چرخش مخالفان واردات خودرو

[ad_1]

در نتیجه رایزنی های صورت گرفته با اعضای شورا در خصوص مصلحت اندیشی رفع ممنوعیت واردات خودرو در روز یکشنبه گذشته، مجمع با حضور نمایندگان وزارت صمت، خودروسازان، قطعه سازان، واردکنندگان، کارشناسان و … تشکیل جلسه داد. . جنبه های مختلف واردات خودرو به کشور مورد بحث قرار می گیرد. نکته جالب این نشست که هفته آینده برگزار می شود، الحاق حامیان جدید به طرح لغو واردات خودرو است. برخی منابع آگاه در این نشست تاکید کردند که خودروسازان حامیان جدید آزادسازی واردات هستند و واردکنندگان خودرو با این طرح مجلس مخالف هستند.

نوشته مرتبط: بهترین مشاور کنکور گنبد – مرکز مشاوره نوروفیدبک رسپینا – اسنپ کلاس

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ادامه رایزنی ها با مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصویب واردات خودرو، روز یکشنبه هفته جاری جلسه ای با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و خودروسازان برگزار شد. تولید کنندگان قطعات یدکی، واردکنندگان، کارشناسان و غیره. موضوعات مختلف از سرگیری واردات خودرو به کشور مورد بررسی قرار گرفت. به گفته برخی از حاضران در جلسه، این جلسه محل بحث موافقان و مخالفان واردات خودرو (طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی) شد. بر این اساس، بنا به درخواست دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، قرار است این جلسه در هفته آینده ادامه یابد تا مجمع در خصوص واردات خودرو تصمیم نهایی را بگیرد. اما اتفاق بسیار مهم در جلسه یکشنبه شب، ترکیب موافقان و مخالفان واردات خودرو بود، بنابراین خودروسازان موافقت کردند و انجمن واردکنندگان خودرو – موافق نبود. اتفاق مهم دیگر اما رضایت نسبی مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصمیم واردات خودرو است که به گفته کارشناسان انتقاد اخیر مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی است.

قبل از اینکه به جزئیات جلسه یکشنبه بپردازیم و در مورد موافقان و مخالفان و استدلال های آنها صحبت کنیم، ابتدا نگاهی به مسیری که قانون واردات خودرو در حدود شش ماه گذشته طی کرده است، بیاندازیم. آذرماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای سومین بار به واردات خودرو رای مثبت دادند و این در حالی بود که هیات امنا دو بار مصوبه از سرگیری واردات خودرو را رد کرد و هیات عالی نظارت نیز با سیاست کلی نظام مخالفت کرد. اعلام کرد. بر اساس مصوبه ای که اواخر شهریورماه امسال به تعداد زیادی از نمایندگان رسید، واردات محدود خودرو به کشور در ازای صادرات بدون حواله ارز آزاد اعلام شد. این مصوبه پیش از این دو بار به هیئت امنا ارائه شده بود که هر دو بار رد شد. هیأت امنا برای اولین بار به لایحه واردات خودرو مانند «ایجاد تعهدات ارزی برای دولت» اعتراض کرد و آن را به مجلس بازگرداند. مجالس این ایرادات را اصلاح کردند و انتظار می رفت این مصوبه تصویب شود، اما هیئت امنا به دلیل مخالفت شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست کلی نظام (براساس مجمع تشخیص مصلحت نظام) مجددا آن را رد کرد. در واقع خود هیأت امنا با مصوبه مجلس مخالفتی نداشته و ندارد، اما آن را تأیید هم نکرده است، همان طور که «شورای عالی نظارت بر اجرای سیاست های نظام» با آن مخالفت کرد. بر این اساس با اصرار مجالس بر لایحه واردات خودرو، مجدداً آن را به صورت علنی تصویب کردند و این بار این لایحه تا تصمیم نهایی به جای هیئت امنا به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

تا پیش از اظهارات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر نارضایتی شهروندان از خودروهای داخلی و انتقاد از خودروسازی کشور، امید چندانی به تصمیم گیری مجلس برای واردات خودرو وجود نداشت، چرا که هیئت عالی نظارت با سیاست های کلی مغایرت داشت. او اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را اعلام کرد. اما با توجه به انتقادات مقام معظم رهبری و اینکه انحصار بازار یکی از دلایل اصلی بی کیفیتی خودروهای داخلی است، این احتمال وجود دارد که موضع مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص واردات خودرو تغییر کند. در واقع با آزادسازی واردات، اگرچه انحصار بازار خودرو تا حدودی کاهش می یابد و قیمت (بازار) نیز کاهش می یابد، ممکن است مجمع تشخیص مصلحت نظام با محدودیت واردات برای رسیدگی به مسائل کیفی موافقت کند. ماشین های داخلی ضمناً در دعوت نامه ارسالی به میهمانان جلسه روز یکشنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با جهت گیری طرحی برای واردات خودرو و تاکید مدیریت بر لزوم ارتقای کیفیت خودرو، اشاره شده است. . جلسه کمیته زیرساخت و تولید برگزار می شود. در واقع به نظر می رسد مجمع تشخیص به دنبال بررسی تصمیمات واردات خودرو با توجه به انتقادات اخیر مقام معظم رهبری از کیفیت خودرو و رسیدگی به موضوعات مرتبط با آن با حضور مسئولان وزارت صمت و صنعت خودرو است. فعالان و نمایندگان بررسی کنید.

اما در جلسه یکشنبه شب چه گذشت؟ یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت و گو با ورلد اکونومی جزئیات این دیدار را اعلام کرد. به گفته وی، در جلسه روز یکشنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای مجمع بیشتر به نظرات میهمانان گوش فرا دادند و در خصوص تصویب یا رد تصمیم واردات خودرو اظهار نظر خاصی نکردند. علاوه بر اینکه اصل برگزاری چنین جلسه ای و تکرار آن در هفته آینده از نظر بسیاری تغییر نسبی در جایگاه عوارض تشخیصی واردات خودرو است، موضوع مهم ترکیب موافقان و مخالفان است. وضوح. طبیعتا خودروسازان به دلیل انحصار بازار و عدم تحمل مسائل کمی و کیفی باید با واردات خودرو مخالفت کنند و طبیعتا واردکنندگان نیز موافق هستند. در جلسه روز یکشنبه مزایا و معایب تغییر کرد و خودروسازان اعلام کردند مشکلی برای از سرگیری واردات خودرو ندارند اما انجمن واردکنندگان با این لایحه مخالفت کرد. همچنین به نظر می رسد وزارت صمت نیز که پیش از این با واردات خودرو مخالف بود، موضع نرم تری اتخاذ کرده و در میان حامیان قرار گرفته است. با توجه به اینکه نمایندگان البته موافق تصمیم آنها هستند، به نظر می رسد در جلسه عصر یکشنبه مجمع تشخیص لیبرا تصمیم به واردات خودرو گرفته است.

اما چرا در شرایطی که خودروسازان و وزارت صمت موافق هستند و انجمن واردکنندگان موضعی برعکس دارد، ترکیب مزایا و معایب واردات خودرو تغییر کرده است؟

گمانه زنی های مختلفی درباره موافقت خودروسازان برای واردات خودرو وجود دارد که به نظر می رسد مهم ترین آنها فشار بر آنها برای انحصار کیفیت محصولاتشان باشد. به عبارت دیگر دلیل تغییر موضع خودروسازان در زمینه واردات خودرو این است که اکنون آنها متهم به انحصار بازار هستند و کیفیت و کمیت محصولاتشان به شدت مورد انتقاد افکار عمومی قرار دارد. از سوی دیگر، انتقادهای اخیر از رهبر ارشد، فشار بر خودروسازان به دلیل کیفیت پایین محصولاتشان را افزایش داده است که بسیاری آن را انحصاری ناشی از ممنوعیت واردات می دانند. بنابراین به نظر می رسد خودروسازان با تغییر موضع خود در واردات خودرو راهی برای رهایی از این فشار مضاعف یافته اند. به عبارت دیگر، احتمالاً خودروسازان محاسبه کرده اند که واردات محدود و مشروط با تعرفه های بالا ضرر چندانی به آنها وارد نمی کند و حتی ممکن است فشار بر انحصار آنها را کاهش دهد. در واقع با آزادی واردات، خودروسازان تا حدودی از انتقادات تیغ تیز نسبت به انحصار بازار رها می شوند و هیچ تهدید و آسیب خاصی متوجه بازار محصولات خود نمی شوند.

موافقت خودروسازان برای واردات؛ چرا؟

اما تلطیف مواضع وزارت صمت در قبال واردات خودرو احتمالاً ناشی از انتقاد اخیر مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی نیست. این در حالی است که مسئولیت خودروسازان اصلی کشور بر عهده وزارت صمت است و از طریق این وزارتخانه می توان کاستی هایی مانند بی کیفیتی و بازار انحصاری را دید. با انتقادات مقام معظم رهبری، وزارت صمت حداقل فعلاً واردات خودرو را تایید نکرده است. حالا اما ماجرا فرق می کند و با رویکرد مقام معظم رهبری به موضوع «کیفیت خودرو» و به دلیل اینکه انحصار نقش مهمی در بی کیفیتی خودروهای داخلی دارد، وزارت صمت نیز تغییر موضع داده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، واردات محدود و مشروط خودرو (در صورت معرفی و اجرا) می تواند از انحصار بازار خودرو بکاهد و با کاهش قیمت ها تا حدودی، البته نه چندان، زمینه ای برای ارتقای کیفیت ایجاد کند. حتی اگر بهبود قابل توجهی در کیفیت صورت نگیرد، آزادسازی واردات خودرو و تاثیر آن بر کاهش انحصار و کاهش قیمت ممکن است افکار عمومی را نسبت به وزارت صمت تغییر دهد. بدیهی است اگر پس از از سرگیری واردات، تغییرات کمی و کیفی محسوسی در صنعت خودرو و کشور ایجاد شود و در گزارش های ارسالی به ریاست جمهوری منعکس شود، وزارت صمت پیروز خواهد شد، زیرا ارتقای کیفی مدیون است. به غیر وارداتی اگر محسوس باشد). اگرچه مقام معظم رهبری همواره بر حمایت از تولید داخلی تاکید داشته اند، اما موضع مثبت وزارت صمت در قبال واردات خودرو (به ویژه زمانی که طبق مصوبه مجلس، چهره وزارت صمت را خدشه دار نکند).

راز مخالفت واردکنندگان خودرو

در مورد از سرگیری واردات خودرو اما ابهام بزرگ این است که چرا انجمن واردکنندگان با مواضع اخیر مخالفت می کند. سه سال و نیم است که از لغو ممنوعیت واردات خودرو می گذرد، این انجمن تلاش کرده واردات را از سر بگیرد و حتی پیشنهاداتی نیز ارائه کرده است. انجمن واردکنندگان خودرو نیز نگاه مثبتی به همین موضوع مصوب مجلس شورای اسلامی داشت، اما اکنون موضع انجمن تغییر کرده و به جای اینکه در جمع حامیان باشد، به جمع مخالفان پیوسته است. به نظر می رسد دلیل اصلی مخالفت انجمن واردکنندگان خودرو با اجرای این مصوبه این باشد که این انجمن معتقد است مصوبه فعلی تا حدودی غیرشخصی شده و کارایی لازم را ندارد. در واقع انجمن واردکنندگان به این نتیجه رسیده است که در شرایط در نظر گرفته شده برای واردات خودرو (به ویژه واردات و صادرات)، اساساً نتایج لازم حاصل نخواهد شد و نه واردکنندگان و نه مشتریان نمی توانند از محدودیت ها بهره زیادی ببرند. وجود ندارند. اما آنها نگرانی عمده دیگری دارند و آن حفظ فرمان واردات فعلی حتی در دوران احیای برجام و لغو تحریم ها است. به عبارت دیگر، واردکنندگان نگران هستند که با اجرای مصوبه فعلی، در صورت رفع تحریم ها و ایجاد شرایط برای واردات عادی، بعداً این موضوع (واردات خودرو بدون محدودیت و شرایط فعلی) مورد توافق قرار نگیرد. به گفته آنها مصوبه فعلی مجلس تنها در مواقع ضروری قابل اجرا است و بعداً در صورت بهبود وضعیت ارزی کشور به دلیل رفع تحریم ها، خودروها از مسیر معمول و با همان شرایط وارد کشور شوند. مثل قبل. ، که اصلی ترین آنها تعرفه ها هستند. آنها اکنون نگران هستند که با اجرای مصوبه فعلی، راه عادی سازی واردات خودرو در آینده بسته شود.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما