مروری بر زندگی و شعر مهدی آهوان ثالث

[ad_1]

فراروـ مهدی آهوان ثالث یکی از شاعران نامدار معاصر ایران است که شعرش م.امید بوده و در مشهد به دنیا آمده است. او در میان شاعران زمان خود به دلیل خلق اشعار مختلف در دو سبک کلاسیک و نیمه کلاسیک متمایز است و توانسته ترکیبی شگفت انگیز بین آنها ایجاد کند. اخوان در سرودن اشعار حماسی نیز شاعر ماهری است.

او شعر را محصول بی حوصلگی انسان در لحظاتی می داند که در پرتو شعور نبوی است. در ادامه این مقاله مروری کوتاه بر زندگی، شعر و آثار مهدی آهوان ثالث خواهیم داشت، با این امید که بتوانیم سهمی کوچک در آشنایی و آشنایی با بزرگان و نامداران فرهنگ کشورمان داشته باشیم. و ادبیات

زندگی و زمان

مهدی آهوان ثالث در دهم اسفند سال 1307 هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. مادرش مریم و پدرش علی نام داشت که سال ها به مشهد و به روستای فهرج یزد کوچ کردند. مهدی در بدو تولد از یک چشمش نابینا بود و به گفته خودش پس از مدتی به مداوای پدر و نذر و نیاز مادرش به امام رضا (ع) سلامتی خود را به دست آورد و هر دو چشمش نابینا شد. اخوان ثالث تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مشهد به پایان رساند و از هنرستان صنعتی فارغ التحصیل شد. در سال 1327 مشهد را ترک کرد و برای ادامه زندگی به پایتخت رفت و در یکی از مدارس اطراف تهران معلم شد.

بعداً اخوان به مطبوعات مراجعه کرد و در برنامه های فیلم و رادیو شرکت کرد. مدتی کارگردانی برنامه های ادبی و دوبله مستند در استودیو گلستان را آغاز کرد. او در سال 1332 پس از کودتای 28 مرداد به همراه بسیاری دیگر از اهالی کلام دستگیر و زندانی شد. اما پس از مدت کوتاهی از زندان آزاد شد. در سال 1329 با پسر عمویش ایرانی آهوان ثالث ازدواج کرد که حاصل آن سه دختر به نام‌های لاله، لولی، تنگسل و سه پسر به نام‌های طوس، زرتشت و مزدک علی بود. یکی از اتفاقات تلخ آن دوران برای مهدی آهوان ثالث در آن سال ها فوت دو فرزندش بود. دخترش تنگسل در سال 1342 چهار روز پس از تولدش فوت کرد و اولین دخترش لاله در سال 1353 در سن 20 سالگی در رودخانه کرج غرق شد.

اخوان ثالث پس از آن واقعه و در سالهای پس از انقلاب منزوی شد و اکثراً تنها هستند. تنها فعالیت مهم اخوان در آن سالها سفر او به آلمان بود که در سال آخر عمرش انجام شد. در این سفر که به دعوت خانه فرهنگ آلمان انجام شد، وی به همراه همسرش و محمدرضا شفیعی کدکنی به کشورهای فرانسه، دانمارک، سوئد، نروژ و انگلیس سفر کردند و در محافل ادبی که توسط فرهنگ دوستان ایرانی برگزار می شد به شعرخوانی پرداختند. مهدی آهوان ثالث سرانجام در چهارم شهریور 1369 در تهران و بیمارستان مهر دیده درگذشت و پیکرش در شهر طوس و در جوار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد.

شعر اخوان ثالث

مهدی از کودکی به شعر و ادبیات علاقه داشت و گویا ذوق و استعداد شعری را از مادرش به ارث برده است. او نواختن تار را از کودکی آغاز کرد و همواره به موسیقی اصیل ایرانی علاقه داشت و رگه هایی از این علاقه را در اشعارش می توان دید. اخوان ثالث در شعرهای من ام. امید گفت: در مشهد و در سال های جوانی که برای اولین بار به شعر روی آوردم، به انجمن ادبی به ریاست استاد نصرت منشی باشی دعوت شدم. هر بار که شعرم را می خواندم می پرسیدی لقبت چیست؟ به نظر ایشان، داشتن تخلص برای هر شاعری واجب بود و چون من تخلص نداشتم، خود استاد باشی نام امید را برای تخلص من انتخاب کرد.»

اخوان ابتدا با خلق قصیده به سبک خراسانی، مثنوی و غزلی شهرت یافت و با انتشار نخستین مجموعه شعر خود با عنوان ارگانون در سال 1330، قدرت و مهارت خود را در سرودن شعر کلاسیک فارسی به نمایش گذاشت. آشنایی با نیما یوشیدج نقطه عطفی در زندگی اخوان بود، قبل از اینکه مسیر شعری او تغییر کند و شروع به سرودن اشعار جدیدی از نیما کرد و توانست سبک مستقل جدیدی در این قالب جدید به دست آورد. اخوان اشعار خود را با زبانی بسیار ساده در قالب شعر نو سروده و مفاهیم انسانی را در آنها بیان می کند. اخوان در سال 1334 دومین مجموعه شعر خود را با عنوان «زمستان» منتشر کرد که شاهکار شعری اوست. در این مجموعه تمایل او به نیمه دلی و نوآوری بیشتر نمایان شد.

اخوان در «زمستان» با آشنایی با سبک کلاسیک شعر فارسی، به ویژه شعر خراسان، آگاهانه گرایش خود را به سبک آلمانی نشان می دهد و ارتباط خود را با شعر کلاسیک حفظ می کند. اشعار اخوان خاستگاه اجتماعی دارد و بازتابی از زندگی مردم زمان خود است. اشعار او لحنی حماسی نیز دارد که آمیخته به قدرت و وزن شعر خراسانی و در عین حال دارای سروده های تازه ای است. هنر اصلی اخوان تلفیقی از شعر قدیم و سبک مدرن بود که آن را به سبکی خاص در این زمینه تبدیل کرد که بسیار تأثیرگذار بود. اشعار اخوان در دهه های 30 و 40 دریچه ای به رشد فکری و اجتماعی آن زمان بود، به حدی که بسیاری از روشنفکران و هنرمندان آن زمان با اشعار اخوان دیدگاه های جدیدی پیدا کردند.

آثاری از مهدی آهوان ثالث

از معروف ترین آثار اخوان می توان به مجموعه شعرهای «ارغنون»، «زمستان»، «پایان شاهنامه»، «از این اوستا»، «نظام شکار»، «پاییز در زندان»، عشق”. و کبودی “””” بهترین امید “، اشاره کرد” گزیده اشعار “، “در حیاط پاییزی کوچک در زندان”، “جهنم، اما سرد”، زندگی می گوید، اما باید دوباره زندگی کنی، “تو در دوران باستانی” وای و من تو را دوست دارم “و” شاملو مرد دوست داشتنی است. این انجمن همچنین دارای چندین مقاله تحقیقاتی از جمله تضادها و تضادها، نوآوری و نوآوری از نیما یوشیدژ و هدیه و ملاقات با نیما یوشیدژ است.

نظرات برخی از نویسندگان درباره مهدی آهوان ثالث

نادر نادرپور از ویژگی های شعر آهوان می گوید:
«شعر او یکی از منابع بارز شعر امروز است و تأثیر آن بر خودش و نسل بعد مهم است. برادری میراث شعر و نظریه نیمایی را در هم آمیخت و نمونه ای بود که نوآوری را بدون سنت شکنی بر جای گذاشت.

سیمین بهبهانی درباره اخوان ثالث گفت:
«اخوان یک شاعر سیاسی است که علاقه زیادی به سیاست ندارد، از آن اطلاعی ندارد یا به وضوح ادعای آن را ندارد. شعر او دائماً با رویدادهای سیاسی در کشور غنی می شود.

رضا براژنی در مورد اخوان گفت:
«اخوان به عنوان یکی از مهمترین شاعران عصر ما، کاملاً در ناهماهنگی غوطه ور بود. در واقع هنر او معنا بخشیدن به تمام عناصر ناسازگار و حتی مجزا و نامفهوم است. این مفهوم سازی عناصر نامفهوم، پراکنده و تکه تکه در واقع مشخص کننده ویژگی های اصلی جهان بینی اخوان است».

در پایان مطلب شما کاربران گرامی با یکی از اشعار زیبا و عاشقانه مهدی آهوان ثالث با عنوان دریچه ها آشنا می شوید:

ما به این دلیل هستیم که دو دریچه روبروی یکدیگر قرار دارند
متوجه باشید که چه می گویید و چه چیزی نمی گویید
سلام هر روز سوال و خنده
هر روز برای روز بعد طراحی شده است
زندگی آینه ای از بهشت ​​است اما …
بیشتر از شب و روز تیر و دی
الان قلبم شکسته و خسته.
چون یکی از شیرها بسته است
نه مهر جادو و نه ماه طلسم نشد
لعنت بر سفری که کرد

[ad_2]

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما