یارانه 30 هزار تومانی بنزین فراگیر می شود؟

[ad_1]

فرارو- «طرح بازتوزیع مجدد بنزین» از اول اسفندماه در جزیره کیش آغاز شد و تمامی شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالک خودرو و افراد فاقد خودرو سهمیه 20 لیتری بنزین دریافت کردند. در این راستا مانند گذشته قیمت بنزین یارانه ای 1500 تومان و قیمت آزاد 3 هزار تومان است و افراد فاقد خودرو که بنزین مصرف نمی کنند می توانند سهم خود را از بنزین تخفیف دار به دیگران واگذار و یا بفروشند. .

به گزارش فرارو، رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: طرح دولت برای تغییر توزیع یارانه بنزین از مدت ها قبل مورد بررسی قرار گرفته بود. فرارو وی گفت: تحقیقات کارشناسی در فاز اول در این حوزه از سال 87 آغاز شد، از سوی دیگر اتاق بازرگانی چنین طرحی را به دولت حسن روحانی ارائه کرد اما این پیشنهاد مورد توجه وی قرار نگرفت، بنابراین این طرح مشکل جدیدی نیست.” همانطور که اشاره شد، دولت به دنبال تبدیل یارانه های پنهان در بخش انرژی به یارانه های صریح است.

وی افزود: بر اساس این طرح، یارانه پرداخت انرژی که تاکنون به پلاک ها اختصاص می یافت، از این پس بر اساس کارت ملی به همه افراد جامعه تعلق می گیرد. این طرح به صورت پایلوت در کیشی و کشما آغاز خواهد شد.» بود.

یارانه 30 هزار تومانی بنزین فراگیر می شود؟آیا یارانه بنزین گره مشکلات مردم را حل می کند؟
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی است گفتگو با فرارو وی درباره اجرای آزمایشی تغییر روش سهمیه بندی بنزین در کیشی و کشمی گفت: یارانه 30 هزار تومان است. به دلیل افزایش قیمت ها که در سال های اخیر در بازارهای مختلف شاهد آن بوده ایم مردم را درمان نمی کند.

وی افزود: به عبارت دیگر اگر دولت قصد اجرای این طرح را برای اجرای یارانه های عدالت و هدفمندسازی یارانه های پنهان در حوزه انرژی داشته باشد، به نظر نمی رسد که بتواند به این هدف دست پیدا کند زیرا اقشار فعلی جامعه ضعیف هستند. ” آنها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و یارانه بنزین آنقدر کم و بی فایده است که اصلا نمی تواند مشکل آنها را حل کند.

قنبری با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر در نحوه توزیع یارانه ها باید به صورت یک بسته کامل جوامع اجرایی شود، گفت: این گونه تغییرات به هیچ وجه نمی تواند مشکلاتی را که در این زمینه وجود دارد کاهش دهد در حالی که نظام توزیع یارانه ها در ایران وجود دارد. او با مشکلات بسیار ابتدایی مواجه است و هر تغییری در مسیرش باید بسیار حساب شده و با برنامه ریزی اولیه باشد وگرنه مشکلات قبلی پابرجاست.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: اگر دولت می خواهد توزیع یارانه ها را تغییر دهد باید به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم، تورم را کنترل کند و منابع حاصل از یارانه ها را برای ایجاد اشتغال برای همه به طور مساوی هزینه کند. پایین، زیرا اگر شما یک نظرسنجی را برگزار کنید که در آن مردم به جای ایجاد شغل، بین دریافت کمک های مالی نقدی انتخاب کنند، اکثر مردم قطعا به ایجاد شغل رای خواهند داد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت به جای افزایش میزان یارانه نقدی باید درآمد مردم را افزایش دهد که این امر موجب رفاه مردم و افزایش درآمد مردم می شود. آنها همچنین رشد کرده اند و چرخه تولید کشور در حال حرکت است که منجر به رشد اقتصادی مستمر و پایدار می شود.

قنبری گفت: اما اگر دولت فقط بخواهد یارانه پولی یا حرکت های پوپولیستی این چنینی را افزایش دهد، نه تنها قدرت خرید مردم در طول زمان افزایش نمی یابد، بلکه همانطور که در 12 سال گذشته برای یارانه 45 هزار تومانی اتفاق افتاده است. میزان یارانه ها ثابت می ماند، اما هر سال با تورم بیش از 40 درصد، جدول کشور کوچکتر می شود و مشکلات وجودی آنها بیشتر و بیشتر می شود، بنابراین دولت نباید دولت را هدر دهد. منابع از طریق همین کمک هزینه اندک حل نشدن گره مشکلات مردم.

این کارشناس اقتصادی گفت: از سوی دیگر اگر از این منابع برای ایجاد اشتغال استفاده شود، مردم به قدرت می رسند و دیگر نیازی به یارانه ندارند که باعث کاهش فقر و بیکاری در جامعه می شود، در حالی که امروز این دو معضل دست و پنجه نرم می کنند. اقتصاد و جامعه ایران را تسخیر کرده است، بنابراین دولت باید راه درست را در این زمینه انتخاب کند و از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کند.

[ad_2]

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما