سناریوهای مختلف نرخ دلار در سال 1401

[ad_1]

فرارو- دبیرکل کانون صرافان معتقد است با توجه به بسته شدن بودجه 23 هزار تومانی سال آینده، در صورت تداوم روند نزولی بازار ارز، دلار به زیر 23 هزار تومان نمی رسد. از سوی دیگر در سه ماهه گذشته قیمت دلار از 30 هزار و 500 تن به سمت 25 هزار تن پیش رفت و در صرافی ها به 24 هزار تن رسید.

به گزارش فرارو، سعید محتهدی عواملی چون افزایش قیمت نفت، نتایج امیدوارکننده مذاکرات وین، شدت لغو تحریم ها و … را منشأ نزول بازار ارز دانست و گفت: در این راستا شاهد کاهش قیمت نفت هستیم.

اگرچه دلار در چند روز گذشته در مراحل اولیه کانال 26000 باقی ماند، اما علیرغم اخبار منتشر شده، 10 روز از بازگشت دلار به محدوده 26000 تنی می گذرد، اما اسکناس های آمریکا هیچ نشانه ای از پیشروی یا فتح سنگرهای جدید نشان نداده است. . او همچنین دلایل قانع کننده ای برای عقب نشینی به کانال 25 هزار تومانی نیافت.

بازار ارز معمولا خیلی سریع به اخبار سیاسی واکنش نشان می دهد، اما همزمان با انتشار اخبار ضد و نقیض درباره احیای برجام، رفتار دلار تغییر نمی کند. دلار روز چهارشنبه در بازار آزاد با رقم 26 هزار و 200 تومان به فعالیت خود پایان داد و نسبت به تعطیلات دلاری عید سعید فطر 30 تومان ارزان شد.

سناریوهای قیمت در 1401 دلارپیش بینی دوره در سال آینده
وحید شقاقی شهری، کارشناس مسائل اقتصادی گفتگو با فرارو وی با اشاره به اینکه در سال آینده دو سناریوی نرخ ارز قابل پیش بینی است، گفت: در سناریوی خوش بینانه اگر برجام حداقل یا حداکثری انجام شود بازار ارز را آرام می کند و از افزایش قیمت ها جلوگیری می کند.

وی افزود: از سوی دیگر با تهاجم روسیه به اوکراین، قیمت نفت به بالای 100 دلار افزایش یافته و منجر به افزایش قیمت نفت شده است که منجر به افزایش درآمدهای ارزی ایران شده است که بیش از 95 درصد از غیرنفت ایران را افزایش داده است. -صادرات نفت

شقاگی گفت: همچنین با دور شدن کشورها از اوج تاج و بازگشت اقتصاد جهانی به روال عادی، این موضوع قیمت جهانی فلزات را افزایش داده است، از سوی دیگر با توجه به اینکه ایران دارای معادن فراوان و صادرات فلزات و مواد معدنی ایران است. بالا هستند.» همچنین منجر به افزایش درآمدهای ارزی ایران شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تراز ارزی کشور را می توان در سال آینده مثبت پیش بینی کرد، افزود: بنابراین می توان انتظار داشت که احیای برجام در سال آینده هر چند در یک سناریوی بدبینانه، وضعیت خوبی برای اقتصاد ایران باشد. اگر مذاکرات با برجام به نتیجه نرسد، احتمالا موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت می رود که دلار را بالای 30 هزار تومان می رساند، اما معتقدم با توجه به شرایط پیش آمده تا پایان برجام برقرار و تحریم ها برداشته می شود. .

وی درباره پیش بینی نرخ ارز برای سال آینده نیز بیان کرد: با توجه به افزایش درآمدهای ارزی و وضعیت اقتصادی که بهبود خواهد یافت، دلار از 23 تا 25 هزار تومان در نوسان خواهد بود، اما اگر بنا به دلایلی برجام به … نتیجه در بالا، دلار وارد کانال 30 هزار تومان می شود، اما این موضوع از یک سو به دلیل افزایش قیمت نفت به دلیل جنگ اوکراین و افزایش قیمت فلزات به دلیل بهبود تاج ها باید مورد توجه قرار گیرد. درآمد ارزی کشورمان افزایش چشمگیری خواهد داشت، اما از طرفی اگر برجام را حذف کنیم این دو عامل روی هم تاثیر می گذارند و نرخ ارز به حدود 30 هزار تن می رسد.

شقاگی خاطرنشان کرد: با احیای برجام، انتظارات تورمی نیز کاهش خواهد یافت. البته انتظارات تورمی کنترل خواهد شد و این امر بر بازار ارز تاثیر می گذارد، از سوی دیگر بانک مرکزی می تواند بازار ارز را کنترل و مدیریت کند. آسان تر، که منجر به ثبات بازار ارز خواهد شد.

[ad_2]

Walker Jimenez

طرفدار تلویزیون آزاد. علاقه مندان به سفر نرد وب. گیمر. علاقه مندان به الکل ارتباط دهنده. نینجا غذا. پیشگام آبجو.

تماس با ما