تحول در اخذ وجوه بانکی؛ وام گمرکی ممنوع شد؟!

[ad_1]

فرارو- محمد باکر کلیباف از دستور رهبر معظم انقلاب به کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر عدم واریز مازاد بر بانک ها در بودجه 1401 خبر داد. رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد نیز نسبت به افزایش مزایای تکلیفی برای نظام بانکی هشدار دادند. به گفته کارشناسان، افزایش مزایای دستوری اگرچه در دولت یا مجلس به عنوان «حمایت از اشتغال یا فقرا» درج شده است، اما چرخه ای را ایجاد می کند که در نهایت منجر به افزایش تورم می شود.

به گزارش فراار، افزایش تعداد وام های تکلیفی بانک ها، تعادل منابع و هزینه های بانک ها را به هم می زند. در چنین شرایطی بانک ها به بهانه مزایای تکلیفی مجوز اضافه برداشت از بانک مرکزی دریافت می کنند. منابعی که از پایه پولی تامین می شود و نسبت را تا حدود 7 برابر افزایش می دهد منجر به افزایش نقدینگی می شود. در نهایت اعمال شرایط اجباری در ایستگاه اول باعث افزایش تورم در ایستگاه آخر می شود. تورم بالا که بیشترین آسیب را به اقشار ضعیف جامعه وارد می کند و فضای کسب و کار را مختل می کند.

تحول در اخذ وجوه بانکی؛  وام گمرکی ممنوع شد!دولت و مجلس از اعطای وام به بانک ها منع شدند
عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه ممنوعیت عدم ارائه وام تکلیفی مجلس و دولت به بانک ها بسیار حائز اهمیت است، گفت: این موضوع می تواند خبر بسیار خوبی هم برای بنگاه های کوچک و متوسط ​​باشد و هم واسطه خوبی برای افزایش بازپرداخت وام های خرد باشد. k هم اکنون عموم مردم می توانند با توجه به منابع محدودی که بانک ها با آن مواجه هستند، سیستم پرداخت را در سیستم بانکی بهبود بخشند.

وی افزود: در حال حاضر بانک ها وجوه تکلیفی را به 5 روش پرداخت می کنند که تبعات زیادی برای بانک ها و اقتصاد کشور دارد، اول اینکه دولت و مجلس بانک ها را موظف به پرداخت وجوه به برخی شرکت ها و موسسات می کنند. اتلاف منابع

آرگون گفت: ثانیاً دولت بانک ها را ملزم به خرید آنها با انتشار اوراق قرضه و بدهی می کند که همچنان یک ابزار اجباری است. ثالثاً، برخی افراد نیز به دنبال دریافت وجوه از بانک ها تحت تعهدات دولتی هستند. با توجه به کسری بودجه دولت، استقراض دولت از بانک ها همیشه انجام می شود و در نهایت با توجه به اینکه خود بانک ها تجارت می کنند، بخشی از منابع بانک ها در واقع صرف حمایت از این واحدها می شود، البته اگر از این 5 مشکل جلوگیری کنید. برای اعطای وام به مردم و همچنین شرکت ها و کارخانه های کوچک و متوسط.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: از سوی دیگر برای تامین مالی بنگاه های بزرگ باید بازار سرمایه وارد عمل شود و این کار را انجام دهد. اصولاً وجوه ارائه شده توسط بانک ها کوتاه است. در مورد هزینه افزایش تولید، اینکه شرکت‌های بزرگ می‌خواهند از پولی که از بانک‌ها دریافت می‌کنند برای راه‌اندازی پروژه‌های عمرانی خود استفاده کنند، قطعاً یک موضوع بلندمدت است و توان پرداخت آن را ندارند. برای پرداخت اعتبارات

وی ادامه داد: برای این کار شرکت های بزرگ باید خود را از طریق بورس تامین مالی کنند اما از سوی دیگر با توجه به اینکه بنگاه های کوچک و متوسط ​​خواهان افزایش ظرفیت تولید خود هستند، می توانند در چنین شرایطی از وجوه بانکی استفاده کنند. دستان خود را باز کنید تا در قالب وام های خرد 100 میلیون تومانی به مردم فرصت داده شود که می تواند گره از کار بسیاری از مردم باز کند، بنابراین این تصمیم را باید نشانه خوبی دانست و امیدوار بود در عمل به طور کامل عملی شود.

آرگون همچنین با اشاره به سهولت در اعطای وام های خرد به مردم از طریق اعتباربخشی، گفت: در سال های اخیر مردم برای دریافت وام باید به دنبال ضامن رسمی و همچنین ارائه مدارکی مبنی بر کسورات از حقوق و چک بوده اند که این یک امر است. مشکل بزرگ برای مردم.” اما با توجه به تغییر شرایط و استفاده از روش اعتباری، اخذ وام بانکی آسان شده است.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما