احتیاط دلار در بورس تهران

[ad_1]

بورس در معاملات هفته دوم اسفند هنوز قدرتی برای افزایش میانگین موزون قیمت نداشته است. این امر منجر به کاهش 0.6 درصدی شاخص کل بورس شد. در عین حال، شاخص همگن برای مدت مشابه بیش از یک درصد افزایش یافت. بررسی ها نشان می دهد که با توقف توانایی حفظ سهام بزرگ بازار، ترس دلار از توافق هسته ای بار دیگر بورس ایران را تحت الشعاع قرار داده است، بنابراین حتی افزایش قابل توجه تقاضا در بازارهای بین المللی ممکن است منجر به افزایش عمده شاخص سهام نشود. در هفته های اخیر هزینه عملیات خرده فروشی نیز نشان دهنده رکود در بازار بود و خروج سرمایه واقعی، هرچند با سرعت کمتر، ادامه یافت.

به گزارش دنیای اقتصاد، بورس تهران در حال حاضر تا حد زیادی نسبت به توسعه کالایی ناشی از جنگ در اروپای شرقی و افزایش قیمت کالاها بی تفاوت است و درهای آن همچنان بر پاشنه برجام و مذاکرات است.

تقابل شاخص های بورس

هفته ها یکی پس از دیگری دنبال می شود و صرافی 1400 کم کم به پایان می رسد. یک هفته دیگر با عدم قطعیت سهام و عرضه روز چهارشنبه به پایان رسید و بورس تهران پس از تعارضات مثبت و منفی این هفته به بازدهی منفی خود پایان داد. بر این اساس، معاملات آخرین روز معاملاتی این هفته به پایان رسید و شاخص کل بورس دوره مذکور نسبت به هفته گذشته 0.6 درصد کاهش داشت. در میان رقبا، وضعیت تفاوت چندانی نداشت. قیمت دلار در بازار ارز تهران در هفته گذشته 0.38 درصد کاهش یافت و در بازار طلا هر قطعه سکه امامی به کانال 11 میلیون تومان رفت تا ریزش بیش از یک درصدی را احساس کند. هفته دوم اسفند

بر اساس داده ها و آمار، سردرگمی ناشی از طولانی شدن روند مذاکرات تسلیحات هسته ای باعث شده است که گروه های مبتنی بر کالا در بین دلالان بورس کمتر مورد استقبال قرار گیرند. بسیاری معتقدند در شرایط کنونی با توجه به افزایش قیمت های جهانی در سایه تورم و جنگ در اروپای شرقی، فرصت مناسبی برای سهام دلاری فراهم شده است تا با افزایش قیمت ها بخشی از زیان روزها و ماه های اخیر را جبران کنند. این در حالی است که با وجود افزایش سریع قیمت کالاها در سراسر جهان، بورس ها همچنان از کاهش قیمت ها در بازار ارز بیم دارند و این ریزش احتمالی نمادهای دلار را تحت تاثیر دلار تحت الشعاع قرار می دهند.

البته لازم به ذکر است که این ترس در نمادهای ریال وجود ندارد و انعکاس مثبت برجام در این نمادها می تواند منجر به افزایش شاخص همگن حتی در هفته معاملاتی کم مانند هفته قبل شود. تا هفته اول اسفند ارقام ثبت شده در بورس نشان می دهد که طی هفته گذشته شاخص همگن با شاخص کل تفاوت داشته و توانسته 1.2 درصد افزایش یابد. اکنون گفته می شود شرکت های بازار در بازار می توانند از توافق و احیای برجام در کوتاه مدت و بلندمدت سود ببرند. بر این اساس می توان گفت که بازار در وضعیت تحلیلی دوگانه ای قرار دارد که انتظار می رود صنایع داخلی با توجه به اینکه انتظار می رود در صورت ثمربخشی مذاکرات هسته ای وضعیت آنها بهبود یابد و صنعت دلار آسیب ببیند، تقاضا را افزایش دهند. اگر قیمت ارز به صورت احساسی کاهش یابد. با کاهش قیمت ها مواجه شد. همین امر باعث شده است تا رویکرد بازاری متفاوتی نسبت به این دو نوع نماد داشته باشد.

جنگ و صلح

با نگاهی به وقایع هفته گذشته می توان دریافت که اگرچه در حوزه معاملات سهام تغییر محسوسی نداشته است، اما طی روزهای معاملاتی هفته قبل تغییراتی در سیاست بین الملل و اقتصاد جهانی رخ داده است که می تواند کوتاه مدت باشد. و بلند مدت بورس تهران نیز متضرر خواهد شد. آغاز جنگ اوکراین و روسیه به عنوان دو بزرگ ترین تامین کننده غلات جهان و همچنین تأثیر آن بر بازارهای انرژی، بسیاری از تحلیلگران را در بازارهای جهانی و داخلی مجبور کرده است تا منتظر موجی از رویدادها در صورت های مالی شرکت ها باشند. بر اساس تجربه برجام، از ابتدای مذاکرات تا پایان آن در سال 92 تا 94، اکنون بسیاری از فعالان بورس تنها به نتیجه مذاکرات وین نگاه می کنند. در سطح بین‌المللی، تحولات ژئوپلیتیک در اروپای شرقی و پیامدهای بلندمدت آن بر بودجه‌های نظامی، بسیاری از مفسران را وادار به تغییر رویکردهای تحلیلی خود کرده است. این تغییر در بودجه ممکن است از طریق تغییر در مخارج کلان دولت بر بازارهای کالایی نیز تأثیر بگذارد. در حال حاضر ترکیب این عامل به همراه ضخیم شدن ترازنامه بانک های مرکزی بزرگ ترین اقتصادهای جهان منجر به افزایش انتظارات تورمی در بخش کالایی شده است و بسیاری از تحلیلگران معتقدند روند قیمت کالاها در میان مدت افزایش خواهد یافت. دیروز قیمت نفت در محدوده 110 دلار در هر بشکه بود. همین چند ماه پیش، در آگوست 2012، قیمت طلای سیاه حدود 62 دلار در نوسان بود.

افزایش قیمت نفت و گاز انتظارات برای افزایش قیمت پتروشیمی ها و فرآورده های پالایشی را افزایش داده است که در صورت تداوم می تواند تاثیر بسزایی بر شرکت های فعال در این بخش در بورس کشور داشته باشد. علاوه بر این، روند فلزات اساسی و فلزات غیرآهنی همچنان رو به رشد است. پیش بینی می شود قیمت محصولاتی مانند روی، آلومینیوم، مس و فولاد افزایش یابد. طبیعتا تمامی این محصولات که در بورس تهران عرضه می شوند در هفته های آتی تاثیر مثبتی بر این روند صعودی خواهند داشت و با فرض اینکه بورس و فعالان آن تا حدودی از مذاکرات هسته ای احیای برجام مستثنی شوند، می گوییم. می توان انتظار داشت تأثیر این رویدادها بر صورت های مالی شرکت ها و قیمت سهام آنها در بورس و فرابورس نیز مشهود است. اما نتیجه مذاکرات هسته ای که در آخرین روزهای هفته گذشته در اظهارات مذاکره کنندگان اروپایی منعکس شد، نشان می دهد که به هم ریختگی شگفت انگیز معادله هسته ای به دلیل تداوم اختلافات ایران و آمریکا همچنان پابرجاست. . . این امر احتمالاً باعث ترس بازار مبنی بر کاهش شدید نرخ ارز با توجه به توسعه بازار جهانی می شود و در هفته آینده نتوانیم تأثیر نوسانات قیمتی در بازارهای بین المللی را بر قیمت سهام داخلی به شرح زیر مشاهده کنیم. بررسی تجارت کالا نیز نشان می دهد که با وجود بهبود در بازارهای جهانی، قیمت های داخلی افزایش نیافته است. ترس از سقوط دلار مانع تحولات در تالار نقره ای شد. و با وجود افزایش جزئی در قیمت پتروشیمی ها، خرید در این بازار همچنان برای فعالان جذابیت کافی ندارد.

احتیاط و رکود در سالن شیشه ای

بررسی ارقام بازار سهام نشان می دهد که به غیر از تقابل دو شاخص عمومی و تعادلی، وضعیت با عوامل دیگری مانند تغییر مالکیت سهام و ارزش معاملات خرد همچنان در گذشته مطلوب نیست. هفته بورس تهران این روزها را در حالی سپری کرد که تقاضای ضعیف در این بازار به تثبیت قیمت های پایین خرده فروشی منجر شد و در عین حال خالص خرید واقعی را پایین نگه داشت. تقسیم ارزش معاملات خرد بر 5 روز کاری در هفته اول اسفندماه نشان می دهد که از مجموع این روزها، ارزش معاملات خرد در بورس تنها در دو روز از مرز 20 هزار میلیارد تن گذشت. این ارقام در حالی ثبت شد که همان ارقام بد هفته گذشته در بورس تهران تکرار نشد. طی 4 روز پایانی هفته، هیچ روز معاملاتی در سهام خرد به ارقام بالای 20 هزار میلیارد تومان نرسید. بر این اساس، دومین هفته اسفندماه به پایان رسید و میانگین ارزش روزانه معاملات خرد در بورس اوراق بهادار تهران با بیش از 15 درصد کاهش نسبت به هفته اول به 1639 میلیارد تن رسید. اما در کنار این معیار مهم، تحلیل محض تغییر مالکیت نشان می دهد که با وجود ادامه مهاجرت سهامداران خرد از مبادلات بورسی، خروج سرمایه کاهش یافته است. به این ترتیب در مجموع 4 روز کاری هفته منتهی به 10 اسفند ماه 93، 2866 میلیارد و 442 میلیون تن سهم از سبد واقعی سهام به پرتفوی معامله گران بزرگ بورس تهران منتقل شد که کمترین میزان را به خود اختصاص داد. از اواسط نوامبر

همگام با صنایع بورس

در هفته ای که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت ارتفاعی 0.6 درصدی مواجه شد، از 38 صنعت فعال بورسی، 24 گروه در وضعیت بهتری نسبت به این رقم قرار گرفتند و 20 صنعت نیز با افزایش میانگین بورس همراه شدند. . قیمت شرکت های تابعه آن در همین حال، گروه های کوچک همچنان افزایش قیمت سهام را اعلام کردند. در این راستا سه گروه سایر معادن، نساجی و کاشی و سرامیک به ترتیب 18.3، 9.6 و 5.5 درصد نسبت به خودروسازان افزایش قیمت داشتند که در هفته های گذشته به دلیل امیدواری تجار برای احیای برجام نا در اوج تقاضا و افزایش قیمت ها در هفته گذشته، میانگین قیمت ها 6.1 درصد به پایین ترین سطح در این زمینه سقوط کرد. نگرانی یاران از احتمال به تعویق افتادن مذاکرات احیا به دلیل تشدید درگیری ها در اروپای شرقی و البته شناسایی سود از دلایل اصلی کاهش قیمت این گروه بوده است.

[ad_2]

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما