تورم حداقل 40 درصدی در سال آینده با حذف دلار 4200

[ad_1]

فرارو- در حالی که این روزها بودجه سال آینده در مجلس در حال بررسی است، هدف ارز 4200 تومانی همچنان مشخص نیست و دولت اصرار دارد که ارز مورد نظر است، اما نمایندگان در کمیسیون مختلط دو بار با آن مخالفت کردند، در حالی که سهم ارز 4200 تومانی رابطه مستقیمی با سرنوشت دارد.

به گزارش فرارو، مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی جنبه های مختلفی دارد. فرارو «دولت می خواست فورا ارز مورد نظر را حذف کند. وجود آن به هیچ وجه منطقی و به نفع مردم نبود، زیرا باعث ایجاد یک شوک تورمی بسیار شدید می شد که منجر به افزایش قیمت ها در بازار می شد، بنابراین با توجه به شرایط موجود. فعلاً نباید فوراً این کار انجام شود، به همین دلیل مجلس هم دخالت کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه حذف ارز 4200 تومانی باعث افزایش قیمت تمام شده تولید کالا می شود، بنابراین مبنای ارز واردات از 4200 تومان به 23000 تومان تغییر می کند که این نرخ در بودجه سال آینده است که باعث می شود کالاهای بیش از یکی دو سال آینده که شامل غلبه ارز می شود، تقریباً 150 درصد رشد خواهد کرد.

عزتی گفت: این در شرایطی است که ارز ترجیحی سایر کالاها و خدمات را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به افزایش قابل توجه قیمت ها شود، بنابراین در این زمینه مجلس و دولت باید به توافقی تدریجی و طولانی مدت برسند. ” ارز 4200 تومانی را حذف کنید زیرا امکان ادامه تخصیص ارز مورد نظر برای همیشه وجود ندارد و در صورت برقراری مجدد برجام و رفع تحریم ها، این موضوع می تواند زمینه ساز خروج ارز 4200 تومانی باشد.

تورم حداقل 40 درصدی سال آینده با ارز 4200 تومانیبرجام مقصد ارزی 4200 تومانی را مشخص می کند
مرتضی افگه، کارشناس مسائل اقتصادی گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه نه مجلس و نه دولت نمی خواهند مسئولیت توقیف ارزهای 4200 تومانی را بر عهده بگیرند، گفت: تصمیمی گرفته شده است. به نظر می رسد دولت و مجلس این سوال را به یکدیگر منتقل می کنند.

وی افزود: به تعبیری می توان گفت دولت و مجلس از تبعات تورمی انحلال ارز 4200 هراس دارند و این تاخیر در تصمیم گیری به این دلیل است که منتظر برجام هستند. تکلیف و رفع تحریم ها خواهیم دید که 4200 تومان واریز می شود.

وی گفت: با توجه به اینکه دلارهای بلوکه شده ایران در کشورهایی مانند کره جنوبی، ژاپن، هند و عراق منتشر می شود، ممکن است دولت بخشی از افزایش قیمت را از طریق انحلال ترجیحی پوشش دهد و به نوعی بازار را کنترل و مدیریت کند. اگر برجام به طور کامل منحل شود، وضعیت اقتصادی کشور بسیار بد خواهد بود و هرگونه تصمیم برای لغو ارز تبعات بسیار سنگینی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برخی از اقتصاددانان نیز از حذف ارز 4200 تومانی حمایت می کنند، افزود: این اقتصاددانان وضعیت اقتصادی کنونی و سیاست و سیستم تصمیم گیری اشتباه کشور را درک نمی کنند، در حالی که لغو قیمت 4200 تومانی به نحوی به شدت افزایش می یابد، بنابراین نمی توان آن را به راحتی انجام داد.

افکا ادامه داد: اگرچه برخی از مقامات بلندپایه دولتی و نمایندگان مجلس نیز به دنبال حذف یارانه گندم و دارو هستند، اما این موضوع حتی در صورت احیای برجام می تواند عواقب بسیار جبران ناپذیری داشته باشد، بنابراین تصمیم گیری در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد. مهم.” با وسایل مردم و سفره آنها

وی با اشاره به اینکه پس از احیای برجام لازم است اقداماتی در داخل کشور برای رفع تبعات تورمی انحلال ارز 4200 تومانی انجام شود، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در این زمینه خروج ایران از لیست سیاه TF است. ما به هیچ وجه نمی توانیم از فرصت برای رفع تحریم ها استفاده کنیم، بنابراین باید بلافاصله و بعد از تعیین برجام شرایط را شناسایی کنیم تا بتوانیم از فرصت استفاده کنیم. لغو تحریم ها

وی گفت: در 6 ماهه اول سال آینده با تورم حداقل 40 درصدی مواجه خواهیم بود زیرا در حالی که دلارهای نفتی می خواهند برگردند. حداقل چند ماه طول می کشد تا کشور وارد شود و وارد شود. افزایش فروش نفت در حال تثبیت است، بنابراین نمی توان انتظار معجزه ای از احیای برجام داشت، از سوی دیگر بسیار مهم است که با غرب موافق باشیم.

[ad_2]

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما