خودروهای صفر مایل مشمول مالیات جدید می شوند

[ad_1]

بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودرو مشمول مالیات و عوارض زیست محیطی بر اساس رتبه انرژی مصوب سازمان ملی استاندارد ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس مواد 28 و 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده (مصوب خرداد 1400)، از 13 دی ماه سال جاری، انتقال اسناد خودرو از شرکت خودروسازی به خریداران مشمول مالیات نامی است. “مالیات سبز”. این عوارض و عوارض شماره گذاری خودروهای داخلی برای خودروها و مینی بوس های دو کابینه بر اساس رتبه انرژی محصولات مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران از صفر تا 50 درصد محاسبه می شود.

بررسی این قانون حاکی از آن است که خودروهایی که باید جزو رده انرژی E باشند مشمول مالیات دو درصدی می شوند. همچنین بر اساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی اخذ می شود.

واقعیت این است که این مالیات ابتدا توسط خودروسازان اخذ می شود و سپس به دولت پرداخت می شود.

میزان مالیات زیست محیطی برای هر خودرو بر اساس رتبه مصرف انرژی مصوب سازمان ملی استاندارد ایران متفاوت است. با این حساب از این به بعد، اگر می خواهید از یک خودروساز خودرو بخرید، باید بر اساس رده انرژی خودرویی که می خرید مالیات بپردازید و آن مالیات را به خودروسازان بپردازید تا در پایان بتوانند مالیات پرداخت کنند. سال مالی.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درباره مالیات زیست محیطی خودروها گفت: در این راستا مالیات سبز از خودروسازان اخذ می شود اما در کشورهای پیشرفته هر چه خودرو قدیمی تر باشد صاحب خودرو نیز بیشتر می شود. باید مالیات بیشتری بپردازد؛ در اروپا بنزینی که صاحبان خودرو باید بخرند گران است و برای خرید بنزین مشمول مالیات بالایی می‌شوند و این قیمت بالای بنزین به‌طور خودکار مالکان خودرو را تشویق می‌کند تا خودروی جدید بخرند یا خودروی خود را با مصرف بیشتر بنزین حفظ کنند. . به ضرر مصرف کننده است و از طرفی در شهرهای بزرگ مالکان خودرو باید عوارض بیشتری بپردازند. به این ترتیب صاحبان خودرو تشویق می شوند تا خودروی خود را مرتب نگه دارند، زیرا نظم و ترتیب خودروی خود موضوع مهمی است و لزوماً نیازی به تعویض خودرو ندارد.

وی افزود: از سوی دیگر، زمانی که خودرو نیاز به نگهداری مناسب دارد، باید از تعمیرگاه خوب و لوازم یدکی خوب استفاده کرد و این مالیات و عوارض نه تنها باعث افزایش تقاضا برای خودروی جدید می شود، بلکه بر روی آن تاثیر می گذارد. مصرف کننده. رفتار به طور کلی: «مالیات سبز لزوماً مربوط به خودرو نیست، هدف کلی مالیات سبز مدیریت آلودگی در کشورها است.

این کارشناس خودرو افزود: متأسفانه به دلیل تبعات سیاسی و اجتماعی نمی توان قیمت سوخت در کشور را افزایش داد و باید مصرف کنندگان را به مراقبت از خودروهای خود تشویق کنیم.

کاکایی در خصوص تبعات اخذ مالیات سبز بر مصرف کنندگان خودرو گفت: یکی از پیامدهای این طرح تشویق مردم به خرید خودروهای جدید است و تقاضا در بازار خودرو افزایش می یابد و بازار خودرو رونق می گیرد. ، و این فعلا است. در حال حاضر تنها تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار خودرو زیاد است و در صورت اجرای این طرح، تقاضای مصرف کنندگان برای خودرو افزایش می یابد.

وی افزود: در حال حاضر روز به روز بر تعداد خودروهای فرسوده در کشور افزوده می شود و آلایندگی نیز روز به روز بیشتر می شود چرا که دولت نه تنها ابزار کنترل آلایندگی را در اختیار دارد، بلکه از ابزارها نیز به درستی استفاده می کند.

مالیات سبز بر خودروسازان قیمت خودرو را افزایش داده است

اگر در کشورهای پیشرفته هم فروشندگان و هم مصرف کنندگان خودرو به پرداخت مالیات تشویق می شوند، اکنون با اجرای این طرح تنها خودروسازان موظف به پرداخت مالیات زیست محیطی می شوند و به گفته کاکایا، اجرای چنین طرحی امکان افزایش را افزایش می دهد. قیمت خودرو او پیروز خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، قیمت در نمایشگاه بین دی تا بهمن افزایش قابل توجهی داشته است، به عنوان مثال قیمت نمایندگی پراید 151 مدل 1400 در این مدت بیش از 3 میلیون تن افزایش یافته است.

لازم به ذکر است این افزایش قیمت طبق مواد 28 و 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده پس از دریافت از مشتریان در اختیار سازمان مالیاتی قرار می گیرد.

قیمت روز برخی از خودروهای موجود در بازار در جدول زیر آمده است:

خودروهای صفر مایل مشمول مالیات جدید می شوند

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما