، خطر نقض امنیت و حملات هک را می توان به میزان قابل توجهی کاهش داد. پلتفرم‌های بزرگ اکنون داده‌های کاربر زیادی را کنترل می‌کنند. این پلتفرم ها می توانند هدف حملات هدفمند قرار گیرند که در نتیجه خرابکاران به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا می کنند.» به گفته اسمیت، یک شبکه بیت کوین که هرگز هک نشده است (حداقل به معنای معمول) می تواند به عنوان یک بلاک چین عمومی موثر برای داده های خصوصی عمل کند.

او گفت: «بلاک‌چین‌های عمومی می‌توانند کاربرانی را که می‌خواهند به داده‌هایشان دسترسی امن داشته باشند، ردیابی کنند. یکی دیگر از مزایای بلاک چین عمومی، توانایی آن برای عمل به عنوان یک دفتر عمومی است. بلاک چین های عمومی، مانند بیت کوین و اتریوم، رکوردهای عظیمی از هر تراکنشی که در هر لحظه در شبکه های مربوطه انجام می شود، ثبت می کنند و این اطلاعات ثبت شده قابل تغییر نیستند. با این حال، بلاک چین می تواند به راحتی نشان دهد که چه کسی و چه زمانی به اطلاعات شخصی دسترسی پیدا کرده است. در هر دو مورد، تراکنش یکسان است و فناوری نیازی به تغییر ندارد، فقط باید پیاده‌سازی شود.»

مشکل بیت کوین: چرا مقیاس پذیری برای مایکروسافت و سایر شبکه های DID مشکلی نیست؟

شایان ذکر است که شرکت‌های فناوری باید بر مشکل غیرمحبوب مقیاس‌پذیری بیت‌کوین غلبه کنند تا زیرساخت‌ها را برای مصرف انبوه آماده کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مسئله مقیاس پذیری بلاک چین، این مقاله زومیت را ببینید.

در یک پست وبلاگی، مایکروسافت توضیح می‌دهد که «قوی‌ترین بلاک چین غیرمتمرکز عمومی» ده‌ها تراکنش را در ثانیه انجام می‌دهد، «به دور از تعداد DIDهایی که می‌توانند مورد تقاضا باشند». از آنجایی که هدف اصلی این شرکت استفاده از عملکرد غیرمتمرکز و در نتیجه استفاده از بلاک چین های کندتر اما پایدارتر است، باید به مسائل عملکردی توجه کند. در نتیجه، راه حل جدید مایکروسافت گزارش شده است که اجازه می دهد “ده ها هزار عملیات” در ثانیه انجام شود. این به دلیل شبکه لایتنینگ است که سطح دیگری را به بلاک چین بیت کوین اضافه می کند و تعداد زیادی تراکنش خارج از زنجیره را انجام می دهد و در نتیجه عملکرد شبکه اصلی را تسهیل می کند.

اسمیت به تلگراف گفت: «منتقدان همیشه به شدت احتمالات فرآیند تراکنش بیت کوین را با ویزا و پی پال مقایسه کرده اند. این انتقاد تا ایجاد شبکه های نوری ادامه داشت. شبکه ION با انتقادات مشابهی روبرو خواهد شد و باید انتظارات بلندپروازانه ای را که با نتایج قابل قبولی برآورده شده است، برآورده کند.

در حالی که مایکروسافت در تلاش است تا ION را در شبکه اصلی بیت کوین “در چند ماه آینده” با کمک توسعه دهندگان منبع باز عمومی کند، کد موجود در GitHub برای بررسی عمومی منتشر شده است.

طرح غول فناوری آمریکایی تنها طرح مربوط به DID نیست. به نظر می رسد که همکاران مایکروسافت از جامعه DIF نیز در حال کار بر روی راه حل غیرمتمرکز پردازش داده خود هستند. “به عنوان یک عضو DIF، ما به طور مرتب در مورد روش های DID به یکدیگر بازخورد می دهیم تا مطمئن شویم که آنها با هم کار می کنند. در ConsenSys، ما چندین روش DID را توسعه داده ایم. روش اصلی ما به عنوان Ethr-DID شناخته می شود.

به گفته برینگارد، اگرچه هر دو Ethr-DID و SideTree، پروتکل بلاک چین مایکروسافت برای ION، “بسیار مقیاس پذیر” هستند، اما تفاوت هایی وجود دارد. به ویژه، او استدلال می کند که DID SideTree “باید توسط یک سرور مرکزی که در حال حاضر توسط مایکروسافت میزبانی می شود ایجاد شود.”

اسمیت در پاسخ به این سوال که آیا ION می تواند یک پروژه غیرمتمرکز تمام عیار باشد، گفت: “تردیدهایی وجود دارد، اما تمام ویژگی های یک شبکه غیرمتمرکز را خواهد داشت.” به ویژه، او گفت که “شبکه ION دارای دو بخش اصلی است که آن را بسیار غیرمتمرکز می کند.”

این سیستم به گونه ای طراحی شده است که هیچ شخص یا سازمانی نتواند نمایه کاربر را کنترل کند و ساختار کلید عمومی غیرمتمرکز است. این به این معنی است که کلیدهای عمومی و خصوصی توسط یک مرکز کنترل واحد مدیریت نمی شوند و به طور موثر به هر کاربر امکان دسترسی ایمن به اعتبار خود را می دهد. اگرچه مایکروسافت پیشگام این پروژه است، اما به گونه ای طراحی شده است که افراد بتوانند اطلاعات خود را کنترل کنند.

علاوه بر این، به گفته برینگارد، DID SideTree را می توان تنها در برنامه های سنتی خارج از صفحه استفاده کرد، در حالی که سایر DID، از جمله DID شرکت وی، می توانند در پروتکل های بلاک چین و چند لایه استفاده شوند. دومی برای استفاده مناسب است.

سایر شرکت های بزرگ به دنبال راه حل های DID هستند. پی پال، یک شرکت پرداخت آنلاین، اخیراً در استارت آپ بلاک چین کمبریج سرمایه گذاری کرده است. بلاک چین کمبریج، همچنین یکی از اعضای DIF، در حال به روز رسانی بلاک چین است تا کاربران کنترل بیشتری بر اطلاعات و شناسایی دیجیتال خود داشته باشند.

Forbes Matthew Commons، مدیرعامل این استارت آپ گفت: ما آینده ای را متصور هستیم که در آن کاربران کنترل بسیار بیشتری بر اطلاعات خود داشته باشند. ما همچنین به معماری باز و تعاملی اعتقاد داریم.»

تلگرام که یک پیام رسان رمزگذاری شده و بسیار محبوب در جامعه رمزنگاری است، سال گذشته ابزار احراز هویت شخصی به نام Telegram Passport را منتشر کرد که بنا به گزارش ها، اعتبارنامه ها را ارائه می دهد. شخصی کاربران را رمزگذاری می کند و به آنها اجازه می دهد تا به طور ایمن اطلاعات خود را با اشخاص ثالث مانند “موسسات مالی، ICOها و غیره” به اشتراک بگذارند.

به گفته این پیام رسان، اطلاعات شناسه کاربری در حال حاضر در فضای ابری تلگرام ذخیره می شود، اما «در آینده تمامی اطلاعات پاسپورت تلگرام به ابر غیرمتمرکز منتقل خواهد شد». در واقع به پیام رسان کمک می کند تا ابزارهای امنیتی را به روز کند. تنها چند روز پس از معرفی پاسپورت تلگرام، Virgil Security، توسعه دهنده خدمات و نرم افزارهای رمزگذاری، اعلام کرد که در برابر حملات مخرب آسیب پذیر است.

آیا تصمیم مایکروسافت ادامه خواهد داشت؟

طرح های مربوط به مایکروسافت بسیار بلندپروازانه به نظر می رسند. به طور خاص، ردموندی‌ها می‌خواهند اکوسیستمی بسازند که «به طور ایمن میلیاردها نفر و دستگاه‌های بی‌شماری را حول یک سیستم تعاملی که بر اساس استانداردها و مؤلفه‌های منبع باز ساخته شده است، به هم متصل کند».

آیا می بینید که این طرح ها در حال اجرا شدن هستند؟

اسمیت گفت: “من فقط می توانم تصور کنم که چگونه شبکه ION می تواند به طور بالقوه کنترل برنامه ها و پلتفرم ها را بر روی شناسه های دیجیتال نقض کند.” من معتقدم که این مشکل حتی ممکن است به تمام دنیا سرایت کند. با این حال، برای تحقق این امر، فناوری مرتبط با شبکه باید در نهایت نشان دهد که می تواند مقیاس پذیری را با موفقیت برطرف کند.

در حالی که مایکروسافت تلاش می کند نشان دهد که می تواند هزاران تراکنش و تراکنش را در مقیاس صنعتی مدیریت کند، تصور صنعت داده می تواند شکننده باشد. پلتفرم‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی ممکن است با قوانین جدید سازگار شوند و ذخیره‌سازی متمرکز غیرشفاف داده را متوقف کنند، یا با سرنوشت فیس‌بوک مواجه شوند و به دلیل پرداختن مداوم به مسائل امنیتی بدنام شوند.

[ad_2]

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما