آیا مهندسی ژنتیک می تواند از گوشت حمایت کند؟

[ad_1]

فرارو- گوسفند و ماهی قزل آلا از نظر زیست محیطی پاک کمتر غذا می خورند و سریعتر رشد می کنند. محققان از مهندسی ژنتیک برای دامپروری آینده استفاده می کنند.

به گزارش دویچه وله، همه چیز در سال 1990 با گاوی به نام هرمان آغاز شد. اولین گاو تراریخته جهان با یک ژن خارجی که از پروتئین خاصی در شیر مادر انسان به دست آمده بود کاشته شد. هرمان زنده ماند و فرزندانی به دنیا آورد که دانشمندان امیدوار بودند شیر حاوی پروتئین انسانی تولید کنند.

دانشمندان می خواستند از شیر برای تولید داروها از جمله برای مبارزه با ایدز استفاده کنند. پروژه شکست خورد. با این حال، رویای حیوانات مزرعه اصلاح شده ژنتیکی تازه آغاز شده است، از جمله امید به مهندسی زیستی پایدارتر گوشت و محصولات لبنی.

در دهه 2000، دانشمندان کانادایی به اصطلاح خوک Enviropig را توسعه دادند که ژن های آن برای بهبود هضم اصلاح شد. در این اصلاح ژنتیکی، دفع فسفات در حیوانات تا 66 درصد کمتر از خوک‌های معمولی بود. هدف از این اصلاحیه محدود کردن آلودگی آب‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها با فضولات حیوانی بود. اما به دلیل کمبود بودجه، این پروژه در سال 2012 به حالت تعلیق درآمد. اخیراً از مهندسی زیستی حیوانات برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده شده است.

بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، تولید دام 14.5 درصد از گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کند، از جمله متان، که تقریباً 28 برابر قوی تر از دی اکسید کربن در طول هضم است. غذای گیاهی تولید می شود. حدود 20 درصد از انتشار متان از گاو به ساختار ژنتیکی حیوان مربوط می شود.

به گفته بنیاد آمریکایی فناوری اطلاعات و نوآوری، کاهش انتشار متان از گاو را می توان با ویرایش ژن کاهش داد. اگرچه پیشرفت در گاوها هنوز حاصل نشده است، گوسفندانی که اخیراً در نیوزیلند پرورش داده شده اند 13 درصد کمتر از گوسفندان معمولی متان منتشر می کنند.

پرورش دهندگان تخمین می زنند که جایگزینی 25 میلیون گوسفند نیوزلندی با این نژاد می تواند انتشار متان از گوسفند را تا یک درصد در سال کاهش دهد. البته به گفته محققان این میزان به دلیل صرفه جویی در طول زمان قابل توجه خواهد بود.

امروزه تنها دو گونه اصلاح شده ژنتیکی در سراسر جهان وجود دارد: خوکچه هندی و ماهی آزاد که هر دو در ایالات متحده تولید می شوند. گوشت خوک حاوی آلفا گلوکز نیست، که می تواند باعث واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود، بنابراین آزادانه در دسترس نیست. این شرکت قصد دارد از حیوانات در درجه اول برای ساخت دارو و ایجاد اندام هایی بدون قند آلفا برای پیوند انسان استفاده کند.

از سوی دیگر، ماهی قزل آلا Aqua Adontage در آمریکای شمالی در دسترس مصرف کنندگان است. با وارد کردن سایر ژن های ماهی دریایی به ماهی قزل آلا، نه تنها در بهار و تابستان، بلکه در طول سال رشد می کند.

ماهی آزاد دستکاری شده ژنتیکی دو برابر سریعتر از ماهی آزاد معمولی وزن اضافه می کند، اما به یک پنجم غذای کمتر نیاز دارد. در حال حاضر حدود 70 درصد از ماهی های صید شده در سراسر جهان به خوراک ماهی تبدیل می شود. محققان امیدوارند که این امر با مهندسی زیستی کاهش یابد.

با این حال، مهندسی ژنتیک ماهی قزل آلا دارای معایبی است. گفته می شود که مخلوط ماهی قزل آلا وحشی با ماهی آزاد مهندسی شده خطرناک است و طی دو دهه متوجه خواهیم شد که ماهی قزل آلا می تواند مشکلات سلامتی داشته باشد و تا آن زمان ممکن است کل جمعیت ماهیان به این ژن ها آلوده شوند.

جان دوپر، رئیس شورای اخلاق زیستی و استاد فلسفه در دانشگاه اکستر در بریتانیا، گفت: دستکاری ژنتیکی نباید برای افزایش تولید، بلکه برای بهبود رفاه حیوانات استفاده شود.

دوپر گفت: «به عنوان مثال، محققان قبلاً توانسته‌اند از خوک‌ها در برابر یک بیماری ویروسی به نام سندرم تولید مثل و تنفسی خوکی محافظت کنند و در این مورد ممکن است مهندسی ژنتیک توجیه شود.

با این حال، حتی مزایای بالقوه مهندسی ژنتیک ارزش آن را دارد. تلاش برای ساختن خوک‌های عضلانی بیشتر در چین باعث مرگ بسیاری از حیوانات بلافاصله پس از تولد شده است که بخشی از آن به دلیل افزایش بروز فتق ناف است. از آنجایی که ژن ماهیچه بر کل بدن تأثیر می گذارد، برخی از خوک ها زبان بسیار بزرگی داشتند و برخی دیگر مهره های اضافی داشتند.

منتقدان می گویند مهندسی ژنتیک حیوانات رویکرد اشتباهی برای پایداری است. گفته می شود که با کاهش مصرف آن می توان تاثیر تولید گوشت و لبنیات را بر اقلیم به حداقل رساند. آنها می گویند ما به دامپروری فشرده نیاز نداریم، بلکه دقیقاً برعکس است. اگرچه حیوانات اصلاح شده ژنتیکی هنوز برای مصرف در اروپا تایید نشده اند، جان دوپر هشدار می دهد که افزایش تولید گوشت و محصولات لبنی مهندسی زیستی می تواند منجر به افزایش مصرف گوشت شود.

دانشمندان مدت‌هاست به این نکته اشاره کرده‌اند که به‌ویژه مردم کشورهای صنعتی به دلایل بهداشتی و پایداری بیشتر باید گوشت کمتری بخورند.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما