خودرو از اوج تولید سقوط می کند

[ad_1]

روند رو به رشد ماهانه تولید سه خودروساز بزرگ کشور در بهمن ماه متوقف شد که به نظر می رسد ناشی از تغییر تاکتیک خودروسازان (اولویت بندی محصولات معیوب) و کمبود قطعات داخلی باشد. به گزارش کدال بورس ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، سه خودروساز وابسته به دولت در 11 ماهه امسال در مجموع 804 هزار و 995 دستگاه خودرو تولید کردند که حدود 90 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

این در حالی است که بر اساس صورت های مالی خودروسازان، تولید ماهانه آنها در بهمن ماه تنها 66 هزار و 503 دستگاه بوده که نسبت به دی ماه 25 درصد کاهش را نشان می دهد. این کاهش زمانی اتفاق افتاد که خودروسازان به اوج تولید ماهانه در ژانویه رسیدند و تیراژ تقریباً 89000 دستگاه را ثبت کردند. اکنون آمارها نشان می دهد که خودروسازان در ماه فوریه به اوج تولید خود رسیده اند. به این ترتیب پس از فروردین، اردیبهشت و مرداد، کمترین تیراژ ماهانه در بهمن ماه به ثبت رسید.

با توجه به روند تولید در بهمن ماه و احتمال زیاد به همین منوال در اسفند ماه، برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو در سال جاری اجرایی نمی شود. طبق برنامه وزارت صمت، سه خودروساز بزرگ کشور قرار بود در سال جاری نزدیک به 1.1 میلیون دستگاه خودرو تولید کنند. این در حالی است که با توجه به تولید 11 ماهه (حدود 805 هزار دستگاه)، سه خودروساز بزرگ کشور باید در آخرین ماه سال حدود 300 هزار دستگاه داشته باشند که دقیقاً اتفاقی نیست. با توجه به روند ماهانه تولید خودروسازان در سال جاری، به نظر می رسد در بهترین حالت، 100000 دستگاه خودرو در اسفند تولید شود (به دلیل تغییر تاکتیک خودروسازان و مشکل کمبود قطعات یدکی، بعید به نظر می رسد این اتفاق دوباره تکرار شود).

به این ترتیب مجموع تولید سه خودروساز بزرگ کشور در سال جاری در نهایت به حدود 900 هزار دستگاه خواهد رسید. این پیش بینی نشان می دهد که خودروسازان در بهترین حالت از برنامه تولید وزارت صمت در سال جاری 200 هزار دستگاه عقب خواهند ماند.

این نشان می دهد که سیاست وزارت صمت در صنعت خودرو جواب نداده و نیاز به تغییرات اساسی به ویژه در حوزه قیمت گذاری است. سیاست هایی مانند قیمت گذاری دستوری و حضور دولت در صنعت خودرو، دومین صنعت بزرگ کشور را در شرایط سختی قرار داده است، به طوری که نه تنها کیفیت محصول مطلوب نیست، بلکه تولید و عرضه نیز مناسب نیست.

اما دو دلیل وجود دارد که خودروسازان از چنین بهمن شدیدی متضرر شده اند. یکی تغییر تاکتیک خودروسازان و دیگری کمبود قطعات یدکی. دلیل اصلی اما احتمالاً تغییر تاکتیک های شرکت های خودروسازی است.

گفته می شود خودروسازان طی چند هفته گذشته اولویت هایی را برای تکمیل و تجاری سازی محصولات معیوب تعیین کرده اند و در نتیجه رشد تیراژ نه تنها متوقف نشده، بلکه تولید نیز به شدت کاهش یافته است. محصولات ناقص خودروهایی هستند که به دلیل نداشتن قطعات دپو به خودروسازان تحویل داده نشده اند. در مورد علت دپوی این خودروها دو ادعا وجود دارد. یکی — تولید کنندگان خودرو ، و از سوی دیگر — تنظیم کننده. خودروسازان می گویند که قطعات یدکی آن کم است و تا زمانی که تکمیل نشود در دسترس نخواهند بود.

در همین حال، نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، احتمال انباشته شدن این خودروها را تایید کرده اند. بالاخره در دسترس نبودن این خودروها در بازار نیز در افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است و البته با تجاری سازی آن ها امکان کاهش یا حداقل کنترل قیمت خودرو در بازار وجود دارد.

تا همین چند هفته پیش اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت و از این رو خودروسازان افزایش تولید، البته از طریق تولید محصولات معیوب بود. در واقع وزارت صمت برای آمارگیری بر ادامه تولید بی وقفه اصرار داشت، در حالی که افزایش تیراژ ازدواج اهمیت کمتری داشت. در عین حال حساسیت در پارکینگ های مملو از خودروسازان بسیار بالا رفته و با ورود قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت خودروسازان را مجبور به تغییر تاکتیک کرده است. تاکتیک جدید خودروسازان اما اولویت بندی محصولات معیوب است تا تولید روزانه را کاهش داده و تکمیل و تجاری سازی محصولات معیوب را در اولویت قرار دهند.

با توجه به اینکه این تغییر تاکتیک از چند هفته پیش آغاز شد، آثار آن در آمار تولید بهمن منعکس شد. اگرچه این تاکتیک به ضرر تولید بود و وزارت صمت و خودروسازان مجبور به موافقت با آن شدند، اما به نظر می رسد رویکرد درستی در پیش گرفته شده است. اولویت بندی محصولات معیوب از طرق مختلف می تواند به نفع خودروسازان و البته مشتریان باشد. علاقه خودروسازان به این امر کاهش فشار خارجی به انبار برای رفع بار تجمع روی پیشانی است.

مزیت اولویت خودروهای معیوب برای مشتریان نیز افزایش عرضه در بازار است که در قالب افزایش فروش هفتگی خودروسازان خود را نشان می دهد. طبیعتاً هر چه تعداد خودروها در فروش هفتگی بیشتر بفروشند، تقاضا در بازار آزاد کمتر می شود و این ممکن است تا حدودی به کنترل قیمت ها کمک کند (البته قیمت خودرو همچنان متناسب با انتظارات تورمی و نرخ ارز در نوسان است). . او انجام می دهد).

اما مشکل دیگری که خودروسازان در فرآیند تولید با آن مواجه هستند کمبود قطعات داخلی است. همین چند روز پیش انجمن قطعه سازان تهران طرحی را منتشر کرد مبنی بر اینکه به دلیل تاخیر در تقاضای شرکت های قطعه سازی، روند تامین قطعات یدکی با شکست مواجه شده است. گفته می شود قطعه سازان بیش از 45 هزار میلیارد تن از خودروسازان طلب دارند و این موضوع در هفته های اخیر حساسیت بیشتری پیدا کرده است.

در پایان هر سال، قطعه سازان تمایل دارند بیشتر و بیشتر بر روی مطالبات معوق خود مانور دهند و از هر تاکتیکی برای به دست آوردن آنها استفاده کنند. یکی از این تاکتیک ها کند شدن روند ارسال قطعات به خطوط تولید خودروسازان است که شنیده ها حاکی از آن است که اخیرا انجام شده و ادامه خواهد داشت.

این موضع قطعا بر تولید خودرو تاثیر منفی خواهد گذاشت و باید منتظر ماند و دید واکنش خودروسازان چه خواهد بود.

نوسانات تولید خودروسازان

بیایید نگاهی دقیق به آمار تولید ۱۱ ماهه امسال داشته باشیم و ببینیم در این مدت چه نوساناتی در تولید خودروسازان رخ داده است. بر اساس صورت های مالی منتشر شده، بیشترین تیراژ 11 ماهه امسال مربوط به ایران خودرو است که توانسته 429 هزار و 802 دستگاه انواع محصولات سوری را تولید کند. ایران خودرو در مقایسه با 11 ماهه سال گذشته حدود 2200 محصول بیشتر تولید کرده است. ایران در ماه فوریه 48494 دستگاه خودرو تولید کرده است. در بین محصولات ایران خودرو، گروه پژو بیشترین تیراژ را در 11 ماه امسال داشته است. تولید 288 هزار و 842 دستگاه از محصولات خودروسازی ایران در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 8 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که ایران تا پایان بهمن ماه 46 هزار و 527 دستگاه خودرو سمند تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 2 هزار دستگاه کاهش داشته است.

آبیاری راه ویژه دنا نیز در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 4 هزار دستگاه کاهش داشته و در این مدت 46 هزار و 399 دستگاه از این محصول تولید شده است. اما کاهش تولید ایران خودرو در پژو، دنا و سمند با رانا جبران شد، به طوری که در 11 ماهه امسال تولید این محصول از 11664 دستگاه به 33287 دستگاه افزایش یافت که تقریباً سه برابر شد.

بر اساس آمار ایران خودرو، 7951 دستگاه برای تارا ثبت شده و این شرکت در 11 ماهه امسال نیز 6693 دستگاه هایما تولید کرده است. تولید هایما از 11 ماه اول سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

برویم سراغ سایپا و ببینیم وضعیت تولید ۱۱ ماه امسال در این شرکت چگونه بوده است. دومین خودروساز بزرگ ایران در 11 ماهه امسال نزدیک به 270 هزار دستگاه خودرو تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.5 درصد رشد داشت. تولید ماهانه این شرکت در بهمن ماه تنها 12774 دستگاه بوده است.

پرمصرف ترین محصول سایپا در 11 ماهه امسال تیبا بوده که نزدیک به 250 هزار دستگاه تولید کرده است. تولید این محصولات نسبت به 11 ماه سال گذشته بیش از 16 درصد افزایش داشته است.

همچنین سایپا تا پایان بهمن ماه امسال 19 هزار و 653 دستگاه خودرو شاهین با تیراژ کمتر از 2 هزار دستگاه در مدت مشابه سال گذشته تولید کرد. یکی دیگر از محصولات سایپا برای دوره مورد بررسی، آریو است که تنها 130 دستگاه تیراژ دارد.

اما پارس خودرو، سومین خودروساز بزرگ ایران، کمترین تیراژ و بالاترین نرخ رشد را در 11 ماه سال جاری به ثبت رساند. مجموع تولید این شرکت تا پایان بهمن ماه 105 هزار و 413 دستگاه بوده که نسبت به 11 ماهه سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است. با این حال، خودروسازان تنها 5262 دستگاه در باخمن تولید کردند.

بیشترین تولید پارس خودرو در دوره مورد گزارش کوئیک با تیراژ 86 هزار دستگاه بوده است.

تولید کوئیک در پارس هودرو نسبت به 11 ماهه سال گذشته حدود 54 درصد افزایش داشته است. همچنین این شرکت در 11 ماهه امسال بیش از 18 هزار دستگاه ساینا تولید کرده که تقریباً سه برابر مدت مشابه سال گذشته است. یکی دیگر از محصولات 11 ماهه پارس خودرو برلیانس با تیراژ 594 دستگاه است.

[ad_2]

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما