دو سناریوی حداقل دستمزد در سال آینده؛ 5.6 یا 9 میلیون تومان؟

[ad_1]

فرارو- این در حالی است که با موافقت شورای عالی کار، سبد معیشت خانوار کارگری با میانگین 3.3 نفر در ماه، 8 میلیون و 979 هزار تومان تعیین شد. به نظر می رسد بر اساس تعیین 5 میلیون و 600 هزار تن حداقل دستمزد شاغلان در سال آینده توسط کمیسیون تلفیق، همین میزان در حداقل دستمزد سال 1401 تعیین شود.

به گزارش فرارو، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار شهرستان فرارو با اشاره به اینکه نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به دنبال تعیین حداقل دستمزد به صورت منطقه ای هستند، خاطرنشان کرد: در شورای عالی کار به دنبال تعیین حداقل دستمزد به صورت منطقه ای هستند. فرارو وی گفت: اگر دستمزد بر اساس منطقه جغرافیایی یا مشاغل و طبقات مختلف تعیین شود قطعاً میزان دستمزد تعیین شده بر این اساس از حداقل دستمزد که به صورت عادی و جهانی تعیین می شود بیشتر است.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی افزود: تعیین دستمزد بر اساس منطقه جغرافیایی مستلزم زیرساخت های متنوعی است که در حال حاضر وجود ندارد، بنابراین حداقل دستمزد در سطح جهانی تعیین می شود، در حالی که قبل از انقلاب تجربه تعیین دستمزد براساس جغرافیا، طبقه و حرفه بود. اما در این چهار دهه چون دولت کار خود را انجام نداده است، هرگز شاهد تعیین دستمزد منطقه ای نبوده ایم.

توفیقی گفت: این کار مستلزم تعیین سبد معیشتی بر اساس نوع متراژ و نوع کارگاه های آن مناطق، قدرت خرید مردم آن منطقه، ارزش کالا و خدمات در آن منطقه، پراکندگی و پراکندگی است. جمعیت. حرفه های مختلف و اطلاعاتی از این دست اصلا چنین داده ای وجود ندارد.

دو سناریوی حداقل دستمزد در سال آینده؛  5.6 یا 9 میلیون تومان؟تکلیف حداقل دستمزد در سال 1401 چه می شود؟
حمید حاجی اسماعیلی کارشناس کار و عضو سابق شورای عالی کار است گفتگو با فرارو وی درباره دو سناریو برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده گفت: با توجه به اینکه مجلس در لایحه بودجه سال آینده حداقل دستمزد را 5 میلیون و 600 هزار تومان در نظر گرفته است در حالی که دولت این رقم را تعیین کرده است. ” با 4 میلیون و 500 هزار تومان می توان انتظار داشت که حداقل دستمزد سال آینده برابر با میزان تعیین شده توسط مجلس باشد.

وی افزود: از این رو تعیین حداقل دستمزد سال آینده به میزان پنج میلیون و ششصد هزار تن قابل بررسی است، از سوی دیگر با توجه به اینکه کمیته دستمزد شورای عالی کار در سال آینده با توجه به آمار موجود در رابطه بین سطح تورم و افزایش قیمت ها حدود 9 میلیون تومان تعیین شده است، در حالی که طبق ماده 41 قانون کار، دولت باید حداقل دستمزد را بر اساس سبد معیشتی تعیین کند.

حاج اسماعیلی گفت: متأسفانه سال ها شاهد این بودیم که دولت در تعیین حداقل دستمزد کارگران مطابق قانون عمل نکرده و دستمزدهای تعیین شده برای کارگران همواره کمتر از نرخ تورمی اعلامی از سوی مسئولان است. ».

این فعال کارگری با اشاره به اینکه حداقل دستمزد باید بیشتر از شاغلان باشد، افزود: با توجه به اینکه دسترسی کارکنان به آموزش، پزشکی، اجتماعی و … بسیار کمتر از شاغلان است، حقوق پایه باید در نظر کارگران بیشتر باشد، اما متأسفانه می بینیم که این مسائل از سوی مسئولان اصلا رعایت نمی شود.

حاجی اسماعیلی با اشاره به اینکه طبق قانون، مذاکره و مذاکره برای حداقل دستمزد سالانه باید سه جانبه باشد، ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که دولت به عنوان بزرگترین کارفرما همیشه به قول خود عمل می کند و نمایندگان کارگری از طرف دیگر این کار را نمی کنند. ، عدم امضای پروتکل مصوبه شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل دستمزد سالیانه که به امضای نمایندگان کارکنان نرسیده است صرفاً نمادین بوده و تأثیری در تعیین حداقل دستمزد ندارد. در چنین شرایطی، نمایندگان کارگران باید فعالانه چانه زنی کنند تا از حقوق کارگران حمایت کنند.

این کارشناس کارگری با اشاره به استدلال مدیران ارشد دولتی مبنی بر افزایش دستمزد کارگران و کارمندان متناسب با تورم واقعی، گفت: تورم افزایش می یابد، تورم دوباره افزایش می یابد، پاسخ این است: اگر دولت بخواهد تورم را در دستور کار قرار دهد با توجه به کسری بودجه ای که دولت با آن مواجه است، باید از صفر شروع شود. باید هزینه ها و هزینه های اضافی خود را کاهش دهد، اما می بینیم که دولت این رویکرد را دنبال نمی کند، بنابراین افزایش حداقل دستمزد در سال آینده کافی نخواهد بود.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما