چاپخانه دولتی چگونه نقدینگی و تورم را وارد جامعه می کند؟

[ad_1]

فرارو- بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی، تا پایان تابستان امسال نقدینگی به 4 هزار میلیارد تن رسید. بر این اساس میزان نقدینگی در مدت مشابه سال گذشته 40.5 درصد افزایش یافته است.

به گزارش فراار، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کنترل نقدینگی سخت خواهد بود که برای این منظور باید انضباط مالی در بودجه سالانه لحاظ شود. این بودجه فشرده ای است که دولت طی دو سال گذشته با آن مواجه بوده است.

دولت برای تامین کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک مرکزی و فروش اوراق بهادار در بورس شد که نقدینگی زیادی برای جامعه به ارمغان آورد که منجر به افزایش سرسام آور تورم در این مدت شد. بنابراین دولت برای کنترل نقدینگی باید از دستیابی مستقیم یا غیرمستقیم به منابع بانک مرکزی خودداری کند که این امر مستلزم اتخاذ تصمیمات سخت است.

یکی از این تصمیمات دشوار استقلال بانک مرکزی است. در این سال ها دولت های مختلف همواره شعار استقلال بانک مرکزی را سر داده اند، اما متاسفانه در شرایطی که دولت در بحران ارزی و مالی به سر می برد، ناظر بازار پول به طرق مختلف هزینه های عمومی را تحت فشار قرار می دهد.

چاپخانه دولتی چگونه نقدینگی و تورم را وارد جامعه می کند؟چرخه رشد نقدینگی چگونه انجام می شود؟
مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی است گفتگو با فرارو وی درباره نقدینگی بیش از 4 هزار میلیارد تنی گفت: تا زمانی که مشکل تحریم و الحاق به FATF وجود دارد، افزایش نقدینگی غیرقابل جبران است، در این زمینه دولت به دلیل هزینه هایی که متحمل می شود، راه حل نسبی است. . صورت”. در چاپخانه پولی نیست، از طرفی با این اتفاق نقدینگی هر روز بیشتر می شود.

وی افزود: از آنجایی که دولت به دارایی های ارزی خود دسترسی ندارد و به دلیل تحریم ها در کشورهای مختلف بلوکه شده است، به بانک مرکزی دستور می دهد در ازای این وجوه ارزی بلوکه شده ریالی در اختیار دولت قرار دهد تا بتواند در ازای این وجوه ارزی بلوکه شده، ریالی در اختیار دولت قرار دهد. هزینه هایش را تامین کند.» کسری بودجه خود را بدهید و به نوعی جبران کنید.

این دانشمند گفت: از سوی دیگر به دلیل عدم ارائه ارز به بانک مرکزی، بانک مجبور به چاپ پول و توزیع آن در جامعه می شود که باعث رشد بی رویه نقدینگی می شود. آنها را قرار ندهید. برای تبدیل آن به واقعی این چرخه ادامه دارد.

این فعال بخش خصوصی افزود: دولت باید به منابع صادرات نفتی و غیرنفتی دسترسی داشته باشد و در اختیار تجار، تجار و تولیدکنندگان قرار دهد تا بتوانند از طریق واردات مواد اولیه و صادرات نیز تولید کشور را به پیش ببرند. وی ادامه داد: برای اینکه دولت دیگر مجبور به چاپ پول نباشد، تا زمانی که با تحریم روبرو هستیم، به درآمد واقعی برسیم، چاپ پول و افزایش نقدینگی غیرقابل جبران است، زیرا دولت برای تامین هزینه های خود به این کار ادامه می دهد.

وی ادامه داد: در غیر این صورت دولت با توجه به پیش بینی خود از فروش نفت که نوعی فروش آتی است به بانک مرکزی دستور می دهد بدون درآمد واقعی پول چاپ کند که باز هم منجر به افزایش نقدینگی می شود. بنابراین لازم است اقدامات متعددی برای کنترل نقدینگی انجام شود.

این دانشمند خاطرنشان کرد: ابتدا برای کسب درآمد واقعی باید چرخه اقتصادی کشور را شروع کرد. دوم اینکه دولت باید دسترسی به منابع ارزی را تضمین کند که این امر تنها با لغو تحریم ها و پیوستن به FATF امکان پذیر است. در نهایت دولت باید مخارج خود را کنترل کند و به نوعی به سمت کاهش حرکت کند وگرنه افزایش نقدینگی گسترده تر می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تصمیم برای کنترل نقدینگی کاملا مشخص است، خاطرنشان کرد: در این راستا دولت باید تمام این شرکت ها را تنها در حوزه سیاست گذاری و نظارت بر عملکرد، واقعی و اساسی به بخش خصوصی واگذار کند. تنها در صورتی که دولت از زیر بار سنگین تامین مالی شرکت ها برداشته شود، در غیر این صورت، با توجه به بزرگی دولت، شاهد این هستیم که مقامات دولتی سال به سال بودجه را افزایش می دهند، دولت را ملزم به انجام کاری جز چاپ پول برای تامین آن می کنند. بنابراین باید اقدامات اساسی برای جابه‌جایی شرکت‌های دولتی انجام شود تا اقتصاد کشور از این شرایط سخت خارج شود.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما