یک بازیگر واردات خودرو جدید آماده کنید

[ad_1]

این در حالی است که مصوبه واردات خودرو برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام تقدیم شده و احتمال تصویب نهایی آن افزایش یافته است که به نظر می رسد از بازیگران جدید حوزه واردات خودرو به کشور انتظار می رود. . با حذف واردکنندگان رسمی و خروج آنها از بازار واردات، قطعه سازان و خودروسازان به عنوان بازیگران جدیدی در عرصه واردات خودرو به کشور دیده می شوند.

به گزارش دنیای اقتصاد، مصوبه واردات خودرو برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و احتمال تایید نهایی آن افزایش یافته است، بنابراین به نظر می رسد باید منتظر بازیگران جدید صنعت خودرو بود. واردات مصوبه واردات خودرو چندی پیش برای سومین بار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و به جای هیأت امنا به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت تا درباره این طرح مجلس تصمیم نهایی را بگیرد. از این رو این روزها رایزنی های متعددی بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خودروسازان و قطعه سازان و نمایندگان مجلس تشخیص در حال انجام است، بنابراین نظر مثبت مجلس به این مصوبه با توجه به انتقادات اخیر مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی، این است. تا حد زیادی به دلیل عدم رقابت واردات خودرو دریافت شد. اکنون در شرایطی که امکان تصویب این مصوبه در مجمع تشخیص افزایش یافته است، جای موافقان و مخالفان واردات تغییر کرده است، بنابراین در صورت اجرایی شدن آن باید منتظر بازیگران جدیدی در این عرصه باشیم. بر این اساس، احتمال می رود بسیاری از واردکنندگان بزرگ خودرو که نقش مهمی در واردات به کشور داشته اند، از میدان خارج شده و خودروسازان، قطعه سازان و برخی دیگر از سازمان های دولتی و غیردولتی جایگزین شوند. بر اساس مصوبه مجلس، از سرگیری واردات خودرو به شرط عدم انتقال ارز و در ازای صادرات صورت می گیرد، بنابراین خودروسازان و قطعه سازان از واردات حمایت کرده و بر اجرای آن اصرار دارند. ضمن اینکه به دلیل محدود و متعارف بودن آن و همچنین گرانی ارز، خطر چندانی از این حوزه احساس نمی کنند.

اما واردکنندگان به دلایلی از جمله بی توجهی به این لایحه در حوزه واردات خودرو به کشور و همچنین روی آوردن برخی از آنها به تولید داخلی، با مصوبه مجلس مخالف هستند. . البته دلیل بسیار مهم دیگری نیز برای عدم تمایل واردکنندگان قدیمی به از سرگیری واردات خودرو وجود دارد و آن اتفاقات گذشته به ویژه در دولت دوازدهم است. در این مدت محدودیت های زیادی برای واردکنندگان ایجاد شد و وزارت صمت با قوانین متغیر و ناپایدار خود اجازه فعالیت در فضای آرام و بی دغدغه را به آنها نداد. از این رو واردکنندگان بیم آن دارند که در صورت آزادسازی واردات، قربانی مشکلات مختلف شوند و مجبور شوند تجارت خود را مانند قبل ترک کنند. در واقع واردکنندگان با توجه به بی ثباتی تصمیمات اقتصادی و سیاسی، در شرایط فعلی (تحریم و چالش ارزی) به فکر از سرگیری واردات خودرو هستند و احتمال می رود دوباره مشمول ممنوعیت و محدودیت شوند. به همین دلیل به نظر می رسد واردکنندگان تا زمانی که اطمینان لازم را نسبت به آینده کسب و کار خود نداشته باشند، ریسک از سرگیری فعالیت خود را نخواهند داشت. اما با غیبت احتمالی واردکنندگان قدیمی، واردکنندگان جدید چه کسانی هستند؟ بازیگران اصلی قطعه سازان هستند که در حال حاضر مخالف از سرگیری واردات خودرو نیستند و حتی در صدد فروش آن هستند. در کنار قطعه سازان، به نظر می رسد شرکت های خودروسازی نیز طی سالیان متمادی تمایل به ورود مجدد به بازار و آغاز واردات دارند. واردات اما تجارت پرسودی برای خودروسازان خواهد بود و آنها تمایل دارند برای جبران بخشی از زیان های ناشی از قیمت های منظم محصولات خود به واردات روی بیاورند. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» گفت: خودروسازان موافقت خود را با از سرگیری واردات اعلام کرده اند و حتی قصد دارند در صورت فروش واردات انجام دهند.

راز عدم تمایل واردکنندگان به واردات

اما چرا شرکت های واردکننده دیگر تمایلی به واردات خودرو ندارند؟ اتفاقی که افتاده این است که بعد از این همه تلاش برای رفع ممنوعیت واردات، حالا با وجود حمایت مجلس و موافقت خودروسازان، دیگر شرکت های واردکننده دیگر مانند گذشته برایشان جذابیتی ندارند؟ در گزارشی که هفته گذشته در همین صفحه منتشر شد، یکی از دلایل بی رغبتی واردکنندگان به واردات خودرو، محدودیت ها و شرایطی بود که در مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره از سرگیری واردات خودرو در نظر گرفته شد. در واقع یکی از دلایل این عدم تمایل این است که در مصوبه مجلس بر واردات مشروط و محدود خودرو تاکید شده است، بنابراین واردکنندگان معتقدند در صورت اجرایی شدن این مصوبه تا سال ها امکان اصلاح آن وجود ندارد. بر اساس مفاد این مصوبه، برخی واردکنندگان قدیمی عملا خارج از رقابت هستند و شرایط واردات عادی نخواهد بود. از سوی دیگر واردکنندگان به دنبال بازگشت به تجارت خود مانند گذشته هستند. علاوه بر این، اکنون خبر می رسد که عدم تمایل واردکنندگان به واردات خودرو ریشه های دیگری نیز دارد. در سه سال و نیمی که از ممنوعیت واردات خودرو می گذرد، برخی از شرکت های فعال در این حوزه که از رفع ممنوعیت واردات ناامید شده اند، به مونتاژ خودرو به ویژه محصولات چینی روی آورده اند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی انجمن خودروسازان ایران، برخی از این شرکت ها در حال حاضر در حوزه مونتاژ فعالیت خود را آغاز کرده اند، بنابراین واردات دیگر مانند گذشته برای آنها جذاب و مهم نیست. البته ممکن است این شرکت ها بدشان نیاید که واردات را به جز مونتاژ محدود کنند، اما به نظر می رسد این اولویت برای آنها نباشد.

در صورت رونق تولید در این بنگاه ها، بنگاه های مورد نظر در میان تعدادی از تولیدکنندگان یا نصاب های داخلی قرار خواهند گرفت. در این شرایط اگر واردات آزاد باشد باید رقابت هم بکنند. شرکت های مورد نظر احتمالاً در کتاب های خود به این نتیجه رسیده اند که اکنون که به عنوان نصاب ظاهر شده اند، به نفع آنها نیست که واردات را از سر بگیرند و حتی ممکن است بر تجارت جدید آنها تأثیر منفی بگذارند. بنابراین مانند گذشته نه تنها با واردات مخالف هستند، بلکه ظاهراً تمایلی به آرشیو این موضوع نیز ندارند. این جایگاه البته مختص شرکت هایی است که به مجمع ملحق شده اند، در غیر این صورت آن دسته از واردکنندگان که چنین فعالیتی را آغاز نکرده اند، همچنان به دلیل اول (ممنوعیت و محدودیت واردات به مجلس) تمایلی به از سرگیری واردات خودرو ندارند. در واقع آن دسته از واردکنندگانی که وارد عرصه تولید نشدند و نخواهند رفت، منتظر عادی شدن وضعیت اقتصادی کشور (از لحاظ احیای تحریم ها و لغو تحریم ها) هستند تا واردات در این حوزه از سر گرفته شود. به طور طبیعی زمینه و می توانند گذشته مرفه خود را کسب و احیا کنند.

آیا خودروسازان و قطعه سازان واردکننده هستند؟

تصمیم واردات خودرو در ازای صادرات اگرچه در مجلس شورای اسلامی طرفداران زیادی دارد و هیچ مقاومتی از سوی خودروسازان و خودروسازان نمی بیند، اما واردکنندگان با موضع منفی مواجه شده اند. بنابراین به نظر می رسد حتی در صورت موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با این لایحه و از سرگیری واردات خودرو، احتمال غیبت واردکنندگان بزرگ وجود دارد. بنابراین احتمال ورود بازیگران جدید به حوزه واردات بسیار زیاد است. در این راستا پیش بینی می شود قطعه سازان بازیگر اصلی واردات خودرو به کشور باشند و پس از آن خودروسازان جزو واردکنندگان باشند. در این راستا نمی توان از موسسات مورد علاقه یا مجوزهای ویژه ای که به بهانه های مختلف توسط دولت اعطا می شود چشم پوشی کرد.

در این شرایط به نظر می رسد هدف مجلس شورای اسلامی مبنی بر تنظیم بازار خودرو در عرصه رقابت محقق نخواهد شد. اتاق ها به دنبال ایجاد رقابت در بازار خودرو از طریق واردات هستند اما زمانی که واردات به دست تولیدکنندگان بیفتد دیگر رقابتی وجود نخواهد داشت. البته این احتمال وجود دارد که در صورت از سرگیری واردات، قیمت خودرو به ویژه نمونه های خارجی متاثر از این اتفاق کاهش یابد.

مشکلات موضوعات وارداتی جدید

با فرض اینکه واردات خودرو به دست خودروسازان و قطعه سازان بیفتد، احتمالاً مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. در مورد خودروسازان، نگاهی به تجربه قبلی نشان می دهد که آنها معمولا واردکننده خوبی نبودند. در دهه 1980، هر سه خودروساز بزرگ کشور شروع به واردات کردند و تقریباً هیچ یک از آنها موفق نشدند و جایگاه خود را به بخش خصوصی از دست دادند. به عنوان مثال پارس خودرو زمانی نیسان مورانو وارد می کرد، در حالی که خودروی مورد بحث بخش خصوصی را نیز وارد می کرد. اگرچه در ابتدا تصور می شد پارس خودرو به دلیل اهمیت خدمات پس از فروش، بخش خصوصی را شکست می دهد، اما به تدریج مشخص شد که مشتریان با توجه به مسائل قیمتی ترجیح می دهند از بخش خصوصی خرید کنند. جالب اینجاست که با وجود اینکه پارس خودرو خدمات پس از فروش نیسان مورانو را تضمین می کرد و این ضمانت در بخش خصوصی بسیار کم بود زیرا املاک مورانو ارزان تر فروخته می شد، اما شهروندان برای خرید از آنها رفتند و کار به جایی رسید که پارس خودرو مجبور شد. به هزاران مورانو وارداتی مراجعه کنند یا آنها را در پارکینگ خود نگه دارند زیرا مشتری برای آنها وجود ندارد. به غیر از پارس خودرو، ایران خودرو نیز تجربه واردات موفقی نداشت. این شرکت مدتی است که اقدام به واردات پژو 407 کرده اما در این زمینه موفق نبوده است. سایپا نیز مدتی سیتروئن C5 را وارد کرد اما این شرکت نتوانست رکورد خوبی در این بخش به ثبت برساند.

اما در بحث واردات قطعه سازان، موضوع مهمی که ممکن است مطرح شود، صادرات رسمی برخی از فعالان این حوزه است. بر اساس مصوبه مجلس، واردات خودرو بدون انتقال ارز و در ازای صادرات مجاز است. اگرچه تصور می شد قطعه سازان با واردات مخالف هستند، اما به نظر می رسید از این موضوع سوء استفاده می کنند که در صورت آزادسازی واردات با مصوبه مجلس، می توانند از محل صادرات نیز خودرو وارد کنند و سود قابل توجهی به دست آورند. با این حال، برخی از سازندگان قطعات ممکن است بر اساس تجربه قبلی به صادرات رسمی روی بیاورند. در این صورت نگرانی مجلس از رشد صادرات از نظر واردات محقق نمی شود. این مشکل از آنجا به وجود می آید که برخی قطعه سازان داخلی پیش از این اقدامات رسمی در زمینه تولید انجام داده اند. به عنوان مثال برخی از قطعات یدکی خارجی (بیشتر ساخت چین) به نام تولید داخلی به فروش می رسید و سود کلانی در این زمینه به همراه داشت. این احتمال وجود دارد که برخی قطعه سازان چنین اقداماتی را در زمینه واردات و صادرات انجام دهند. بنابراین در صورت تصویب مصوبه مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظارت لازم و کافی بر فعالیت قطعه سازان در حوزه صادرات و واردات ضروری است.

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما