سقوط آزاد “فروش خودرو”

[ad_1]

صورت های مالی سه خودروساز بزرگ کشور نشان می دهد که آنها در 11 ماهه امسال نزدیک به 800 هزار دستگاه از محصولات خود را فروخته اند و این در حالی است که تولید آنها حدود 30 هزار دستگاه افزایش یافته است. بر اساس این آمار، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حدود 40 درصد از تولید 11 ماهه خود را تا پایان بهمن ماه روانه بازار کردند. علاوه بر این، آمار تولید ماهانه بزرگترین خودروسازان کشور نشان می دهد که آنها در بهمن ماه نسبت به دی ماه خودرو کمتری فروخته اند. بر اساس آمار ارائه شده از سوی بورس، در دی ماه میزان فروش غول های جاده ای ویژه حدود 110 هزار دستگاه بوده، در حالی که در بهمن ماه فروش آنها به 70 هزار دستگاه نرسیده است. بر اساس آمارهای مربوطه، فروش خودروسازان بزرگ در دومین ماه زمستان و نسبت به ماه اول این فصل حدود 43 درصد کاهش داشته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، با توجه به وضعیت فروش خودروسازان از ابتدای سال تا پایان آبان ماه، مشخص است که بیشترین کاهش فروش در بهمن ماه رخ داده است، رکوردی که پیش از این در مرداد ثبت شده بود. بر اساس آمار، مجموع فروش خودروسازان در اولین ماه سال 66 هزار و 920 دستگاه بوده که در اردیبهشت ماه فروش آنها به 40 هزار و 521 دستگاه کاهش یافته است. در همین راستا فروش سه خودروساز بزرگ کشور در اردیبهشت ماه و نسبت به فروردین ماه 40 درصد کاهش داشته است. با این حال، در ماه ژوئن، مجموع فروش به بیش از 78000 دستگاه رسید، بنابراین خودروسازان توانستند 95 درصد محصولات بیشتری نسبت به ماه می به فروش برسانند.

سقوط آزاد

با این حال، فروش خودروسازان در ماه جولای به اوج خود رسید و از اوج 100000 دستگاه فراتر رفت. با توجه به فروش 102 هزار و 223 دستگاهی خودروسازان در تیرماه، 31 درصد بیشتر از خرداد ماه فروخته اند. با این حال، فروش در ماه آگوست به بیش از 60000 دستگاه کاهش یافت که باعث کاهش 41 درصدی تعداد محصولات فروخته شده توسط خودروسازان بزرگ در این ماه نسبت به جولای شد. خودروسازان بزرگ در شهریور با فروش 73 هزار و 764 دستگاهی وضعیت به مراتب بهتری داشتند. این آمار حاکی از افزایش 30 درصدی فروش خودروسازان در شهریورماه نسبت به مردادماه است. با این حال، در ماه اکتبر، فروش دوباره کاهش یافت: خودروسازان بزرگ 62287 دستگاه فروختند و حدود 16 درصد محصولات کمتری نسبت به ماه سپتامبر فروختند.

در ماه نوامبر، اگرچه فروش خودروسازان بهبود یافت، اما به کمتر از 3000 دستگاه رسید. فروش 73359 خودروساز در ماه دسامبر آنها را مجبور به فروش حدود 13 درصد بیشتر از ماه نوامبر کرد. با این حال، در ژانویه، خودروسازان فروش خود را به اوج رساندند و حدود 50 درصد جهش کردند و به بیش از 109000 خودرو رسیدند. با این حال، در ماه فوریه، فروش با حدود 43 درصد کاهش به حدود 62000 دستگاه رسید.

با این حال، طی چند هفته، خودروسازان تاکتیک های تولید خود را تغییر داده و اولویت را به تجاری سازی محصولات انبار داده اند. به عبارت دیگر، خودروسازان به‌جای افزایش تولید با محصولاتی که آنها را «ناقص» می‌نامند، به تکمیل و تجاری‌سازی محصولات باقی‌مانده در انبار (آنهایی که به دلیل کمبود قطعه معیوب تلقی می‌شوند) سرعت بخشیده‌اند. گزارش اخیر موسسه تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی از موجودی انبارهای خودروسازان نشان می دهد که روند ترخیص کالا از گمرک این انبار در دی ماه شتاب گرفته است. آمارهای موجود نشان می دهد که در دی ماه، خودروسازان فروش بیشتری نسبت به تولید داشته اند.

بر این اساس در اولین ماه زمستان روند تجاری سازی حمل و نقل دپوی شتاب گرفت، این در حالی است که آمار بهمن نشان می دهد هنوز فروش این ماه منتشر نشده است. بر اساس گزارش خودروسازان در بورس، حدود 90 درصد از محصولات سه خودروساز بزرگ باخمن به انبار ارسال شده است. نکته مهم دیگری که زیربنای آمار است، تمایل به کاهش گردش مالی و در عین حال ادامه انبارداری خودروها است. خودروسازان در دی ماه علیرغم تولید بیشتر از بهمن، محصولات بیشتری فروختند (تیراژ) و این نشان دهنده تسریع در ترخیص خودروهای دپوی گمرک بود. اما در بهمن ماه علاوه بر کاهش تیراژ، برخی محصولات همچنان در انبارها باقی ماندند. اگر ادعای خودروسازان مبنی بر معیوب بودن تجهیزات انبارداری را بپذیریم، در بهمن ماه علیرغم اینکه تکمیل و تجاری سازی عیوب در اولویت قرار دارد و تولید در حال افت است، باز هم محصولی با سهم قطعه ساختند. این در شرایطی است که حرف دیگری درباره خودروهای دپو می شود و این انباشتگی آنهاست. بسیاری، از جمله برخی از نهادهای نظارتی، مانند سازمان بازرسی ملی، خودروهای ذخیره سازی را به معیوب بودن و برچسب انباشته بودن متهم کرده اند.

این امر منجر به افزایش حساسیت به وسایل نقلیه انبار در دو تا سه ماه گذشته شده است. اگرچه خودروسازان می گویند محصولات انبار شده معیوب بوده و انباشته نشده اند، اما چند هفته پیش برای کاهش حساسیت، ترخیص کالا از گمرک را تسریع کردند. برای این اقدام خودروسازان دو سناریو وجود دارد. اگر به گفته خودروسازان، محصولات ذخیره شده ناقص باشد، تولید را کاهش داده و تکمیل و تجاری سازی عیوب را در اولویت قرار داده اند و به همین دلیل تولید آنها در بهمن ماه نسبت به دی ماه کاهش نسبتاً شدیدی داشته است. سناریوی دیگر ممکن است این باشد که خودروهای دپو معیوب نبوده و به نوعی انباشته شده اند و خودروسازان نیز برای کاهش حساسیت نهادهای نظارتی و افکار عمومی نسبت به خودروهای دپوی انبارها را ترخیص کرده اند و در عین حال تولید را به طور مصنوعی کاهش می دهند (برای طبیعی جلوه دادن همه چیز). . شتاب گرفتند.

اگر سناریوی اول را بپذیریم این سوال پیش می آید که اگر قرار بود تولید محصولات معیوب ادامه پیدا کند پس چه چیزی کاهش تولید را توجیه می کند؟ به عبارت دیگر چرا با وجود کاهش تولید و اولویت تجاری سازی محصولات دپوی (با سهمی از قطعات)، بخشی از تولید خودروسازان در باخمن همچنان ناتمام ماند؟ وقتی خودروسازان در بهمن ماه 68111 دستگاه تولید کردند و حدود 62000 دستگاه فروختند، یعنی 6000 خودرو (در نتیجه تفاوت تولید و فروش) فروخته و انبار نشده است. وضعیت این خودروها در هر صورت دو حالت نیست. یا واقعاً فاقد قطعات هستند و در این صورت تا زمانی که قطعات مورد نیاز خود را تحویل ندهند قادر به تامین بازار نخواهند بود و یا عمداً برای فروش با قیمت های جدید مونتاژ (انباشته) شده اند. البته هنوز مشخص نیست ستاد تنظیم بازار چه زمانی به افزایش قیمت خودروهای داخلی رای می دهد. در آذرماه امسال ستاد مجوز افزایش 18 درصدی خودرو را صادر کرد بنابراین تا پایان سال خبری از افزایش قیمت نخواهد بود و اگر چنین اتفاقی در سال آینده رخ دهد احتمالا در سال آینده خواهد بود. ژوئن یا نهایتا در اردیبهشت. . طی سه سال گذشته خودروسازان با قیمت گذاری دستوری محصولات خود را با زیان به فروش رسانده اند، بنابراین برای کاهش ضرر و زیان، گاهی اوقات محصولات خود را برای فروش خودرو با قیمت جدید واریز می کنند.

نوسانات فروش خودرو به مدت 11 ماه

اما نگاهی به آمار فروش خودروسازان بزرگ دولتی در 11 ماهه امسال نشان می دهد که آنها نسبت به مدت مشابه سال گذشته چقدر محصولات خود را کند فروخته اند. بر اساس گزارش های ارسالی به بورس، ایران خودرو با فروش بیش از 395 هزار دستگاه بیشترین فروش را در 11 ماهه امسال داشته است. فروش ایران خودرو نسبت به 11 ماهه سال گذشته تقریبا 2.5 درصد کاهش داشته است. ایران خودرو نیز در بهمن ماه 31 هزار و 426 دستگاه فروخته است. آمار پرفروش ترین محصول ایران یعنی خودرو متعلق به گروه پژو با فروش ۲۸۸۸۴۲ دستگاه خودروی پژو توسط این خودروساز است. کمترین فروش ایران خودرو مربوط به پژو 2008 است، خودرویی که دیگر تولید نمی شود.

اما بررسی آمار ماهانه فروش خودرو در ایران نوسانات را نشان می دهد. در ماه آوریل سال جاری، این شرکت 37612 دستگاه فروخت، اما در ماه می کاهش قابل توجهی داشت. طبق آمار، فروش ایران خودرو در دومین ماه سال با افت 60 درصدی به 15 هزار و 269 دستگاه رسید. فروش خودرو در ایران در خرداد ماه اگرچه در مقایسه با اردیبهشت ماه به اوج خود رسید، اما همچنان به سطح فروردین ماه نرسید. فروش خودروهای ایرانی در ژوئن 36656 دستگاه بوده که نسبت به اردیبهشت 140 درصد رشد داشته است. با این حال، بزرگ ترین خودروساز ایران توانست در تیرماه 44430 دستگاه بفروشد که 21 درصد رشد داشته است. با این حال ایران خودرو در مردادماه با افت فروش مواجه شد به طوری که تعداد خودروهای فروخته شده این شرکت به 28 هزار و 177 دستگاه رسید. در نتیجه، خودروهای ایرانی در مردادماه 37 درصد کمتر از تیرماه فروخته اند. ایران در شهریورماه 29 هزار و 532 دستگاه خودرو فروخت که نسبت به مردادماه رشد اندکی داشته است. فروش 34 هزار و 448 دستگاهی ایران خودرو در مهرماه نسبت به شهریورماه حدود 17 درصد افزایش داشت.

این شرکت در ماه نوامبر 43616 دستگاه فروخت که 26 درصد بیشتر از ماه اکتبر است. با این حال، فروش خودرو در ایران در آذرماه با 10 درصد کاهش به 39 هزار و 115 دستگاه رسید. اما در دی ماه فروش آبیاری راه ویژه به بیش از 55 هزار دستگاه رسید و نسبت به آذرماه حدود 30 درصد افزایش داشت. در نهایت فروش خودروهای بهمن ایران با بیش از 43 درصد کاهش نسبت به دی ماه به 31 هزار و 426 دستگاه رسید. برویم سراغ سایپا و ببینیم دومین خودروساز بزرگ کشور در 11 ماه سال چه آماری از فروش دارد. سایپایی ها که تا پایان بهمن ماه امسال حدود 293 هزار و 492 دستگاه خودرو و وانت به فروش رسانده اند، نسبت به 11 ماهه مشابه سال گذشته حدود 148 درصد فروش داشته اند. تیبا پرفروش ترین خودروی این شرکت شد. دومین خودروساز بزرگ ایران در ماه آوریل 24253 دستگاه فروخت اما در ماه می 10.5 درصد کاهش یافت.

فروش سایپا در خرداد ماه به اوج خود رسید و به 33765 دستگاه رسید، بنابراین پرتقال های جاده ای خاص می توانند رشد فروش 55 درصدی داشته باشند. فروش سایپا نیز در تیرماه با رشد 38 هزار و 873 دستگاهی و افزایش 15 درصدی نسبت به خرداد ماه رو به بهبود بوده است. اما در مردادماه سایپا نیز با افت فروش مواجه شد. از آنجایی که تنها 23 هزار و 339 دستگاه از محصول فروخته شده است. آمار فروش سایپا نسبت به تیرماه 37 درصد کاهش را نشان می دهد. سایپا در شهریورماه ۱۳۰۸ دستگاه خودرو فروخت که نسبت به مردادماه حدود ۲۶ درصد رشد داشت. فروش در ماه اکتبر به 18600 دستگاه رسید که 37 درصد کمتر از سپتامبر است. روند نزولی فروش سایپا در آبان ماه ادامه یافت و با کاهش 18 درصدی به 15 هزار و 256 دستگاه رسید. این در حالی است که فروش سایپایی ها در آذرماه با 40 درصد افزایش نسبت به آبان ماه به 21 هزار و 295 دستگاه رسید. در دی ماه، فروش دومین خودروساز بزرگ ایران به 41 هزار و 662 دستگاه رسید که نسبت به آذر تقریبا دو برابر شده است. با این حال در بهمن ماه فروش سایپا با افت 39 درصدی به 25 هزار و 414 دستگاه رسید.

اما پارس خودرو در 11 ماهه امسال بیش از 109 هزار دستگاه خودرو فروخته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد رشد داشته است. کوئیک پرفروش ترین محصول این شرکت در 11 ماه اول سال جاری بوده است. سومین خودروساز بزرگ ایران در ماه آوریل توانست بیش از 5000 کالا بفروشد. این در حالی است که در اردیبهشت ماه با افت 30 درصدی فروش، این شرکت به 3525 دستگاه رسید. فروشندگان خودرو در ژوئن حدود 130 درصد رشد کردند و 8100 دستگاه فروختند. فروش پارس خودرو در تیرماه به رشد خود ادامه داد. این شرکت در 5 ماهه نخست سال جاری بیشترین میزان فروش را در همین ماه داشته است. فروش پارس خودرو در تیرماه با 137 درصد افزایش نسبت به خردادماه به 18920 دستگاه رسید.

با این حال پارس خودرو در مردادماه با کاهش فروش مواجه شد. تنها 8551 دستگاه فروخته شد و 55 درصد کاهش یافت. فروش پارس خودرو در شهریورماه به 14 هزار و 924 دستگاه رسید که نسبت به مردادماه 77 درصد رشد داشته است. در مهرماه، فروش پارس خودرو به 9 هزار و 239 دستگاه رسید که نسبت به شهریور ماه 38 درصد کاهش داشته است. فروش در ماه نوامبر نیز از اکتبر به 6323 دستگاه کاهش یافت که حدود 32 درصد کاهش داشت. در آذرماه فروش پارس خودرو به 12849 دستگاه رسید که افزایش دو برابری را نشان می دهد. با این حال، فروش در ژانویه اندکی کاهش یافت و به 12370 دستگاه رسید. در نهایت طی بهمن ماه فروش پارس خودرو کمی بیش از 5 هزار دستگاه بوده که حاکی از کاهش 60 درصدی نسبت به دی ماه است.

[ad_2]

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما