جریمه خودروسازان از جیب مردم

[ad_1]

نمایندگان مجلس در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده جریمه خودروسازان برای تولید خودروهای مصرفی و آلاینده و مالیات بر ارزش افزوده را کاهش دادند و زمینه را برای دریافت این جریمه برای شهروندان فراهم کردند. بر اساس این قانون، هرچه رتبه انرژی خودروهای تولیدی یا وارداتی کمتر و میزان آلایندگی آنها بیشتر باشد، خریداران باید برای خرید آنها هزینه بیشتری بپردازند.

به گزارش همشهری، تفسیر مشکل آفرین قانونگذار از هنجار مترقی در اقتصادهای آزاد و بازارهای رقابتی موجب شده است که خودروهای بی کیفیت، پر جذب و آلاینده به جای افزایش قیمت تمام شده تولید و مصرف، جریمه هایی را برای خودروهای بی کیفیت و آلاینده و افزایش قیمت ها در بازارهای انحصاری و انحصاری در پی داشته باشد. بازارهای غیر رقابتی بر اساس این قانون قیمت نهایی خودروهای صفر کیلومتری که محیط زیست را آلوده می کنند باید دو برابر و به 9 درصد افزایش یابد.

آلودگی و ارزش افزوده

ماده 28 قانون مالیات بر ارزش افزوده (مصوب 1400) که انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین و موتورسیکلت را بر اساس رتبه انرژی و نرخ تعیین شده توسط قانونگذار فهرست می کند مشمول مالیات و عوارض سبز و واردکنندگان و سازندگان خودرو می باشد. مشمول مالیات این مالیات می شوند و به ترتیب مقرر در متن قانون به سازمان امور مالیاتی پرداخت می کنند.

بر اساس این قانون، نیروی انتظامی باید از شماره گذاری خودروهای مشمول این قانون بدون اخذ و بررسی گواهی پرداخت مالیات و عوارض خودداری کنند. به عبارت دیگر قانونگذار در این ماده با استفاده از ابزار مالیاتی به دنبال افزایش قیمت خودروهایی است که مصرف انرژی، مصرف سوخت و آلایندگی بالایی دارند و هدف نهایی کاهش خرید این محصولات به سمت مصرف کنندگانی است که تمایل کمتری به خرید دارند. آنها و به عنوان خودروسازان و واردکنندگان مجبور به بهبود کیفیت یا کاهش واردات این محصولات خواهند بود. اما واقعیت این است که اکثر خودروهای موجود در کشور که مشمول این مالیات و جریمه می شوند، جایگزین بهتری ندارند و مردم مجبورند به هر قیمتی آن را خریداری کنند. این وضعیت شبیه به داستان «قوس یا آب گازدار؟» است. تو این سری کمیک کرمانشاهی هست که جوابش هنوز داگ بود! این در حالی است که قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۵ دی ماه اجرایی شد و خریداران خودروهای داخلی در صورت برنده شدن در قرعه کشی باید جریمه بی کیفیتی و آلودگی خودرو را بپردازند.

تسلط رقابتی در بازار انحصاری

مالیات و عوارض بر خودروهای با انرژی کم و در نتیجه مصرف سوخت بالا و آلودگی محیط زیست ابزاری شناخته شده در کشورهای پیشرفته و رقابتی برای مجازات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این خودروها و البته تشویق تولیدکنندگان به ارتقای کیفیت و تشویق مصرف کنندگان است. محصولات؛ اما وقتی در ایران با صنعت و بازار انحصاری و غیررقابتی خودرو، قانونگذار چنین مجازات هایی را برای آلایندگی و بی کیفیتی خودرو وضع می کند، نتیجه فقط فشار بیشتر بر مصرف کننده است که چاره ای ندارد. به عنوان مثال، در یک کشور اروپایی، خرید خودرویی که آلاینده و مصرف کننده زیاد باشد، عواقب و هزینه هایی برای مصرف کننده دارد که او را تشویق به انتخاب خودروهای باکیفیت می کند; اما در بازار ایران به دلیل عدم وجود رقابت و انحصار کامل صنعت خودرو، مصرف کنندگان مجبورند برای درمان بی کیفیتی و بی کیفیتی و آلایندگی معدود خودروهای موجود در بازار، بدون جریمه هزینه بیشتری بپردازند. صنعت خودرو یا کاهش آلودگی هوا به سرب.

نقض هدف در نتیجه آلودگی

در روزهای اخیر پس از درج عوارض و مالیات بر آلودگی های زیست محیطی در اطلاعیه قبلی خودروساز داخلی، ابتدا تصور می شد قانونگذار به دنبال اصلاح این وضعیت است. به خریدار منتقل شد و این منابع از لحظه دریافت از خریدار تا پرداخت به سازمان امور مالیاتی منبع درآمدی برای آنها شد. اما بررسی متن قانون و همچنین اقدامات بعدی مراجع مختلف نشان می دهد که حداقل در یک مورد خودروسازان از قانون تبعیت می کنند و این قانونگذار است که با تصویب و اجرای قانون مترقی قانون را زیر پا گذاشته است.

عبدالرز ارسطو، کارشناس مالیاتی نیز این موضوع را تایید می کند و می گوید: کشورهای مختلف از خودروها و وسایل نقلیه مالیات های مختلفی از جمله مالیات حمل و نقل، مالیات اتاق، مالیات مصرف سوخت، مالیات بر خودروهای لوکس و … می گیرند. توسط مصرف کننده پرداخت می شود. وی می افزاید: هدف از اخذ برخی از این مالیات ها تنظیم رفتار مصرف کنندگان و بنگاه های اقتصادی است نه افزایش درآمدهای مالیاتی دولتی. در کشورهای پیشرفته از ابزارهای مالیاتی برای کاهش آلودگی، افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، خرید خودروهای کم مصرف و حجم موتور کم و … استفاده می شود.

ارسطو در توضیح الزامات اثربخشی این قوانین مالیاتی می گوید: «از آنجایی که صنعت خودرو در بسیاری از کشورها رقابتی است، بازار خودرو بسیار انعطاف پذیر است و مصرف کننده حق انتخاب دارد. بنابراین مصرف کننده می تواند از بین خودروهای مختلف یکی را انتخاب کند و خودرویی با آلایندگی کمتر و در نتیجه با مالیات کمتر انتخاب کند که در نتیجه با تغییر سمت تقاضای بازار، بخشی از بار مالیاتی به تولیدکنندگان منتقل می شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در این شرایط ابزارهای مالیاتی هم بر رفتار مصرف‌کننده و هم بر رفتار تولیدکننده تأثیر می‌گذارد، معتقد است بازار انحصاری خودرو ایران بار مالیاتی دارد و تعهدات شماره‌گذاری بر اساس ماده 28 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، صرفاً متکی به مصرف‌کننده است. منتقل می شود و هیچ اثر نظارتی بر رفتار تولید کننده یا مصرف کننده ندارد. زیرا مصرف کننده چاره ای ندارد.

جریمه خودروسازان از جیب مردم

[ad_2]

Olive Herman

سفر نینجا. زامبی نرد. متخصص فرهنگ پاپ معتاد آبجو ماون وب کارشناس مغرور غذا تنظیم کننده. دردسر ساز. خالق مشتاق

تماس با ما