سه درخواست از دولت برای حداقل دستمزد 1401

[ad_1]

فرارو- براساس مصوبه شورای عالی کار، سبد معیشت خانوار کارگری برای میانگین خانوارهای کارگری 3.3 نفر در ماه 8 میلیون و 979 هزار تومان تعیین شد. تفاوت این رقم با سبد موجود برای سال 1399، 2 میلیون تومان است.

به گزارش فرارو، جلسه آتی شورای عالی کار در اسفندماه برگزار می شود که بر اساس دو معیار سبد خانوار کارگری و نرخ تورم سالانه تا پایان بهمن ماه امسال در مورد حداقل دستمزد کارگران در سال آینده تصمیم گیری می شود. سال سال

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در عین حال درباره سیاست اصلی دولت در مورد افزایش حقوق می گوید: دولت به جای افزایش غیرواقعی حقوق، قدرت خرید مردم را افزایش می دهد. این روش بهتر از افزایش 20 درصدی دستمزدها و افزایش 30 درصدی تورم است. وقتی دستمزدها بدون منبع دولتی 20 درصد افزایش پیدا می کند، اصولاً با ایجاد پول به جیب محرومان جامعه می رویم و آنها باید تاوان این تصمیم را بدهند. یک میلیون به حقوق مردم اضافه شد و به جای تورم، 3 میلیون دیگر از جیب آنها خارج شد.

نظریه مارپیچ دستمزد و تورم اساساً اشتباه است
علی دینی ترکمانی کارشناس اقتصادی گفت: افزایش 10 درصدی حقوق کارگران و کارمندان غیرممکن است. فرارو وی افزود: در سه سال اخیر با تورم بسیار بالایی مواجه بوده ایم که منجر به کاهش شدید قدرت خرید اکثریت جامعه شده است، به طوری که اقشار مختلف طبقه متوسط ​​به زیر فقر و طبقه پایین پایین آمده اند. خط فقر به فقر مطلق تغییر کرده است.

وی افزود: بنابراین اگر دولت بخواهد با وجود چنین تورمی فقط 10 درصد دستمزدها را افزایش دهد، با مقاومت زیادی مواجه می شود و تبعات اجتماعی سنگینی به دنبال خواهد داشت، بنابراین دولت در نهایت مجبور به افزایش 20 تا 20 درصدی دستمزدها می شود. امسال. . » تا 25 درصد افزایش یابد.

دینی ترکمانی گفت: اگر دولت بخواهد با همین استدلال که مارپیچ دستمزدها و تورم باعث افزایش قیمت ها می شود، سیاست خود را دنبال کند، قطعا با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد، زیرا مبانی نظری چنین نظریه ای درست نیست، زیرا در اول افزایش تورم و به دنبال آن افزایش دستمزدها، دولت باید اقدامات دیگری را برای کنترل تورم انجام دهد، نه اینکه به دلیل افزایش تورم، دستمزدها را به میزان لازم افزایش دهد.

وی گفت: زمانی که تورم افزایش می یابد، دولت برای جبران کاهش قدرت خرید مردم، باید دستمزدها را به صورت قیاس یا تورم افزایش دهد. اما اگر دولت این کار را نکند، توده‌ها با فقر بسیار بیشتری مبارزه خواهند کرد که پیامدهای جدی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پی خواهد داشت.

پیشنهاد سه خواسته کارگران از دولت برای حداقل دستمزد ۱۴۰۱
فرامرز توفیکی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار و نماینده کارگران در شورای عالی کار گفتگو با فرارو وی درباره تعریف سطح معیشت کارگران در سال 1401 گفت: این رقم 8 میلیون و 979 هزار تن است که بر اساس تورم دی ماه که به طور رسمی از سوی مرکز آمار اعلام شده است و میانگین آن 3.3 نفر برآورد شده است. در هر خانوار

وی افزود: قیمت سبد غذایی حدود 3 میلیون و 286 هزار تومان و سبد کالاهای غیرخوراکی 5 میلیون و 692 هزار تومان است و خواستار اجرای ماده 41 قانون کار هستیم که بر اساس آن حداقل دستمزد کارگران در سال آینده باید بر اساس همان سبد معیشتی که به امضای همه احزاب در جلسه عصر شنبه شورای عالی کار رسید، تعیین شود، زیرا این سبد معیشت اعلام شده هزینه خانوارهای کارگری است و دستمزد کارگران باید با قانون سال آینده

توفیقی با بیان اینکه کارگران سه خواسته را برای تعیین حداقل دستمزد در سال آینده به دولت مطرح کردند، خاطرنشان کرد: ابتدا دولت باید قدرت خرید از دست رفته کارگران را ترمیم و جبران کند در غیر این صورت کارگران در سال آینده باز هم ضرر خواهند کرد. و ثانیاً دولت باید جلوی سرکوب نرخ دستمزدها را بگیرد زیرا سال هاست که همواره شاهد بوده ایم دولت های مختلف به دلایل و دلایل مختلف حداقل دستمزد سالانه را همراه با تورم در جامعه افزایش نمی دهند که باعث کاهش تعداد شاغلان شده است. قدرت خرید آنها افزایش یافت و مشکلات زندگی آنها افزایش یافت.

سخنگوی شورای عالی کار افزود: در نهایت دولت باید برای کنترل قیمت ها و تورم گام بردارد، در غیر این صورت همچنان شاهد تکانه های قابل توجهی در بازار کالاهای اساسی و ضروری و بنابراین در این موضوع خواهیم بود. تورم نیز به شدت افزایش خواهد یافت، بنابراین دولت باید بازار کالاهای مصرفی را با برنامه ریزی هماهنگ و ابزارهایی که در اختیار دارد برای کنترل تورم کنترل کند.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه دولت در سال آینده حقوق کارگران و کارمندان را به دلیل تورم افزایش نمی دهد، زیرا افزایش تورم را به دنبال خواهد داشت. بانک‌ها در این سال‌ها در فعالیت‌های خود نقدینگی زیادی به جامعه تحمیل کرده‌اند، دولت باید به این وضعیت رسیدگی کند، از سوی دیگر شاهد سفته‌بازی و فعالیت سفته‌بازی در بازارهای مختلف نیز هستیم که یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت بوده است. تورم برای چندین سال اما دولت در این زمینه کار مثبتی انجام نداده است.

توفیقی ادامه داد: بنابراین اگر دولت می خواهد بازار را کنترل کند باید راه حل های اصلاحی پیدا کند چرا که این بهانه ها تورم را کنترل نمی کند بلکه می خواهد راه حل درست و عملی را مهار کند. آینده دسکتاپ کوچکتر است و آنها با مشکلات زندگی بزرگتری دست و پنجه نرم خواهند کرد، زیرا قدرت خرید آنها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما