تاریخچه مالیات آلایندگی خودرو چیست؟

[ad_1]

فرارو- بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو مشمول مالیات و عوارض زیست محیطی بر اساس رتبه انرژی مصوب سازمان ملی استاندارد ایران است. کارشناسان این حوزه معتقدند خودروسازان باید آلایندگی خودرو را کاهش دهند و چرا مردم و مصرف کنندگان باید این مالیات را بپردازند.

به گزارش فرارو، این نرخ مالیات بر اساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودروها و مینی بوس های دو کابین محاسبه و اعمال می شود. همچنین بر اساس ماده 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از شرکت سازنده به خریداران مشمول مالیات است. البته اگرچه این مالیات توسط خودروساز اخذ می شود، اما مبالغ دریافتی از مشتریان مربوط به ضوابط ابلاغی سازمان امور مالیاتی بوده و در نهایت به خزانه دولت واریز می شود.

کشورهای مختلف برای خودروها و وسایل نقلیه مالیات های مختلفی از جمله مالیات حمل و نقل، مالیات بر تعداد، مالیات مصرف سوخت، مالیات خودروهای لوکس و … را اعمال می کنند که توسط مصرف کننده پرداخت می شود.

اما هدف از اخذ برخی از این مالیات ها تنظیم رفتار مصرف کننده و اقتصادی است نه افزایش درآمدهای مالیاتی دولت، بنابراین در کشورهای توسعه یافته از ابزارهای مالیاتی برای کاهش آلودگی، افزایش استفاده و خرید حمل و نقل عمومی استفاده می شود. ماشین ها استفاده کم مصرف و حجم موتور کم و ….

از سوی دیگر، به دلیل رقابت پذیری صنعت خودرو در بسیاری از کشورها، بازار خودرو از انعطاف بالایی برخوردار است و مصرف کنندگان حق انتخاب دارند. بنابراین مصرف کننده می تواند از بین خودروهای مختلف یکی را انتخاب کند و خودرویی با آلایندگی کمتر و در نتیجه با مالیات کمتر انتخاب کند که در نتیجه با تغییر سمت تقاضای بازار، بخشی از بار مالیاتی به تولیدکنندگان منتقل می شود.

البته در بازار انحصاری خودرو ایران، عملاً بار مالیاتی و تعهدات شماره گذاری موضوع ماده 28 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده صرفاً به مصرف کننده منتقل می شود و هیچ اثر نظارتی بر رفتار تولیدکننده یا مصرف کننده ندارد زیرا مصرف کننده چاره ای ندارد.

بار مالیاتی مضاعف بر خریداران خودرو؛  مردم برای آلایندگی خودروهای داخلی باید جریمه بپردازند!مردم مجبور نیستند برای آلودگی خودرو مالیات بپردازند
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو است گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا از آلایندگی خودرو مالیات اخذ می شود، گفت: اما عجیب است که در ایران چنین مالیاتی اخذ می شود چرا که در تمامی کشورهای اروپایی و پیشرفته به عنوان مشتری حق دارید ماشینی را انتخاب کنید که مصرف سوخت بالایی دارد. «بنشینید و مالیات آلایندگی بدهید یا سوار ماشینی شوید که مصرف سوخت تمیز یا کم دارد و مالیات ندهید.

وی افزود: اما در کشور ما با توجه به وضعیت صنعت خودرو، از یک سو خودروهای داخلی پرمصرف بوده و از آلایندگی بالاتری نسبت به محصولات سایر کشورها برخوردار هستند و از سوی دیگر واردات خودرو ممنوع است برای چندین سال به دلایل مختلف.” ، اگر موضوع محلی اعراب نباشد مالیات آلایندگی اخذ می شود، زیرا دولت می تواند زمانی که مشتریان خودرو انتخابی داشته باشند و بتوانند محصول مورد نظر خود را از مدل های مختلف خودرو در بازار دریافت کنند. مدل خودرو، پرداخت مالیات بر آلودگی محیط زیست .

زاوه گفت: بنابراین اولاً این مالیات در ایران به دلیل مکانیزمی که در کشورهای دیگر برای آن وجود دارد اصلا اعمال نمی شود و مشتریان نمایندگی خودرو به دلیل عدم استحقاق نباید چنین مالیاتی را پرداخت کنند. را انتخاب کنید، اما، ثانیاً، جمع آوری این مالیات ها بستگی به محل مصرف آنها دارد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در حالی که در کشورهای دیگر این نوع مالیات صرف بهبود سبد سوخت خودرو یا به عبارتی هزینه های تحقیقاتی در صنعت خودروسازی و یا توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایل جدید می شود. ، انرژی پاک.” و از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می شود، بعید است این مالیات را صرف این گونه مسائل کنیم، اما دولت به نوعی برای جبران کسری بودجه خود، انواع و اقسام مالیات ها را افزایش داده است تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند.

وی افزود: متأسفانه به دلیل عملکرد ضعیف اقتصادی، دولت در سال های اخیر تورم و نقدینگی قابل توجهی ایجاد کرده که منجر به هزینه های قابل توجهی برای مردم شده است و بودجه سال آینده دولت موجب افزایش درآمدهای مالیاتی می شود. 61 درصد دریافتند که در این حوزه صنعت خودرو و بازار نیز جایگاه ویژه ای برای دولت برای اخذ مالیات بیشتر از مردم در نظر گرفته شده است.

زاوه درباره مالیات خودروهای لوکس نیز تصریح کرد: این مالیات با ناکارآمدی دولت در مدیریت اقتصاد کشور نیز مرتبط است، در حالی که خودروهایی مانند سانتافه یا راو4 در ایران به دلیل افزایش تورم خودرویی لوکس در دنیا محسوب نمی شوند. و کاهش ارزش. ایران ملی، قیمت این خودروها اکنون به بیش از یک میلیارد تن رسیده است، بنابراین مردم مجبور به پرداخت این ناکارآمدی نیستند، اما دولت به دلیل کسری بودجه می خواهد این موضوع را از جیب مردم بپردازد.

[ad_2]

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما