پروزاک یا قرص فلوکستین چیست؛ موارد مصرف و عوارض فلوکستین – چطور

قرص فلوکستین چه عوارضی دارد؟ کارشناسان چه می گویند؟ گلوبوس یک احساس است که فرد به صورت اشتباه تصور میکند که یک لقمه در گلویش گیر کرده و هرچه قورت می دهد هم از بین نمیرود، اما این احساس بر اثر برگشت اسید به داخل حنجره به وجود می آید. این دارو از پرتجویزترین داروهای مورد استفاده توسط متخصصین اعصاب و روان است، فلوکستین با داشتن خاصیت آرامشبخش بودن قوی به کمک افراد برای ایجاد نظم ذهنی منطقی میآید تا راحتتر عادتهای رفتاری را که به علت ایجاد الگوهای ذهنی اشتباه در مغز تشکیل شده است را بشکنند و دوباره به زندگی نرمال بازگردند. این دارو به شکل قرص و کپسول خوراکی مصرف می شود. زیرا داروی فلوکستین سبب افزایش فشار چشم می شود. به همین سبب باید عوارض مصرف دارو، در برابر عوارض داروهای ضد افسردگی سنجیده شود و تصمیم آگاهانه بگیرید. سعی کنید همواره به پیشنهاد روانپزشک خود اطمینان کنید و روانشناستان را نیز در جریان فرآیند درمان و داروی مصرفی و همینطور دوز تجویز شده قرار دهید. آنچه اهمیت دارد این است که مهم ترین و شایع ترین عارضه ممکن برای هر دارو را بشناسیم تا در صورت بروز با پزشک خود مشورت کنیم. یکی از عوارض فلوکستین ممکن است کاهش میل جنسی باشد که پزشک در صورت لزوم این موضوع را کنترل می کند.

کپسول فلوکستین

در پاسخ به این سوال که چرا فلوکستین باید صبح مصرف شود میتوان گفت برای کسانی که با مشکلات خواب مواجه هستند یا فرصت کمی برای خوابیدن در شب دارند، مصرف قرص فلوکستین هنگام صبح و پیش از میل کردن صبحانه یا همزمان با خوردن آن پیشنهاد میشود و بهتر است. در طی 5 هفته از توقف فلوکستین، MAOI استفاده نکنید. به هیچ وجه مصرف آسپرین یا داروهای دیگر را به خاطر مصرف فلوکستین به صورت خودسرانه قطع نکنید. همچنین، اگر درمان به وسیله فلوکستین (لطفا بر روی وب سایت زیر کلیک کنید) نادرست باشد یا مصرف دارو به درستی قطع نشود، بیمار ممکن است دچار عوارض ترک دارو شود. اگر مبتلا به هریک از عوارض جدی دارو همچون تپش قلب، توهم، عدم توانایی جهت یابی، تهوع، اسهال، یبوست شدید، کشیدگی عضلات، تب غیرقابل توضیح و بیقراری و پریشانی غیرمعمول شدید. بیماری هایی مثل پرخوری، افسردگی و وسواس با کاهش سطح سروتونین مغز همراه هستند که با مصرف دارو می توان به برقراری تعادل شیمایی بین آن ها کمک کرد.

معمولا داروهای روانپزشکی درخصوص کودکان زیر دوسال با احتیاط تجویز می شود؛ اگرچه گاهی با توجه به شرایط برای زیر دو سال هم ممکن است دارو تجویز شود. برای شروع به قطع کمردن آن ابتدا دوز این دارو را کم نموده و سپس آن را قطع کنید. این دو داروی کلردیازپوکساید و سیتالوپرام تداخلی ندارند . وریکونازول ممکن است غلظت سرمی سیتالوپرام را افزایش دهد. مدیریت: در صورت استفاده با وریکونازول ، که یک مهار کننده متوسط CYP2C19 است ، دوز سیتالوپرام را به حداکثر 20 میلی گرم در روز محدود کنید. اگر اخیرا از فلوکستین استفاده کرده اید و میخواهید از تیوریدازین یا داروهای مهار کننده مونو آمین اکسیداز استفاده کنید؛ باید از زمان توقف فلوکستین تا شروع مصرف این دارو ها دست کم 5 هفته فاصله وجود داشته باشد. اختلال عملکردی جنسی پایدار علیرغم قطع داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین SSRI ها از جمله فلوکستین رخ می دهد. تعدادی آزمایش بالینی وجود دارد که نتایج مطلوب COVID-19 را برای افرادی که داروهای ضد افسردگی SSRI مانند فلوکستین مصرف میکنند نشان میدهد. مطالعات و پژوهش ها نشان میدهد، مصرف دیازپام و کلردیازپوکساید باعث افزایش جریان خون کرونر و برون ده قلبی می شود و در عین حال فشار خون، ضربان قلب و نیروی انقباضی میوکارد را کاهش می دهد.

قرص فلوکستین ۱۰

دکتر ندا فرزانه متخصص اعصاب و روان ذکر می کند که در کل، بر اساس بررسی های علمی انجام شده است که زنانی که در طول سه ماهه اول بارداری با کپسول فلوکستین درمان می شوند به نظر افزایش خطر بد شکلی های جدی جنین ندارند. اطلاعات را با دقت بخوانید و در صورت هر گونه سؤال، سوال بپرسید. این مطلب را بخوانید تا پاسخ تمام سوالات خود را بیابید. فلوکستین، یکی از قویترین داروها برای ترک مواد مخدر از جمله شیشه است که بسیاری از افراد موفق که توانستهاند سربلند از مسیر ترک اعتیاد خارج شوند و به زندگی نرمال خود بازگردند از این داروی قوی موثر، استفاده کردهاند، در ادامه با جزئیات تاثیرات مصرف فلوکستین برای ترک اعتیاد آشنا شوید. دوز اولیه: ۱۰ تا ۲۰ میلیگرم خوراکی یک بار در روز. مدیریت: دوز سیتالوپرام را حداکثر تا 20 میلی گرم در روز محدود کنید. 4. در نظر داشته باشید که همواره دوز دارو و زمان مصرف را روانپزشک تعیین میکند. این خطر ممکن است در صورت استفاده از داروهای خاصی مانند قرصهای آب یا داروهای ادرار آور یا در صورتی که مشکلات خاصی از قبیل عرق کردن شدید، اسهال و استفراغ داشته باشید بیشتر شود. 2. داروی فلوکستین را در هر زمان از شبانه روز می توان مصرف کرد.

موجب اختلال عملکردی جنسی در مرد و زن می شود؟

آیا این دارو رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می دهد؟ این داروها با تاثیر بر سطح سروتونین در مغز شما کار می کنند. آیا داروی فلوکستین موجب اختلال عملکردی جنسی در مرد و زن می شود؟ در حقیقت این عوارض جانبی به عنوان هشدارهایی مطرح می شوند که باید نسبت به بروز آنها توجه داشت؛ وگرنه شاید هیچگاه بروز پیدا نکنند. در بارداری، داروی فلوکستین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده یک داروی طبقة C در نظر گرفته می شود. شاید وقتی شرکت الی لیلی برای اولینبار در سال ۱۹۸۶این دارو را میساخت تصور نمیکرد که پس از مدت زمانی مصرف این دارو تا این حد رایج شود؛ بهطوریکه در سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده آمریکا دربیش از ۲۲ میلیون نسخه پروزاک تجویز شده باشد. شاید وقتی شرکت الی لیلی برای اولین بار در سال ۱۹۸۶این دارو را می ساخت تصور نمی کرد که پس از مدت زمانی مصرف این دارو تا این حد رایج شود؛ به طوری که در سال ۲۰۰۷ در ایالات متحده آمریکا دربیش از ۲۲ میلیون نسخه پروزاک تجویز شده باشد. در فوریه سال ۱۹۷۷، Dista Products Company که شعبه ای از Eli Lilly & Company است، یک کاربرد دارویی جدید تحقیقاتی برای داروی فلوکستین در سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ثبت نمود.

قرص فلوکستین ۲۰ برای چیست

علت این امر تغییرات شیمیایی ایجاد شده در مغز است. به علاوه در همان افرادی هم که بر اثر مصرف فلوکستین وزن کم کرده اند، این کاهش وزن محدود بوده و به این صورت نیست که چندماه فلوکستین مصرف کنند و هرماه مقداری وزن کم کنند. اکسی کدون: داروهای مهارکننده CNS ممکن است اثر سرکوب CNS در اکسی کدون را افزایش دهند. مدیریت: کاهش دوز دروپریدول یا سایر سرکوب کننده های CNS (به عنوان مثال ، مواد مخدر ، باربیتورات ها) را با مصرف همزمان در نظر بگیرید. برخی از عوارص جانبی و شایع داروی فلوکستین شامل حالت تهوع، خوابآلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در خواب، از دست دادن اشتها، خستگی، عرق کردن بیش از حد، خمیازه کشیدن مکرر میباشد. نوشیدن الکل می تواند برخی عوارض جانبی فلوکستین را افزایش دهد. درخصوص عوارض جانبی فلوکستین باید گفت که این عوارض می تواند در بخش های مختلف بدن بروز کند. عوارض ذکر شده در بالا در دسته علائم عمومی این دارو هستند که معمولا ایجاد نگرانی نمی کنند.

عوارض فلوکستین در دراز مدت

البته بهتر است هر روز در یک ساعت معین، این دارو را استفاده کنید. بنابراین نمی توان دوز مصرف مطلقی برای همه بیماران در نظر گرفت؛ بلکه باید براساس بررسی های صورت گرفته میزان آن را مشخص کرد.» درخصوص روش مصرف هم دکتر رنجبر تاکید می کند این دارو به صورت قرص رایج است و باید با آب بلعیده شود و جویدن این دارو توصیه نمی شود. از جمله داروهای ضد افسردگی که مصرف خودسرانه آن متاسفانه این روزها افزایش یافته است داروی فلوکستین است، داروی ضد افسردگی که اینروزها همراه همیشگی بسیاری از افراد شده و حال خوبشان وابسته این قرص است و ازیاد مصرف کنندگان نشان از بد بودن حال جامعه و افزایش افسرده حالان در جامعه می باشد. وی گفت: مراکز مذهبی و مساجد و کانونها می توانند نقش موثری در ترویج روحیه نشاط و شادمانی در جامعه با رعایت موازین شرعی داشته باشند و یا با دستگیری و کمک به فقرا و نیازمندان محله و گره گشایی از مشکلات اقتصادی آنها شادی را به آنها مومنان هدیه کنند.

برخلاف تصور ایجاد شده در جامعه که فلوکستین در کاهش وزن و درمان هرگونه چاقی موثر است، باید بگوییم که اینگونه نیست.این دارو تنها برای درمان چاقی ناشی از پرخوری های عصبی کاربرد دارد لذا مصرف خودسرانه ی آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود. این دارو برای درمان اختلال افسردگی ماژور و اساسی، اختلال وسواسی اجباری (OCD)، پرخوری عصبی و اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی یا سندرم قبل قاعدگی یا ملال قبل قاعدگی استفاده می شود. حتی در مواردی که بالا رفتن خلق بیش از حد مطلوب اتفاق بیفتد، پزشک مصرف دارو را قطع می کند. 5. اگر اقدام به بارداری کرده یا در حال حاضر باردار یا در حال شیردهی هستید. این هشدار مبتنی بر بررسی های آماری انجام شده توسط متخصصین روانپزشکی مشخص کرده است که افزایش ۲ برابری افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در کودکان و نوجوانان، و افزایش ۱٫۵ برابری گرایش به خودکشی در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال مشاهده می شود. اگرچه همان طور که گفته شد این موضوع فقط درخصوص افکار خودکشی است نه اقدام به خودکشی یا مرگ در اثر این موضوع.

گفته می شود که مصرف فلوکستین ممکن است سبب افزایش افکار و میل به خودکشی شود. دیگر عوارض جانبی کپسول فلوکستین عبارتند از: رویاهای غیر طبیعی در خواب دیدن، انزال غیر طبیعی در مردان، کاهش اشتها، اضطراب، آبی حسی، اسهال، خشکی دهان، مشکلات گوارشی، علایمی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی، مشکلات در رابطه جنسی، بیخوابی، کاهش میل جنسی، تهوع، عصبی شدن، ماحساس درد حنجره، مشکلات پوستی، سینوزیت، خواب آلودگی، تعریق، لرزش دست و خمیازه، بیخوابی و بی قراری در تولید واکنش های پوستی به صورت کهیر و خارش است. عضلانی اسکلتی درد عضله و سایر عوارض مثل بیقراری، کاهش وزن، اختلالات جنسی، عدم تعادل، افزایش افکار و میل به خودکشی و . عوارض جانبی منفی آن شامل افزایش خطر افکار خودکشی در برخی از افراد جوان تر است. اما نکتهی منفی استفادهی همزمان پروزاک و زیپرکسا این است که احتمال ایجاد و بروز عوارض جانبی هم افزایش پیدا میکند. اگر به هر دلیلی نیاز به قطع استفاده از این دارو گرفتید، آن را به مرور قطع کنید. حتی اگر حال شما بهتر شده است، مصرف فلوکستین را بدون دستور پزشک قطع نکنید.

حتی گفتن این جمله به آنها «فلوکستین موجود نیست» هم آنها را دچار استرس شدیدی میکند و نمیتوانند این کمبود را بپذیرند. حتی در مورد داروی پیش پا افتاده و کم خطری مثل استامینوفن هم راش پوستی، مسمومیت کبدی یاعلائم دیگر به عنوان عوارض جانبی در نظر گرفته می شود. از فلوکستین در درمان پرخوری های عصبی کمک گرفته می شود. کپسول فلوکستین اغلب برای درمان اختلال افسردگی ماژور یا افسردگی شدید یا اساسی، اختلال وسواس اجباری (OCD)، اختلال استرس بعد از تروما (PTSD)، پرخوری عصبی، اختلال پانیک یا حمله هراس، اختلال دیس فوریک قبل از قاعدگی یا ملال قبل قاعدگی، و تریکوتیلومانیا یا اختلال کندن موی وسواسی استفاده می شود. 9. درمان پرخوری عصبی و.. بنابراین، غلظت داروی فلوکستین و متابولیت فعال آن در خون در چند هفته اول درمان به مرور افزایش می یابد و غلظت پایدار آن ها در خون بعد از چهار هفته به دست می آید.

یا مصرف دارو و مواد مخدر، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

فلوکستین می تواند باعث افزایش ضربان قلب و یا تغییر تعداد نبض شود. اگر دیابت دارید قرص فلوکستین می تواند سطح قند خون شما را تغییر دهد.به طور منظم قند خون خود را کنترل کنید. یا مصرف دارو و مواد مخدر، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. قطع ناگهانی دارو میتواند منجر به ایجاد نشانههای ترک شود که معروف به سندروم قطع SSRI است. این احتمال وجود دارد که مصرف یک داروی ضد افسردگی SSRI در اواخر بارداری باعث عوارض پزشکی جدی در نوزاد شود. در سال ۲۰۱۱، ۶ میلیون نسخه برای داروی فلوکستین در انگلستان تحویل شد. یکی از پر سر و صدا ترین قرص های ضد افسردگی که از دهه ۱۹۸۰ وارد بازار شد فلوکستین (Fluoxetine) یا همان پروزاک است. پزشکان غالباً فلوکستین (پروزاک) را برای درمان افسردگی و اضطراب شدید تجویز می کنند. 7. اگر از مشکل صرع رنج می برید و یا تحت درمان با امواج الکتروشیمیایی قرار دارید.

کپسول فلوکستین ۲۰

باید از پیشخوان » نمایش » فهرست ها ، لینک های خود را قرار دهید. روانپزشکان معمولا برای درمان افسردگی یا اضطراب در کودکان اگر نیاز به دارو وجود داشته باشد، خط اول انتخاب را فلوکستین قرار می دهند. در حقیقت قطع خودسرانه دارو همان قدر می تواند عوارض داشته باشد که مصرف خودسرانه آن. به طور کلی، احتمال وقوع علایم قطع دارو با فلوکستین کمتر از سایر داروهای ضدافسردگی است، اما همچنان در بسیاری موارد رخ می دهد. فلوکستین در ابتدای درمان ممکن است سبب بروز افکار خودکشی شود، حتما مراقب علایم هشدار دهنده باشید. علایم ترک دارو بیشتر در خصوص داروهای ضد افسردگی مثل پاکسیل (پاروکستین) یا زولافت (سرترالین) معمول است، اما برای پروزاک هم ممکن است ایجاد شود، به خصوص اگر به مدت طولانی با این دارو تحت درمان باشید. اگر متوجه شدید که نوزاد شما به اندازه معمول شیر نمی خورد، به طور غیر معمول خواب آلود است یا اگر هر نگرانی دیگری درباره شرایط نوزاد خود دارید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. همچنین بهتر است هرگز بدون مشورت و با روانپزشک و روانشناس خود اینکار را انجام ندهید. قرص فلوکستین (Prozac) برای درمان افسردگی، وسواس فکری (افکار آزاردهندهای که برطرف نمیشوند و نیاز به انجام اقدامات خاص دارند)، برخی از اختلالات خوردن و حملات وحشت (حملات ناگهانی و غیرمنتظره از ترس شدید) استفاده میشود.

Cassie Wells

حل کننده مشکل به طرز خشمگینانه ای فروتن. ماون فرهنگ پاپ استاد عمومی موسیقی. متعصب وب هیپستر پسند. ارتباط دهنده.

تماس با ما